בית המשפט: אסור לחייב טובלת בטופס ויתור על בלנית

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה למועצה הדתית בעיר להפסיק להחתים נשים על המסמך כתנאי לטבילתה ללא בלנית, זאת בטענה שמדובר המהלך שנועד להרתיע טובלות מלטבול לבדן, אחת העותרות: "צעד נוסף בדרך לחופש טבילה ושמירה על הזכות לפרטיות גם במקוואות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/02/18 21:41 ה באדר התשעח

בית המשפט: אסור לחייב טובלת בטופס ויתור על בלנית
מתלוננות על ניצול. תמונת ארכיון של מקווה, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

נשים לא יחוייבו למלא "טופס ויתור" על טבילה ללא בלנית, כך פסק היום (שלישי) בית המשפט המחוזי בירושלים ובכך הגביר את הכוונה לאכוף את פסיקת בג"ץ בנושא.

בעתירה שהגישו אנשי ארגון "עתים" הם דרשו להורות למועצה הדתית בירושלים להפסיק ולחייב נשים המעוניינות לטבול ללא בלנית, לחתום על המסמך המדובר.

בספטמבר 2016, לאחר מאבק ממושך, פסקו שופטי בג"ץ כי אישה אינה חייבת לטבול בנוכחות בלנית כפי שדרשו במועצות הדתיות. בשל כך החלו במועצה הדתית ירושלים בנוהל החתימה על טופס הויתור ובית המשפט קיבל את עמדת העותרים שטענו כי מדובר בהליך שנועד להרתיע נשים מלטבול לבדן.

במועצה הדתית טענו בדיון כי מדובר בנוהל שנועד לשחרר אותם מכל אחריות לנזקי גוף העלולים להיגרם כתוצאה מטבילה ללא בלנית. עם זאת, השופט עודד שחם קבע כי טיעון זה "רחוק מלשכנע" ומבחינה משפטית הוא "מעורר קושי רב".

גורם מפתיע שהצטרף לעמדת העותרים היה המשרד לשירותי דת שבתשובה רשמית ששיגרו לבית המשפט הודו נציגיו כי מדובר בהליך שנועד "לעקוף את פסיקת בית המשפט העליון בבג״צ המקוואות, ואת הנחיית המשיב (המשרד לשירותי דת) בעניין זה.

עורכי הדין שהגישו את העתירה

עורכי הדין שהגישו את העתירהצילום: ארגון עתים

אפרת גרבר-ארן, אחת הטובלות שבשמן הוגשה העתירה, התייחסה לפסיקת בית המשפט ואמרה: "חבל שהרבנות מבזבזת את כספי הציבור על תקיעת מקלות ברגלי המבקשות לטבול ודיונים מיותרים בבתי משפט. יום זה הוא עוד יום חג עבורנו, הנשים הטובלות, ואני מקווה שעוד ועוד נשים ישמעו וידעו שזכותן לטבול באופן שבו הן בוחרות ולאף אחד אין זכות למנוע זאת מהן".

אישה נוספת, יטבת פיירזון-וייל, הצטרפה לדברים ואמרה כי "קשה להפריז בתחושת השמחה והאושר שאוחזת בי מאז פסיקת בית הדין הבוקר. זהו צעד נוסף במסלול המפרך והעקבי שלנו בדרך לחופש טבילה ושמירה על הדבר הבסיסי כל כך – הזכות לפרטיות גם במקוואות".

את העתירה הובילו עורכי הדין אלה סקעת, שרה וינברג ואלעד קפלן מארגון 'עתים' שאמר כי "פסק הדין של בית המשפט מעגן את הזכות הבסיסית של כל אישה לטבול בפרטיות ובבטחה. הפסיקה מאמצת את עמדת 'עתים', שקיבלה את גיבוי המשרד לשירותי דת, לפיה הדרישה להחתים נשים על מסמך ויתור על זכויותיהן אינו חוקי ומהווה פגיעה בצנעת הפרט".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן