בית הדין מבקש מהיועץ המשפטי לממשלה: לפתוח בחקירה כנגד האב של הבעל המעגן

מקרה סבוך שמתנהל חודשים ארוכים בבית הדין הרבני מקבל תפנית נוספת: אביו של הבעל המעגן שבית הדין קבע כי הוא המשפיע העיקרי על בנו ולפיכך ישא בסנקציות כאילו הוא מעגן את האשה, מואשם כעת על ידי בית הדין בעבירות של זילות בית הדין שיבוש הליכי משפט וניסיון להטות משפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/17 11:49 כג בתמוז התשעז

בית הדין מבקש מהיועץ המשפטי לממשלה: לפתוח בחקירה כנגד האב של הבעל המעגן
מותקפים מהצד החרדי. בתי הדין הרבניים, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בית הדין הרבני האזורי בתל אביב פרסם החלטה חריפה בפרשת "הגביר המעגן" והנחה את הנהלת בתי הדין לפנות ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיבחן פתיחת חקירה פלילית נוכח עבירות על חוק העונשין בשל פגיעה בסדרי השלטון, זילות בית הדין, שיבוש הליכי משפט וניסיון להטות משפט.

בהחלטה ציינו אב בית הדין הרב שלמה שטסמן והדיינים הרב אייל יוסף והרב עידו שחר כי המדובר הוא באחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר שעמן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים.

תילתו של הסיפור בבני זוג חרדים שנישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית  - שם נולדו להם שני ילדים. לפני כעשור הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה שבגינו נשארה נכה ומוגבלת. בתגובה נטש אותה הבעל ומאז הוא מעגן אותה עד היום. מחקירה של אגף העגונות בבתי הדין הרבניים עולה כי אב הבעל המעגן, איש עסקים עשיר הידוע כתורם גדול מהמגזר החרדי והחסידי, הוא העומד מאחורי העיגון.

בהחלטה קבע בית הדין כי הגביר הוא מעגנה האמיתי של כלתו וכי הוא העומד מאחורי סרבנותו האכזרית וחסרת הפשר של בנו לקיים פסק דין אשר חייב לשחררה בגט. בית הדין הוציא נגד האב צו עיכוב יציאה מן הארץ והטיל מאסר על האב למשך שלושים יום, האב ערער לבית הדין הרבני הגדול שדחה את הערעור תוך חיובו בהוצאות, לרבות הוצאות משפט גבוהות מאוד לאוצר המדינה, והחזיר את הדיון לבית הדין האזורי. בהמשך עתרה המשפחה לבג"ץ שקבע יש הסנקציות חוקיות אך החזיר את הדיון לבחינה מחודשת לבית הדין הרבני.

למרות שמדובר בערכאה משפטית, שכרה המשפחה את משרד ניהול המשברים וייעוץ תקשורת, בעלות מוערכת של עשרות אלפי דולרים במטרה להשחיר את פני בית הדין ולנסות ליצור דעת קהל עוינת, לפחות בציבור החרדי והדתי, ולחץ על בית הדין. כמו כן יצרה המשפחה קשר עם הרב יצחק גרוסמן, יזמה פגישה שלו עם הבעל המעגן בניסיון כביכול להשפיע עליו לתת גט, ומשנכשל הביאה אותו כעד בעניין. במקביל ניסתה המשפחה להפעיל לחצים באמצעות פוליטיקאים ובני משפחה באופן חסר תקדים ואסור על פי כל חוק.

את ההליך המשפטי בבית הדין מלווה קמפיין תקשורתי אגרסיבי המתאר את אביו של סרבן הגט כ"בן ערובה" וכ"קלף מיקוח", תוך סילוף מכוון, מגמתי ושיטתי של עובדות יסוד בפרשיית העיגון החמורה. במסגרת קמפיין זה מתפרסמות, מעת לעת, באתרי אינטרנט – בדגש על כאלה שקהל היעד שלהם דתי וחרדי – "כתבות שער" שתכליתן, לכאורה, להכשיל את ההליך השיפוטי ולהשפיע על תוצאותיו. ה"פרק האחרון בסדרה" בימים האחרונים סמוך ונראה לסיומו של דיון נוסף בפרשה העגומה.

בהחלטה נכתב כי "בית הדין מצא לנכון לבקש מהמחלקה המשפטית בהנהלת בתי הדין הרבניים להמציא החלטה זו ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיבחן אם יש מקום לקיומה של חקירה פלילית נוכח עברות לכאורה על פי פרק ט' לחוק העונשין – פגיעה בסדרי השלטון והמשפט – ובכללן זילות בית הדין, שיבוש הליכי משפט וניסיון להטות משפט".