בית דין רבני: סעיף בהסכם קדם נישואין מנע סידור גט

לפי הסכם קדם הנישואין שאושר בבית הדין למשפחה גבר חוייב לשלם לאשתו 10,000 שקלים בכל חודש, במידה ולא יתן לה גט בתוך 120 יום. הדיינים לא הסכימו לזמן את הצדדים לסידור הגט כל עוד הסעיף בתוקף, "הגט ייחשב מעושה שלא כדין ולא יהיה אפשר לסדרו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/08/17 12:10 ז באלול התשעז

בית דין רבני: סעיף בהסכם קדם נישואין מנע סידור גט
גירושין, צילום: shutterstock

בית הדין הרבני האזורי בירושלים החליט שלא לאשר מתן גט, בעקבות סעיף שנכתב בהסכם ממון שנחתם בין בני זוג טרם חתונתם.

בני זוג שהחליטו להתגרש פנו לבית הדין הרבני כדי שיאשר להם את סיום ההליך. במהלך הדיונים גילו הדיינים כי בהסכם ממון שנחתם בין הצדדים ואושר בבית המשפט לענייני משפחה, ישנו סעיף שיוצר כפייה על הגירושין.

בסעיף המדובר נכתב כי אם "לא ייתן האיש גט תוך 120 יום מיום דרישת האישה, יהיה האיש חייב לשלם מזונות לאישה בסך של 10,000 שקלים לחודש מיום דרישתה לגירושין ועד שייתן גט בפועל, וזאת מבלי קשר להכנסתה של האישה מהעבודה, מנכסים או מכל מקור שהוא", כלומר הגבר התחייב שאם בתוך 4 חודשים הוא לא יתן גט לאשתו, הוא יחוייב לשלם לה את הסכום הנקוב בכל חודש עד הליך הגירושין יושלם.

חברי בית הדין הרבני, אב בית הדין הרב אוריאל לביא, הרב שלמה תם והרב דוד מלכא פסקו כי בהסכם הממון מרכיב של כפייה על גירושין, ולכן כל עוד הסעיף בתוקף הם סירבו לזמן את הצדדים לסידור הגט.

יש לצין כי הסכם ממון, או כפי שרבים מכנים אותו הסכם קדם נישואין, הוא מסמך שרבנים רבים המשתייכים לזרם הליברלי ממליצים לסדרו עוד לפני שבני זוג באים בברית הנישואין. אחד הארגונים שמנסה לקדם זאת רבות הוא ארגון צהר בראשותם של הרב דוד סתיו והרב יובל שרלו, אליהם הצטרפו גם ארגון בית הלל.

לפני מספר שבועות חתמו עשרות רבנים על מסמך שיצא נגד הסכם הקדם נישואין בטענה שהוא עלול להוביל לגט מעושה וליצור בעיית ממזרות. בין החותמים היו רבנים חרדים וגם כמה המשתייכים לציונות הדתית כמו הרב דב ליאור והרב צבי טאו.

בפסק דינם כתבו הדיינים בין היתר כי "בית הדין לא יוכל לאפשר לצדדים להתגרש אף בהסכמה, כל עוד עומד בתוקפו סעיף המחייב את הבעל בתשלום של 10,000 שקלים בחודש למילוי חובתו במזונות אשתו, ולחילופין לא יוכל לאשר לצדדים להתגרש אף בהסכמה כל עוד עומד בתוקפו סעיף המחייב את הבעל בקנס עקב סירובו לתת גט".

לדבריהם, "כל עוד לא ניתנה החלטה שהבעל חייב בתשלום 10,000 שקל לחודש למילוי חובתו במזונות אשתו על פי הדין האישי, ולחילופין בהיעדר פסיקה לכפיית הבעל בגירושין – הגט ייחשב כגט מעושה שלא כדין ולא יהיה אפשר לסדר גט. לאור האמור על הצדדים להגיש לבית הדין הסכם חתום ולפיו הסעיף הנ"ל מבוטל וחסר תוקף. לאחר אישור ההסכם לא תהיה עוד מניעה לזמנם לסידור הגט".

מבתי הדין הרבני נמסר כי בפסק דינם ביקשו הדיינים להעביר מסר "לעורכי הדין ולשופטי בתי המשפט למשפחה להימנע מאישור סעיפים בהסכמי ממון הנוגדים את ההלכה ועלולים לגרום לקשיים בעריכת הגירושין שהם בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני".