ביטול מתווה הכותל: מי שמח ומי פחות?

במערכת הציבורית קיבלו ברגשות מעורבים את ביטול מתווה הכותל על ידי הממשלה. השר אריאל: "שמח שהממשלה אישרה היום את ההחלטה שמחזירה את המצב בכותל לקדמותו". נאמני תורה ועבודה: "חבל שהממשלה שוב בחרה לנתק את הקשר עם יהדות התפוצות ולירוק להם בפרצוף"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/06/17 15:28 א בתמוז התשעז

ביטול מתווה הכותל:  מי שמח ומי פחות?
עימותים בין חרדים לרפורמים בכותל. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

ההודעה על החלטת הממשלה להקפיא ובעצם לבטל את מתווה הכותל, חילקה את התגובות בין הזרם השמרני לליברלי.

שר החקלאות ויו"ר האיחוד הלאומי, אורי אריאל, בירך על החלטת הממשלה להקפיא את מתווה הכותל ואמר: "לפני כשנה וחצי התרעתי כי שינוי בסדרי התפילה בכותל יפגע בחברה הישראלית ובקודשי ישראל ואפעל לשינויה".

השר אריאל הוסיף כי הוא "שמח שהממשלה אישרה היום את ההחלטה שמחזירה את המצב בכותל לקדמותו, ובכך הצלחנו למנוע פילוג מיותר בעם היהודי ופגיעה במרקם החברתי והדתי בחברה הישראלית ובעם היהודי. נמשיך להגן ולחזק את הסטטוס קוו והזהות היהודית לטובת מדינת ישראל והעם היהודי בתפוצות".

במרכז ליבה קיבלו את ההחלטה ברגשות מעורבים. "מזה שנה וחצי", הם אומרים, "אנו פועלים במרכז ליב"ה לביטול מתווה הכותל הרפורמי שהכיר לראשונה בזרם הרפורמי במדינת ישראל, פילג את העם וחילל את קדושת הכותל. אנו מברכים את הממשלה על החלטתה להקפאת המתווה ולשמירת אחדות הכותל ואחדות העם היהודי.אנו שמחים שראש הממשלה לא נכנע לאיומי הסרק של הרפורמים ויודע שהקשר בין יהדות התפוצות ומדינת ישראל היה ונשאר חזק ואוהב".

עם זאת, הם מוסיפים הסתייגות ואומרים: "צר לנו שהח"כים החרדים והדתיים התפשרו. הממשלה לא קיבלה את דעת הרבנים הראשיים וגדולי ישראל בכל הדורות שהכותל קדוש לכל ארכו ואפשרה את שדרוג הרחבה הדרומית ל"תפילה " שלא כמסורת ישראל. אנו קוראים למפלגות הדתיות והחרדיות לפעול בחוק או בתקנות לשמור על קדושת הכותל ולמנוע כל פתח לחילולו. נמשיך לפעול למען זהותה היהודית של מדינת ישראל".

בתנועה הרפורמית תקפו את ההחלטה ואמרו כי "ממשלת ישראל נכנעה למפלגות החרדיות והותירה את הקהילות היהודיות ברחבי העולם נדהמות. לא היה כדבר הזה. זו הפקרות אסטרטגית. אני מודה לשר ליברמן ולשר שטייניץ שהצביעו נגד. אני תמה, משתומם ממש, על שאר השרים ובראשם ראש הממשלה".

יו"ר נשות הכותל, ענת הופמן, תקפה את נתניהו ואמרה כי "העובדה שראש הממשלה, שבעצמו יזם והוביל את מתווה הכותל, מתקפל וחוזר בו מההחלטה ההיסטורית היא תעודת עניות לממשלה ובמיוחד לשרות שהתגלו במלוא קלונן כשהשתמשו בקולן כנגד ציבור הנשים".

לטענתה, "זהו יום רע מאוד לנשים בישראל, כשראש ממשלה מוותר על זכויותיהן תוך התרפסות כלפי קומץ זעיר של גברים כוחניים הכופים את הנוהג הדתי שלהם תוך פגיעה מכוונת והתעלמות מלמעלה מ- 51% מהאוכלוסיה.

לסיום היא אמרה כי "נשות הכותל ימשיכו להתפלל כדרכן בעזרת הנשים בכותל עם ספר תורה, טליתות ותפילין עד ששוויון לנשים יגיע גם לכותל. כמו שלא תבקשו מחובש כיפה להסיר אותה אל תבקשו מאתנו להימנע מלהתפלל לפי צו מצפוננו".

גם בתנועת נאמני תורה ועבודה לא אהבו את החלטת הממשלה ואמרו: "חבל שהממשלה שוב בחרה לנתק את הקשר עם יהדות התפוצות ולירוק להם בפרצוף. עתה כשהוקפא ולמעשה בוטל מתווה הכותל שהגה מזכיר הממשלה הקודם, אביחי מנדלבליט, יש לגבש מתווה חלופי בהקדם שיאפשר לכל יהודי ויהודי להרגיש שייכות  בכותל".

בהמשך אמרו בתנועה כי הם קוראים "לממשלה לצאת מהקיפאון ההרסני ולקחת אחריות על הכותל ועל כלל עם ישראל הרוצה להתפלל בו. הכותל צריך להיות הגורם המאחד ומחבר את היהודים, וההצעה שהוקפאה, הגם שהיא לא מושלמת בעינינו, חיזקה את הקשר בין יהדות התפוצות למדינת ישראל ומנעה את הרחקתה מהיהדות".