בחסות פתרון משבר הגיוס: ייעצרו כל מסלולי החקיקה הדתית

'כולנו' דרשה במסגרת מתווה ההסכם בין סיעות הקואליציה לעצור את יוזמות החקיקה בנושאי דת. ח"כ עזריה: "החקיקה הדרקונית שנועדה לשמר את המונופול של הרבנות ולפרק את המתחרים לא תקודם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/03/18 16:52 כז באדר התשעח

בחסות פתרון משבר הגיוס: ייעצרו כל מסלולי החקיקה הדתית
משרדי הרבנות הראשית, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

פתרון משבר חוק הגיוס אמש (שלישי) אמנם דחה את הבחירות לעת עתה, אך לצד זה יצר השלכות שיצרו את צעדיהם של מי שיבקש לקדם הצעות חוק בנושאי דת.

במסמך ההבנות בין ראשי הקואליציה נכתב בין היתר כי "לא יובאו לוועדת השרים לחקיקה הצעות חוק ממשלתיות או פרטיות או מטעם ועדה בעינייני דת ומדינה מטעם מי מחברי הקואליציה ולא תהיה דרישה לקידום הצעות כאלה לרבות הצעות שכבר נדונות בכנסת".

בהמשך הודגש כי סעיף זה לא יחול "על נושאים חדשים שיעלו בעקבות פסיקות של בג"ץ שתינתנה לאחר גיבוש הסכם זה".

את הסעיף המדובר דרשה להכניס סיעת 'כולנו', זאת מתוך מטרה לבלום מספר הצעות חוק שיזמו הסיעות החרדיות והבית היהודי.

רחל עזריה

רחל עזריהצילום: Hadas Parush/Flash 90

"החקיקה הדרקונית שנועדה לשמר את המונופול של הרבנות ולפרק את המתחרים לא תקודם", אמרה בסיפוק יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה. לדבריה, "מאז שהקמתי עם שותפים את 'השגחה פרטית', אני פועלת שנים ארוכות כדי למנוע מהרבנות ומהמפלגות החרדיות לחסום בפני המתחרים את הדרך. מהפכת שבירת מונופול הכשרות ושבירת השוק הושלמה, גופי הכשרות החדשים, כמו 'צהר', הפכו סופית לארגוני השגחה לגיטימיים".

עזריה התייחסה להצעת החוק, איסור הונאה בכשרות (תיקון – הבהרת מצג כשרותי אסור), שיזמו בין היתר חברי הכנסת יואב בן צור מש"ס, משה גפני מיהדות התורה, בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, אורלי לוי אבקסיס ועוד.

לפי ההצעה, שהוגשה לפני יותר משנתיים, עברה בקריאה טרומית ונמצאת בדיונים לקראת קריאה ראשונה, "הגורמים המוסמכים ליתן תעודת הכשר הם מועצת הרבנות הראשית לישראל או רב שהסמיכה לכך, רב מקומי בתחום כהונתו ורב צבאי. הגורמים המוסמכים כאמור, נדרשים לפעול בהתאם לנהלי הכשרות שקבעה מועצת הרבנות הראשית לישראל".

ח"כ עזריה התייחסה גם לבלימת חוק הבוררות בבתי הדין הרבניים, במסגרת ההסכם. לטענתה, "ח"כים חרדים ניסו ליצור מסלול משפטי נפרד, בוררות בבתי הדין, מה שהיה עלול לפגוע בנשים ובאוכלוסיות מוחלשות. הניסיונות להגיע איתם להבנות עלו בתוהו. לכן דרשנו שחקיקה מהסוג הזה לא תקודם, ואני שמחה מאוד שהמהלך הזה נבלם".