הוועדה הכריעה: ליברמן לא יוכל לסגור ישיבות שרבניהם התבטאו נגד צה"ל

נציגי משרד הביטחון דרשו, בדיון שנערך בוועדת החוץ וביטחון, כי לשר תהיה סמכות יחידה להטיל סנקציות על ישיבות. ח"כ מועלם ויוגב התנגדו לבסוף אושרו תקנות ישיבות ההסדר. ח"כ מועלם: "משרד הביטחון מבקש פה סמכויות מוגזמות". ח"כ שטרן: "מה שקורה בדיון זה איך להגן על ראשי ישיבות שקוראים לסרבנות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/07/17 15:25 ב באב התשעז

הוועדה הכריעה: ליברמן לא יוכל לסגור ישיבות שרבניהם התבטאו נגד צה"ל
ארכיון. דיון בועדת החוץ והביטחון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שר הביטחון לא יוכל להחליט לבדו על סגירת מוסד תורני, בעקבות התבטאות של אחד מרבניו. כך נקבע היום (שלישי) בוועדת החוץ והביטחון בהחלטה שהובילו חברי הכנסת מהבית היהודי.

בדיון סוער שנערך בועדה, ביקשו נציגי משרד הביטחון לעגן בתקנות את האפשרות שהשר ליברמן ינקוט בהליכים נגד ישיבות שרבניהם יקראו לאלימות, יסיתו נגד חיילי צה"ל או יקראו לסירוב פקודה.

חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי ומוטי יוגב התנגדו בתוקף למהלך, זאת על רקע התנהלותו של שר הביטחון בנושא המכינה בעלי, שאחד מראשיה הרב יגאל לוינשטיין התבטא בחריפות נגד צה"ל ונגד קהילת הלהט"ב. 

ח"כ מועלם רפאלי תקפה את נציגי משרד הביטחון וטענה כי לא כל אמירה נגד צה"ל היא סירוב פקודה, "האם אמירה של רבנים נגד השירות המשותף היא סירוב פקודה? עד כמה רחוק אתם לוקחים את זה? אני מסרבת לקבל את הניסיונות שלכם לטייח את זה כי בדיון הקודם אתם בעצמכם אמרתם שזה אכן יחשב לסירוב פקודה".

יו"ר סיעת הבית היהודי טענה כי "משרד הביטחון מבקש פה סמכויות מוגזמות ואני לא מוכנה להסכים לפגיעה בלתי מדתית שאתם מנסים ליצור כאן".

תלמידי ישיבה. למצולמים אין קשר למאמר

תלמידי ישיבה. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד השמיע דעה שונה ואמר: "זו ועדת חוץ וביטחון ולא ועדת חינוך. אנחנו שוכחים שהאלטרנטיבה של מה שקורה כאן הוא ביטחון מדינת ישראל. מה שקורה בדיון הזה הוא איך להגן על ראשי ישיבות שקוראים לסרבנות ואיך לתת למי שלא משרת יותר ימים לנסוע לחו"ל מאשר זה שמשרת". 

בסופו של הדיון, התקבלו תקנות ישיבות ההסדר והוחלט שסמכות שר הביטחון לקבל החלטה לבדו תהיה מוגבלת רק במקרים שמראשי ישיבות ההסדר תצא קריאה לאלימות נגד חיילי צה''ל או התנגדות כוללת לשירות צבאי. בכל התבטאות אחרת, השר לא יוכל להפעיל סנקציות על הישיבה בהחלטת יחיד.

חבר ועדת חוץ וביטחון אל"מ במיל' ח"כ מוטי יוגב התייחס לנאמר היום בדיון והחלטה שהתקבלה. לדבריו, "אין כאנשי הציונות הדתית הרואים בשירות הצבאי מצווה ומתנגדים לסירוב פקודה. אנו שולחים את מיטב בנינו לצה"ל ומחנכים לכך במכינות, בישיבות ההסדר ובישיבות הגבוהות. חיילינו נחשבים בין טובי החיילים בצה"ל".

לטענתו, "הניסיון לצייר אותנו כקוראים לסירוב פקודה, שיקרי, מחפיר ומבייש. כל מה שביקשנו הוא הסדרה ברורה של סמכות שר הביטחון לסגירתן של ישיבות, על מנת שלא אמירה של אמונות ודעות תורניות של ראשי ישיבות יחשבו כסירוב פקודה ועילה לסגירת ישיבה שלמה".

 לסיום הוא אמר: "שמחתי ששר הביטחון ביקש גם הוא, יחד עם הסמכויות, את ההגעה להסכמות. הישיבות הציוניות, הן הגבוהות והן ישיבות ההסדר, מעודדות גיוס ותמשכנה לעודד גם את הספרא וגם את הסיפא. חיזוק עולם התורה  וחיזוק צה"ל וחייליו, חיזוקו של עם ישראל".