"בושה", "ביזיון": בקשת הרשות לשירות לאומי שעוררה זעם בפייסבוק

ברשות ביקשו לחדש את לוגו הרשות ולערוך תחרות עיצוב נושאת פרס. הגולשים לא התחברו: "התנהלות השכונה שלכם לא השתנתה", "תסירו את הביזיון הזה ומהר". בעקבות פניית 'כיפה' הסיר הארגון את הפוסט מהרשת

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/05/18 11:44 א בסיון התשעח

"בושה", "ביזיון": בקשת הרשות לשירות לאומי שעוררה זעם בפייסבוק
שר שלום ג'רבי והשר אורי אריאל, צילום: שלומי אמסלם

"תקראו לזה סמליל תקראו לזה לוגו...אנחנו קוראים לכם לעצב אחד מחדש", במילים האלה פתחו בשבוע שעבר אנשי הרשות לשירות לאומי-אזרחי פוסט בפייסבוק שנועד לגייס גולשים לתחרות עיצוב לוגו מחדש. לתגובות הנזעמות שקיבלו הם בוודאי לא ציפו.

ברשות, שביקשו לרענן את הסמליל שמעטר את הרשות, הבטיחו כי העיצוב שייבחר על ידי וועדה מיוחדת יזכה את יוצרו בפרס, אך את מרבית המגיבים, קרוב ל-150, זה כלל לא סיפק.

"בושה" הגדיר את הבקשה אחד המגיבים ואחר תהה, "שוב תחרות? שוב פרסים? עיצוב זה מקצוע, אנשים עובדים בעיסוק הזה ומרוויחים ממנו את לחמם. למה לעשות תחרות ולא לשלם כסף כדי שיעבדו בשבילכם? הזוי". בתגובה ענו ברשות כי "אנשי העיצוב המקצועיים מוזמנים לקחת חלק בתחרות ולהרוויח פרסומת בחינם אם הצעתם תיבחר".

בתגובה נוספת נכתב: "אפילו לא טרחתם לכתוב מה הפרס או לפרסם תקנון ל'תחרות' שלכם. כנראה שהתנהלות השכונה שלכם לא השתנתה מאז שאני עשיתי שירות לאומי לפני 18 שנה. אם יש לכם טיפת כבוד עצמי, תסירו את הביזיון הזה ומהר".

היוזמה שעוררה את זם הגולשים

היוזמה שעוררה את זם הגולשיםצילום: צילום מסך

על זה פרסמו ברשות כי "אף אחד לא מכריח אף אחד להשתתף בתחרות. יש דבר חשוב מאוד שנקרא חכמת ההמונים והפייסבוק הוא ביטוי מצוין לכך. תוצאה כזאת לא משיגים בהזמנת לוגו מחברה. כבר נכתב במודעה שהעיצוב הנבחר מזכה את שולחהו בפרס ולכן לא ברורה כל ההתלהמות. לא מתאים לך- אל תשתתף בתחרות. למה לך למנוע מאחרים המעוניינים בכך ליהנות מהעניין?".

את התגובה הזו, שעוררה עוד יותר את חמתם של הגולשים, פרסמו ברשות כתגובה כמעט לכל פוסט נזעם שנכתב נגד היוזמה שהציעו.

"אם תבדוק את חוכמת ההמונים בפוסט הזה", נכתב בלעג הפעם על תגובת הרשות לשירות לאומי-אזרחי, "תראה שרובם נגד התחרות שלכם. אז אולי תקשיב לחוכמת ההמונים ותרדו מהרעיון? או שכאן חוכמת ההמונים הוא ביטוי פחות טוב למה שהרוב רוצה?".

גולשת אחרת ניסתה לענות על טענות הרשות להתלהמות המגיבים, "למה ההתלהמות?! כי לוגו הוא מוצר לכל דבר. מוצר שמעצבים עובדים עליו קשה, משקיעים לימודים, זמן וכסף. האם הייתם מבקשים גם מחברת רהיטים, מחשבים או כל מוצר אחר "להתחרות" על הזכות לתת לכם מוצר תמורת פרסום?".

תמונת ארכיון. בנות ביריד שירות לאומי

בנות ביריד שירות לאומי. תמונת ארכיון. , למצולמות אין קשר לכתבהצילום: מנהלת השירות הלאומי אזרחי

תגובה נוספת ניסתה להסביר מהי חוכמת המונים, "אתם כנראה לא מבינים מה זה חוכמת המונים. חוכמת המונים זה לא בזבוז זמן של הרבה אינדיבידואלים, אלא פעולה פשוטה אחת של קולקטיב. אם הייתם מציגים מספר לוגואים והקהל הרחב היה בוחר אז זה היה נחשב לחוכמת המונים (אם כי גם במקרה הזה זה היה טעות כי בענייני טעם לכמות אנשים אין משמעות)".

מעבר לתגובות על בקשת הרשות, היו כאלה שכעסו על כך שמפעילי דף הפייסבוק של הרשות לא טרחו להתייחס לטענות שהועלו. "בינתיים לא נתקלתי בתגובה אחת שאוהבת את רעיון התחרות", כתב אחד הגולשים, "וגם לא ראיתי ממכם שום תגובה,!(חוץ מאחת) לטענות המועלות אתם כן מבקשים מאנשים לעבוד בחינם בשבילכם אבל לא מעיזים להתמודד עם התגובות שלהם לבקשה שלכם".

גולשת אחרת התייחסה לנושא בציניות שהתבססה על מילות הפניה של הרשות לגולשים וכתבה: "תקראו לזה סמליל, תקראו לזה לוגו, אני קוראת לכם להעסיק מעצב גראפי ולשלם לו על עבודתו!!!".

ברשות לשירות לאומי-אזרחי טרם הגיבו על הנושא אך מיהרו, בעקבות פניית 'כיפה', להסיר את הפוסט מדף הפייסבוק שלהם על שלל התגובות שתקפו את היוזמה. בשלב זה, לא ברור אם התחרות נגנזה.