בהוראת בנט: התלמידים ילמדו על מעורבות פולין ברצח העם היהודי

על רקע החקיקה בפולין, הורה שר החינוך על הפצת מערך שיעור שבמסגרתו ייחשפו תלמידי ז'-י"ב לחלקן של אוכלוסיות אירופה בשואת העם היהודי. מנכ"ל המשרד: "כ-200,000 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם. תלמידי ישראל צריכים ללמוד ולהכיר עובדה זו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/01/18 09:33 יג בשבט התשעח

בהוראת בנט: התלמידים ילמדו על מעורבות פולין ברצח העם היהודי
"פולנים רבים סייעו לרצח יהודים". בנט בתמונת ארכיון, צילום: דוברות שר החינוך

שר החינוך נפתלי בנט לא חיכה להבנות שיושגו בין ישראל ופולין ובהוראתו גובש והופץ היום (שני) מערך שיעור, שיעסוק במעורבותו של העם הפולני ברצח היהודים בשואה, אשר יילמד בבתי הספר בשבוע הקרוב.

מדובר בשני שיעורים שנושאם יהיה "תגובת האוכלוסייה במדינות הכבושות על ידי הנאצים לגורל היהודים בשואה".

מערך השיעור, שגובש בשיתוף עם "יד ושם", מיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ואמור לסייע למורים המקצועיים ולמחנכים "להנגיש לתלמידים מידע מהימן בנושא, על רקע הליך החקיקה שמתקיים בימים אלה בפרלמנט הפולני", כך נאמר מטעם משרד החינוך.

הנחיות חדשות למסעות. תלמידים בפולין

הנחיות חדשות למסעות. תלמידים בפוליןצילום: פלאש 90. יוסי זליגר

השר בנט ציין כי "עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. אכן המושג 'מחנות השמדה פולנים' אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמנים על אדמת פולין".

עם זאת הוא אמר, "אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה. את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר. על כן, הוריתי למערכת החינוך להקדיש שעתיים כבר השבוע ללימוד הנושא".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף כי "בתקופת השואה, כ-200,000 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם. תלמידי ישראל צריכים ללמוד ולהכיר עובדה זו, בעיקר עכשיו, על רקע ניסיונות לטשטש עובדות היסטוריות. מערך השיעור שגובש משמש נדבך נוסף עבור מערכת החינוך, בהנחלת סיפורו של העם היהודי".

מערך השיעור מכיל מגוון הצעות לחומרי למידה רלוונטיים כמו חומרים מאתר "יד ושם", סרטוני עדויות של ניצולים, מקורות היסטוריים ושאלות לדיון בכיתה.

בין הדברים התלמידים ילמדו על הסגרת יהודים לשלטונות הנאצים על ידי אוכלוסיות מקומיות, שיתופי פעולה עם הגרמנים בכל הנוגע לרציחת העם היהודי, וכן בעוינות שיהודי אירופה נתקלו בה לאחר השואה כמו פוגרום קיילצה בפולין שאירע בחודש יולי 1946, במהלכו רצחו הפולנים 42 ניצולי שואה ששבו לעיר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן