בג"ץ הכריע: לא הוכח הצורך בתחבורה ציבורית בשבת

בית המשפט העליון דחה את העתירה שהגישו אזרחים פרטיים בשיתוף ארגונים שונים בדרישה להפעלת קווים בשבת. הנימוק: היעדרה של בקשה רשמית מצד חברה המפעילה תחבורה ציבורית להפעיל קווים גם בשבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/09/17 13:24 כ באלול התשעז

בג"ץ הכריע: לא הוכח הצורך בתחבורה ציבורית בשבת
אוטובוס, צילום: Nati Shohat/Flash90

שופטי בג"ץ, חנן מלצר, ניל הנדל ודוד מינץ החליטו לדחות את עתירת התנועה הרפורמית, ישראל חופשית, ח"כ תמר זנדברג ועמותת חדו"ש בדרישה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

הנימוק לדחיית העתירה הוא היעדרה של בקשה רשמית מצד חברה המפעילה תחבורה ציבורית להפעיל קווים גם בשבת. בשבוע שעבר הבהירה המדינה בתגובתה לעתירה כי "אוטובוסים בשבת אינם נחוצים" והטילה את האחריות להוכחת הנחיצות על העותרים.

בתגובה להחלטת בג"ץ אומר עו"ד שגיא אגמון, סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון כי "צר לנו שבג"ץ, למרות שהבין את הצורך החיוני בתחבורה ציבורית בשבת לחלקים גדולים בציבור, קיבל את עמדת משרד התחבורה ובחר שלא לדון בעתירה לגופה מטעמים טכניים. משרד התחבורה הוכיח פעם נוספת כי בשל לחץ החרדים הוא מוכן להקריב את צרכיהם של רוב תושבי המדינה, ולהתעלם מרצון הציבור כפי שהוא מתבטא בסקרים שערכה חדו"ש לאורך השנים".

העתירה נמחקה בכפוף לשמירת זכויות הצדדים תוך שהעותרים נענים להצעת בית המשפט לבחון הגשת עתירה נוספת ככל שתידרש באמצעות מפעיל תחבורה ציבורית. לדברי בית המשפט, זאת מאחר והעותרים אינם מייצגים חברה כלשהי המעוניינת לפעול בשבת.

בדיון בעתירה המדינה הציגה את עמדתה כי במישור המשפטי הסדר מתן הרישיונות לנסיעה בשבת מבוסס על איסור עקרוני לתת רישיון כאמור. "האיסור מבוסס על הוראת המחוקק שלפיה על השר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לתנועת כלי רכב בשבת". 

עוד ציינה המדינה כי מתן רישיונות לנסיעה בשבת במקרים ספורים המפורטים בתקנות הוא אפוא חריג, ומשכך הוא מפורש בצמצום על ידי המשיבים. לפיכך החלטת הרשות שלא לבצע בחינה כללית יזומה לגבי העילות שבגינן היא רשאית לאשר רישיון לנסיעה בשבת, ולהסתפק בעניין זה בבחינה נקודתית על פי הצרכים שיובאו בפניה מצויה במתחם הסבירות". 

יצוין כי פרקליטות המדינה קיבלה את עמדת שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, שיש להגן על עמדת המדינה לשימור הסטטוס קוו בנושא התחבורה הציבורית בשבת, ולדחות את העתירה הדורשת להתיר תחבורה ציבורית חופשית בשבת. 

בתנועת 'ישראל חופשית' התייחסו להחלטת בית המשפט ואמרו כי "אמנם היא לא מבשרת על שינוי, אך התייחסותו להמשך ההליך מהווה הזדמנות מצוינת להביא בפניו את הצרכים האמיתיים של אזרחי ואזרחיות המדינה".

לדבריהם, "לאחר מיפוי צרכים ארצי, אשר במידה רבה כבר החל בחודשים האחרונים במספר ערים על ידי ישראל חופשית וכעת יורחב בסיוע שותפינו, נוכל להבהיר לבית המשפט שהצורך בתחבורה ציבורית בשבת הוא צורך חיוני ונדרש. הציבור מחכה לתחבורה ציבורית בשבת והמדינה חייבת להיות זו שמספקת את השירות הזה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן