בגלל “מיעוט כותבות”: קריאה לסגור כתב עת תלמודי ותיק

פרופ' אליצור בר-אשר סיגל מהאוניברסיטה העברית יצא נגד המימון לרבעון "תרביץ", בשל מיעוט פרסומם של מאמרים שנכתבו על ידי נשים. במערכת טענו: "אם יותר נשים היו מגישות מאמרים ראויים, היה להן יותר ייצוג"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/02/18 09:52 כז בשבט התשעח

בגלל “מיעוט כותבות”: קריאה לסגור כתב עת תלמודי ותיק
האוניברסיטה העברית בהר הצופים, צילום: קובי גדעון פלאש 90

הרבעון "תרביץ" מבית האוניברסיטה העברית, שנחשב לאחד מכתבי העת המוערכים והוותיקים במדעי היהדות, הצליח לחולל סערה בקרב החוקרים באקדמיה. הסיבה: מיעוט הנשים הכותבות ברבעון.

בפוסט שפרסם פרופ' אליצור בר-אשר סיגל, מרצה בחוג ללשון עברית, בפייסבוק הוא הצביע על העובדה שכל ארבעת המאמרים בגיליון האחרון נכתבו על ידי גברים. עוד הוא טען כי כי בדק את עשרת הגיליונות האחרונים של "תרביץ" ומצא כי מתוך 73 כותבים באותם גיליונות היו רק שבע נשים.

לפני כשנתיים הציע פרופ' סיגל לקבוע כלל בפקולטה למדעי הרוח, לפיו לא יינתן מימון לכתבי עת שבהם לא ישתתפו כותבות. לדבריו, בעקבות הצעתו הוא הוזהר על ידי כמה חברות כי כתב העת "עלול להיכחד".

יצוין כי שתיים מתוך שלושת העורכים של "תרביץ" הן נשים - פרופ’ שולמית אליצור וד”ר קטרינה ריגו.

בתגובה לטענות על אפליה מגדרית, אמרה פרופ’ אליצור לאתר "מידה" כי בניגוד לדבריו של סיגל, ישנן נשים הכותבות עבור "תרביץ". לדבריה, בגיליון האחרון באופן מקרי לא הופיעו מאמרים של נשים, אבל בחוברת הבאה וגם בחוברת שלאחריה יהיו. "המערכת מורכבת משתי נשים וגבר אחד, כך שאני לא מבינה מה רוצים מאתנו", אמרה.

לדברי אליצור, בכתב העת לא פוסלים מאמרים על פי מינו של הכותב, ולמעשה הרבה יותר מאמרים של גברים נפסלו מאשר נשים. "אנחנו שופטים מאמרים לפי האיכות שלהם. הרי לא נקדם מאמר גרוע של אישה רק כדי שכתב העת לא ייכחד. אם יש מאמרים טובים ומוכנים שנכתבו על ידי גברים, אז לא נוציא את כתב העת? אם יותר נשים היו כותבות ומגישות מאמרים ראויים, אז היה להן יותר ייצוג אצלנו", אמרה.

היא הוסיפה כי הדרישה שיהיה מאמר של אישה בכל גיליון על מנת שיקבל תקציב להמשך פעילותו היא "הבל". “כל החיים נלחמתי כדי שלא ייתנו לי שום העדפה מתקנת כאישה. בכל מקום שהגעתי אליו הגעתי בגלל שהצלחתי ובגלל שעבדתי טוב יותר. אני לא חושבת שצריך להפלות בשום אופן. כשפונים אלי להשתתף בכנס כלשהו רק כי צריך למלא את המשבצת של האישה ולא בגלל המקצועיות והמומחיות שלי אני מנפנפת אותם מכל המדרגות", אמרה.

לשאלה "האם את מרגישה שמדיניות של העדפה מתקנת פוגעת בנשים?" ענתה אליצור: "היא פוגעת בנשים ופוגעת במחקר. אם ידרשו שתהיה אישה בכל גיליון, ללא קשר לאיכות הטקסט, זה גם יפגע במעמד של כתב העת וגם בכותבות. אנשים יגידו שאת את המאמר שלה קיבלו רק בגלל שהיא אישה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן