"את באה לאכול צוהריים באוניה?"

לא, לא מדובר בטעויות כתיב. לאחר 70 שנה האקדמיה ללשון העברית שינתה את כללי הכתיב המלא. מעתה, אל תכתבו 'תכנית', 'אמנם', 'אמתי', או 'ראלי', אלא 'תוכנית', 'אומנם', 'אמיתי' ו-'ריאלי'

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/06/17 08:15 כה בסיון התשעז

"את באה לאכול צוהריים באוניה?"
מילים בעברית, צילום: Sophie Gordon / Flash 90

לאחר 70 שנה, האקדמיה ללשון העברית משנה את כללי הכתיב המלא. בעקבות הצורה הרווחת בה המילים הללו נכתבות בציבור, החליטה האקדמיה לעגן אותה בכללי השפה העברית

האקדמיה ללשון העברית אישרה נוסח חדש של כללי הכתיב המלא התקני. השינויים העיקריים בכללים מתייחסים למילים בעלי תנועת o שייכתבו בתוספת האות ו'. למשל: אונייה, תוכנית, תוכנה, יוזמה, צוהריים, אומנם, קורבן ועוד.




 ‍‍‍‍‍‍ ‍‍




קבוצת המילים השניה היא אלה בעלות תנועת i שייכתבו בתוספת האות י'. למשל: אמיתי, לעיתים, ליבי, לצידו, מגינים, איתך.




 ‍‍‍‍‍‍ ‍‍




עוד הוחלט לאמץ כתיבים רווחים במילים יחידות כגון פירות, עינב, שיער, ליצן, סיסמה, בריכה, ברירה, עבירה, מייד, שמיים.

באקדמיה ללשון עברית אומרים כי "רוב רובם של הטקסטים העבריים נכתבים בדורותינו בכתיב המלא ללא ניקוד, ואילו הכתיב המנוקד נוהג בספרי קודש, בשירה, בספרי ילדים ובספרי לימוד לתלמידים צעירים ולעולים חדשים".

לדבריהם, "הכללים החדשים הם תוצאה של תהליך ממושך ויסודי: ראשיתו בבחינת מנהגי הכתיב הרווחים בהוצאות הספרים, בעיתונות ובמרשתת".

ברשתות החברתיות היו כאלה שפחות אהבו את הכללים החדשים אחד מהם, המשמש כעורך לשוני, כתב" "לטעמי, זוהי החלטה פופוליסטית, אומללה ומצערת! הנצחת הבורות והבערות! מוטב היה במקרים הללו להטמיע בציבור שימוש בניקוד מסייע. אתקשה מאוד לקבל את הכללים החדשים. אמרו לי בבקשה שהיום האחד באפריל!"