מי האלוף במטכ"ל שבחר את "מעשה בחמישה בלונים"?

אלופי המטכ"ל בחרו ספר אחד לרגל שבוע הספר: הרמטכ"ל בחר ספר של דוד בן גוריון, שלושה מהאלופים בחרו את "שתיים דובים" מאת מאיר שליו והיה גם אלוף אחד שבחר את "מעשה בחמישה בלונים" כי: "גם אנחנו צריכים לתת לצרות לחלוף ולהבין שאפשר לקחת הכל בקלות ומידה". ומה בחר הנציג הסרוג במטכ"ל?

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/06/17 12:25 יח בסיון התשעז

מי האלוף  במטכ"ל שבחר את "מעשה בחמישה בלונים"?

בפרויקט מיוחד לרגל שבוע הספר פרסמו באתר צה"ל חברי המטה הכללי של צה"ל את הבחירה שלהם בספר אחד שהשפיע עליהם או שאהבו במיוחד. ראש המטה הכללי, רא"ל גדי אייזנקוט בחר בספר  "ייעוד ויחוד" מאת ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון. 


אייזנקוט מספר כי הספר השפיע עליו כקצין צעיר ועד תפקידו היום והסביר את הבחירה: "במילותיו המדויקות מספר, ספק חולם, בן גוריון על חזון שנראה אז אולי קצת תמים וקצת אופטימי: צבא שיצליח לנצח את אויביו בכל קרב ובכל מערכה, שיעשה זאת לא רק באמצעות כלי נשק, תעוזה ואומץ, אלא גם באמצעות הערכת האדם, כבוד בין החייל לחברו ושילובם של גברים ונשים מהארץ ומהעולם במשימת ההגנה על המולדת".

"הייתי מאוד גאה ושמח להציג בפני בן גוריון את הצבא שלנו כיום", כותב הרמטכ"ל.


הספר שזכה לבחירה הפופולארית ביותר ולא פחות משלושה אלופים במטכ"ל בחרו בו הוא "שתיים דובים מאת מאיר שלו. הספר נבחר על ידי ראש אגף התקשוב, אלוף נדב פדן, מתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי ומפקד חיל הים אלוף אלי שרביט שהסביר כי:  "ב"שתיים דובים", שלו עושה את מה שהוא יודע. במידה רבה הוא אף מתעלה על עצמו. אותי הוא הצליח להפתיע בכך שנגע במקומות האישיים שלי כאיש משפחה, איש צבא ובן הארץ הזו, וכדרכו, גם להצחיק. העברית שלו, מילותיו, הן התרפקות על הבית ועל אהבת העברית שרכשתי מהורי שעלו בצעירותם לארץ, וגידלו אותנו בשפה זו שאינה שפת אימם. בעיני אבי, עושר השפה ותקינותה היו בחשיבות עליונה".

הבחירות המפתיעות ביותר היו בגזרת ספרי הילדים: אלוף פיקוד צפון, יואל סטריק בחר בספר שנחשב כספר ילדים אך מתאים במסריו לא אחת גם למבוגרים "הנסיך הקטן" כשהוא מנמק את בחירתו במילים: "הספר "הנסיך הקטן" הינו ספר אשר למראית עין נראה ספר ילדים - מצוייר ודמיוני. כאשר קוראים "בין השורות", ניתן לגלות ספר על החיים הטומן פילוסופיה מאתגרת שיש להעמיק בה מחשבה".


"עוד לא פגשתי באדם שקרא את הספר ולא התחבר אליו, ולא הרגיש ילד קטן ולו לרגע", כתב סטריק.

ראש אכ"א ודובר צה"ל לשעבר, אלוף מוטי אלמוז החליט לבחור גם הוא בספר הילדים הותיק "מעשה בחמישה בלונים" מאת מרים רוט על בחירתו כתב אלמוז: "הילדים מגלים שלא הכל פשוט בחיים וכי ״זה סופו של כל בלון״ הוא זה חלק טבעי מחיינו, כאשר כל סוף הוא התחלה. אני בטוח כי אם הסיפור היה ממשיך היינו רואים את הילדים מתחילים חוויות חדשות, שמחים ונהנים לאחר ששכחו את הבלונים והמשיכו הלאה בחייהם אל דברים מרגשים יותר".


"גם אנחנו צריכים להרים ראש מעלה מעלה", תיאר אלמוז והוסיף, "כמו שנושאים עיניים אל הבלון האדום בסוף הסיפור, ולהתרגש מפתחו של יום חדש - כל יום מחדש. לתת לצרות לחלוף ולהבין שאפשר לקחת הכל בקלות ומידה".

החבר הסרוג במטכ"ל, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, תא"ל אליעזר טולדנו בחר את "אביב חלדו" מאת אניטה שפירא, הביוגרפיה של יגאל אלון.

אליעזר טולדנו

אליעזר טולדנוצילום: דובר צה"ל


בחירה מעניינת נוספת היא של דובר צה"ל הנוכחי תא"ל רונן מנליס שבחר את "טיול ילדותי" מאת דובי טל, משה ואיקי גלעד והסביר: "הספר ״טיול ילדותי״ מציע כחמישים אפשרויות לטיולים המתאימים לילדים הכוללים בתוכם רעיונות לפעילויות, משחקים, תצלומים. אתרים עירוניים לצד שמורות טבע ופינות חמד. ההזדמנות לתור את ארצנו, לראות את נופיה, לנצל את השהות עם המשפחה למפגש של חוויה, היסטוריה וטבע ובעיקר להבנה שיש לנו ארץ נהדרת".

ולמי שחשש שאלופי המטכ"ל עסוקים בקריאת ספרי פרוזה או ספרי ילדים חלק מהאלופים בחרו גם ספרי קרבות ומלחמה ההולמים את תפקידם הנוכחי: מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק בחר את הספר על מלחמת ששת הימים "שער האריות" מאת סטיבן פרספילד,  מפקד פיקוד דרום אלוף אייל זמיר בחר את אחד מספרי השריון ומלחמת ששת הימים שהשפיעו על דור שלם "חשופים בצריח" מאת שבתי טבת, ומבקר צה"ל תא"ל במיל' אילן הררי בחר את "סדין אדום" מאת שייקה גביש.

מפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי בחר גם הוא ספר 'מקצועי' המתאר את קורותיו של לוחם מסתערב מדובדבן "חבית נפץ" מאת אורן אור ביטון.מפקד הגיס המטכלי אלוף יוסי בכר בחר את "הנערה במרפסת ממול" מאת נאוה מקמל-עתיר, היועץ הכספי לרמטכ"ל תא"ל ד"ר ששון חדד בחר את הספר "אנשים רגילים" מאת כריסטופר בראונינג העוסק בימי השלטון הנאצי ומתאר לדברי חדד "כיצד אנשים רגילים מן הישוב הופכים להיות מכונה, ולא סתם מכונה, אלא מכונת הקטל היעילה ביותר בהסטוריה".