אישום: איימו על אישה שסירבה לדיון בבית דין פרטי

שלושה דיינים ומזכיר בבית דין דתי באלעד איימו על תושבת העיר שבחרה לפתוח בהליך משפטי אזרחי נגד שכנה, וסירבה שהמקרה ידון לפתחם. הנאשמים פרסמו מודעות שקבע כי במעשיה היא "הרימה יד בתורת משה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/18 15:36 כט בטבת התשעח

אישום: איימו על אישה שסירבה לדיון בבית דין פרטי
בית משפט, צילום: shutterstock

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (ג') לבית משפט השלום בפתח תקווה כתב אישום נגד שמעון גוטמן, ישעיהו פלדמן ואליהו גולדברג, שלושה דיינים בבית הדין הפרטי "הישר והצדק" בעיר אלעד, ונגד מזכיר בית הדין, אליעזר דוידזון, בגין איומים ושיבוש הליכי משפט.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רועי רייס, בתי דין דתיים פרטיים, וביניהם בית הדין הדתי "הישר והצדק", דנים על פי הדין הדתי בסכסוכים אזרחיים שונים, מכוח רצונם והסכמתם של שני צדדים מסוכסכים מקרב אותה הקהילה הדתית במקום בערכאה שיפוטית אזרחית. בהתאם לכך, לבית הדין ולדייניו אין כל מעמד, סמכות, ושיוך ממלכתיים לרשות השופטת או לגורמים עירוניים. על מנת להתדיין בבית הדין נדרשת הסכמה של שני הצדדים.   

במהלך חודש ספטמבר 2012, פתחה המתלוננת בתיק, תושבת אלעד, בהליך בבית משפט אזרחי - בית משפט השלום בפתח תקווה - נגד אחד משכניה. בתגובה לכך, פנה השכן לבית הדין הדתי "הישר והצדק" והתלונן על פנייתה הפסולה כביכול לערכאה שיפוטית אזרחית.

בעקבות כך, במסגרת תפקידיהם בבית הדין הדתי וללא כל סמכות לפעול כן, הפעילו הנאשמים במשך כמה ימים מסכת אינטנסיבית של לחצים כבדים ומאיימים, בעל פה ובכתב, על המתלוננת ובעלה, במטרה להביאם לבטל את ההליך המשפטי האזרחי ולחייבם להתדיין בנושא על פי הדין הדתי בלבד.

עוד נמסר להם כי במקרה ולא ייענו ללחצים, יוצא נגד המתלוננת "כתב סירוב" - מסמך המטיל על אדם המסרב להתדיין בבית דין דתי סנקציות או גינויים מצד חברי קהילתו - במטרה לכפות התדיינות אך ורק בפני בית דין דתי ולהימנע מפנייה ל"ערכאות" אחרות.

משעמדה המתלוננת על זכות גישתה לערכאות שיפוטיות אזרחיות ולא צייתה לדרישותיהם המאיימות, הפיצו הנאשמים או מי מטעמם בבניין מגוריהם של המתלוננים, בבניינים סמוכים, בתי כנסת ולוחות מודעות ברחבי העיר, מסמך מאיים, הנחזה להיות רשמי, שכותרתו "כתב סירוב".

ב"כתב הסירוב", שנחתם על ידי שלושת הדיינים, הודיעו לקהילה הדתית כי המתלוננת "פנתה לערכאות והרימה יד בתורת משה, ואף לאחר התראה מבית הדין המשיכה להרים יד בתורת משה ואף עשתה פעולות שיש בזה משום מסירה. ולאחר התראות בית הדין הודיעה כי לא תדון בשום בית דין שהוא אלא רק בערכאות רחמנא לצלן. על כן יש להתייחס אליה כמרימה יד בתורת משה".

כתוצאה מהוצאת "כתב הסירוב" ופרסומו בקרב קהילתם, נגרמו למתלוננים ולמשפחתם נזקים חברתיים-קהילתיים כבדים, ונזקים נוספים שונים.

החל מיום הוצאת "כתב הסירוב" ועד הגשת כתב אישום עמדו הנאשמים מאחורי הוצאתו ומסרבים להכריז על ביטולו, למרות פניות ובקשות של המתלוננת בנושא, עתירה לבג"ץ שהגישו המתלוננת ועמותת חדו"ש נגד הוצאת "כתב הסירוב", ופתיחתה של החקירה הפלילית בעניין.

במסגרת ההליך האזרחי קיבל בית משפט השלום בפתח תקווה את מלוא עמדתה ותביעתה של המתלוננת, ופסק כבקשתה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן