איזנקוט בראיון לעיתון סעודי: "מוכנים להחליף מידע מודיעיני עם המדינות הערביות המתונות"

הרמטכ"ל נתן ראיון נדיר לעיתון ערבי ודיבר על שלל האיומים הבטחוניים הקיימים באזור לרבות סוריה, לבנון, דאעש וכמובן איראן, "השתתפתי במפגש רמטכ"לים בוושינגטון וכששמעתי מה הנציג הסעודי אמר מצאתי שהוא תואם לגמרי מה שאני חושב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/11/17 15:47 כז בחשון התשעח

איזנקוט בראיון לעיתון סעודי: "מוכנים להחליף מידע מודיעיני עם המדינות הערביות המתונות"
הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, צילום: מרים אלסטר פלאש 90

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, סיפק כמה אמירות מעניינות בראיון נדיר שנתן לעיתון הסעודי "אילאף" שפורסם היום (חמישי) ובניהן אפשרות ליצור בריתות חדשות נגד איראן.

הרמטכ"ל דיבר תחילה על העומצה הצבאית של ישראל ואמר כי "מדינת ישראל נמצאת עכשיו במצב הטוב ביותר שלה מבחינה צבאית. התפתחנו רבות, יש לנו כוח צבאי, מודיעין, חיל אוויר, חיל רגלים שנמצא במצב הטוב ביותר, וכולם יודעים זאת. אנו זוכים משום כך להערכה רבה מהמדינות המתונות באזור".

איזנקוט הצביע על התמורות שחלו באיומים הבטחוניים על ישראל, ""בעבר האיום היה מצבאות של מדינות כמו צבא סוריה וכו'. היום, ישנם אזורי מתיחות נפיצים כמו לבנון וחיזבאללה, הגדה המערבית, עזה, סיני, סוריה. אירועים טקטיים מקומיים יכולים לגרום לעימות אסטרטגי נרחב".

"האיום האמיתי והגדול ביותר באזור היא איראן", הוא המשיך ופירט את הסביבות לכך,"יש לה שלושה דברים חשובים שהיא פועלת על פיהם. הראשון, תוכנית הגרעין שהוקפאה באופן זמני ואין כל ספק באשר לכוונות של איראן להשיג יכולות גרעיניות. שנית, כפיית השפעתה על האזורים השונים והפעלת זרועות לביצוע משימות, כמו חיזבאללה, חות'י, גא"פ. שלישית, איראן מנסה לשנות את חוקי המשחק באזור באמצעות העברת ידע, בניית מפעלי נשק, ואספקת נשק מתקדם ומל"טים, הם משקיעים כסף רב במלחמה ובמליציות השונות".

על כוונתויה של איראן הוא אמר כי "אפשר לראות את התוכנית האיראנית שהיא שליטה על המזה"ת באמצעות שני סהרים שיעיים: הראשון, מאיראן דרך עיראק לסוריה ולבנון. השני, דרך המפרץ מבחרין אל תימן ועד הים האדום. חייבים למנוע מזה לקרות באזור. יש תקווה בהצהרות ובנאום של הנשיא האמריקאי טרמפ שאמר שיש צורך למנוע את תוכנית הטילים האיראניים וההתבססות בסוריה ועיראק. אני רואה בכך תקווה לאזור. בדבר הזה יש הסכמה מלאה ביננו לבין סעודיה, שמעולם לא הייתה אויב או שנלחמה בנו ואנו נלחמנו בה, אני חושב שיש הסכמה מלאה ביננו ובינם בכל מה שנוגע לציר האיראני".

איזנקוט סיפר כי ישנה תמימות דעים כמעט מלאה בין עמדת ישראל לעמדת סעודיה בנושא הגרעין האיראני, "השתתפתי במפגש רמטכ"לים בוושינגטון וכששמעתי מה הנציג הסעודי אמר מצאתי שהוא תואם לגמרי מה שאני חושב בכל הנוגע לאיראן והצורך להתמודד איתה באזור והצורך להפסיק את תוכנית ההתפשטות שלה", סיפר איזנקוט, "יש הזדמנות עם הנשיא טרמפ להקים קואליציה בינ"ל חדשה באזור, צריך לבצע תוכנית אסטרטגית גדולה וכוללת, לעצור את הסכנה האיראנית. אנו מוכנים להחליף מידע עם המדינות הערביות המתונות, כולל מידע מודיעיני וכדי להתמודד עם איראן".

איזנקוט נשאל האם ישראל שיתפה את סעודיה במידע רלוונטי בנושא וענה: "אנו מוכנים לשתף מידע אם יש צורך בכך. יש אינטרסים משותפים רבים ביננו לבינם".

בנוגע לניסיונות להילחם בארגון דאעש הוא אמר כי "יש מדיניות אמריקאית להקים בריתות כדי להלחם בדאעש. הם הצליחו בכך. ארה״ב מנסה גם לחזק ולתמוך בציר הסוני המתון באזור מבלי להכניס צבאות או להילחם בשטח". מצד שני הוא הזכיר את הצד הרוסי, "יש מדיניות רוסית שמסתכלת אך ורק על האינטרסים הרוסיים בסוריה, הרוסים יודעים היטב איך להסתדר עם כל הצדדים. הם כרתו ברית עם אסד, איראן וחיזבאללה מצד אחד, עם האמריקאים במלחמה נגד דאעש ועם תורכיה ואיתנו במסגרת מנגנון מניעת החיכוך שעובד בצורה מצויינת".

"להיערך להסלמה". תמונת ארכיון של סוריה

"דרישתנו היא שחיזבאללה יעזוב את סוריה". תמונת ארכיון של סוריהצילום: פלאש 90. באסל עווידאת

על התנהלותה של ישראל במשבר בסוריה אמר הרמטכ"ל: "יש לנו מדיניות ברורה. לא להתערב במלחמה בסוריה, אלא אם אנחנו רואים ניסיון לפגוע באחים שלנו הדרוזים. אנחנו התערבנו בחדר, הכנו טנקים בחרמון והזהרנו את ג'בהת אלנוצרה על כך שאנו נתקוף אותם אם הם יכנסו לחדר. בכך הסתיים המשבר".

הוא שלל את הטענות כאילו הצבא הישראלי נוקט עמדה ועוזר לאחר הצדדים במלחמה בצפון, "זו רעות רוח, ודברים משוללים יסוד. אלנוצרה ודומותיה הם אויבים שלנו כמו דאע"ש. יותר מפעם אחת תקפנו אותם. אנו מסייעים לכפריים בגולן מבחינה רפואית ואנו מסייעים לאחינו הדרוזים, אנו מסייעים מבחינה הומניטארית בלבד".

על המעורבות והקשר שבין איראן חיזבאללה וסוריה אמר הרמטכ"ל: "דרישתנו היא שחיזבאללה יעזוב את סוריה ושאיראן והמיליציות שלה ייסוגו מסוריה. אנחנן אמרנו בגלוי ובאופן שקט וחשאי שאנחנו לא נקבל התבססות איראנית בסוריה באופן כללי ובמיוחד התרכזות שלהם ממערב לכביש דמשק-סוידאא. אנו לא נרשה שום נוכחות איראנית, הזהרנו אותם מבניית מפעלים או בסיסים צבאיים ואנו לא נרשה זאת".

גם על המשבר בלבנון והתפטרותו של ראש הממשלה הלבנוני נתן איזנקוט את דעתו ואמר כי "המצב הלבנוני מורכב, הצעד של חרירי בהתפטרות מריאצ' היה הפתעה, אבל אני רואה שחיזבאללה החל להרגיש לחץ פיננסי, הוא נכנס לבעיות חומריות גדולות, אנחנו רואים גם ירידה בתמיכה בחיזבאללה, ויש גם רעידות/סדקים ברחוב התומך בחיזבאללה, ויש גם הפגנות בדאחיה – דבר שלא ראינו בעבר".

על אפשרות של תקיפה ישראלית במדינה ועימות נוסף מול ארגונו של נסראללה אמר איזנקוט: "אין לנו כל כוונה ליזום התקפה על חיזבאללה בלבנון ולהגיע למלחמה אבל לא נקבל איום אסטרטגי על ישראל. אני שמח מאד מהשקט שנמשך 11 שנים. מצד שני אנחנו רואים ניסיונות איראניים שעלולים להביא להסלמה, אבל אני לא רואה סיכוי גבוה לכך בשלב הזה. חיזבאללה ניסה בתקופה האחרונה והצליח להכניס קצין שלו לתוך המוסד הביטחוני הלבנוני, למרות הרצון של חרירי לבנות מדינת מוסדות מבלי שחיזבאללה יהיה שותף בה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן