"אושוויץ-בירקנאו זה לא בפולנית"

ראש ממשלת פולין התייחס לסערת החוק שיאסור שימוש בביטויי שואה ביחס לעמו, "העבודה משחררת זה לא ביטוי פולני. יהודים, פולנים וכל הקרבנות צריכים לשמר את זכרם של כל אלה שנרצו על ידי הגרמנים הנאצים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/01/18 08:29 יב בשבט התשעח

"אושוויץ-בירקנאו זה לא בפולנית"
תלמידים בפולין, צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

בפולין הגיבו באופן רשמי לסערה שעוררה הצעת החוק שעברה בפרלמנט, לפיה ייאסר קשירת פולין לפעולות ההשמדה בשואה, לאחר שראש הממשלה הפולני צייץ על כך הלילה (ראשון) בטוויטר

"אושוויץ-בירקנאו זה לא שם בפולנית. ו'העבודה משחררת' זה לא ביטוי פולני", כתב באנגלית מטאוש מורבייצקי.

לדבריו, "אושוויץ הוא הלקח המר ביותר שנותר מהדרך שבה אידאולוגיה מרושעת מסוגלת ליצור גיהינום עלי אדמות. יהודים, פולנים וכל הקרבנות צריכים לשמר את זכרם של כל אלה שנרצו על ידי הגרמנים הנאצים".

כזכרור, ביום שישי אישר הפרלמנט הפולני ברוב גדול הצעת חוק נגד השימוש בביטוי "מחנות השמדה פולניים" על ידי כלי התקשורת בעולם או אנשים פרטיים. על פי הצעת, שימוש בביטוי יהווה עבירה פלילית שדינה עד שלוש שנות מאסר בפועל.

בפולין חוששים כי השימוש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים" יגרמו לצעירים להסיק באופן שגוי לשיטתם כי לפולין היה חלק בהקמת מחנות ההשמדה בשטחה. די להיכנס לתוקף, ההצעה תצטרך לעבור גם את אישור הסנאט ולקבל את חתימתו של נשיא פולין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחוק ואמר כי "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה".

גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יצא נגד החוק. הוא ציטט את דבריו של נשיא פולין לשעבר אלכסנד קוואשינסק מעל בימת הכנסת: "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן