אורי אריאל: "בנט לא ימצא קולות אצל החד מיניים"

המתיחות בתוך הבית היהודי על דרכה העתידי של שתי המפלגות המרכיבות אותה ממשיך. השר אורי אריאל תוקף את השר בנט על חתירתו למרכז החילוני: "הוא חושב שהוא ימצא שם קולות" ומודיע שאם בנט ימשיך לפעול בניגוד להלכה: "אנחנו לא נהיה שם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/08/17 15:59 כה באב התשעז

אורי אריאל: "בנט לא ימצא קולות אצל החד מיניים"
בנט ואורי אריאל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחודשים האחרונים מפלס המתח בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי עולה שוב ושוב. בראיון לאיתי אסמן בעיתון שביעי תוקף איש האיחוד הלאומי השר אורי אריאל את יו"ר הבית היהודי על חתירתו למרכז החילוני תוך איבוד זהותה של המפלגה הציונית דתית.

כבר בפתח הראיון אמר אריאל כי בין האיחוד הלאומי לבית היהודי יש פער לא קטן בהשקפת העולם, "אם נפתלי לא רוצה לשנות את מתווה הכותל, ולא רוצה לחזק את הרבנות הראשית, והוא מוכן לעשות בשבת דברים שאנחנו לא מוכנים אליהם כי הם לא לפי ההלכה, אז אנחנו לא שם".

השר גם מתח ביקורת חריפה על חתירתו של בנט לקהלים חדשים שלדעתו אינם מתכתבים עם מפלגה דתית. כמו כן, מעבר לפן הערכי, הוא רואה בהם פוטנציאל לכשלון אלקטורלי, "בניתוח פוליטי זו טעות חמורה ביותר מצד השר בנט. הוא חושב שיש לו קולות במרכז מתוך הנחה שהוא יביא משם מנדטים, אבל ‘היא לא תצלח'. הוא לא ימצא את הקולות אצל ההיפסטרים בתל אביב ולא אצל הזוגות החד מיניים. יש אחרים שמתגוששים על הקולות האלה, הליכוד, יאיר לפיד ומשה כחלון. זה גם יבריח קהל דתי-לאומי, שרוצה שהמפלגה תהיה דתית-לאומית".

לדבריו, "נכון שאנחנו נפתחים לציבורים נוספים, אך בסוף רוצים שמה שיוביל זה העניין הדתי- לאומי. מה שעלול לקרות לשיטה שלו זה שהוא ישאר קירח מכאן ומכאן. זו טעות פוליטית, רעיונית ומעשית".

בהמשך הוא חידד עוד יותר את ההבדלים בין שתי הסיעות וטען כי בלא מעט מקרים מי שהוביל את המהלכים זה היה הוא וח"כ בצלאל סמוטריץ'.  “במתווה הכותל", הוא נתן דוגמא, "אני נלחמתי, בשונה משאר השרים בסיעה, ואני חושב שגם הצלחנו נכון להיום, כמובן יחד עם קואליציה של המפלגות".

"גם בענייני השבת", הוא הדגיש, "יש לנו מחלוקות עקרוניות. חוק ההסדרה לא היה קורה בלי האיחוד הלאומי. נפתלי בהתחלה התנגד, והרבה בזכות בצלאל סמוטריץ' הצלחנו להזיז אותו מהמקום שלו להצלחת החוק. בסוגיית אימוץ הילדים על ידי להט"בים, איילת שקד ונפתלי מוכנים להסכים לזה, אני חושב שזה לא נכון. דעתי, שצריך לתת לאמץ רק למשפחות רגילות".

גם בהיבט המדיני, בו בנט מצטייר כאיש ימין מובהק, ךדעתו של אריאל המצב לא בדיוק כך, "פתלי מוכנן לאוטונומיה. משמעות דבריו בסופו של דבר היא שהוא מוכן לחלוקת יהודה ושומרון ואני חושב שזו טעות. בחינוך, לדעתנו צריך חמש יחידות גם ביהדות וכן הלאה".

לטענתו, "אנחנו רוצים לדעת מה הדרך של המפלגה, לאן הולכים? מה היחס של סיעת הבית היהודי לענייני השבת, הכותל ומעמד הרבנות הראשית. דברים אלו הם בנפשנו".

אם כן מדוע הוא לא חותר להפרדת כוחות וריצה נפרדת?  "נכון להיום. אנחנו באותה סיעה אך לא באותה מפלגה - ולכן יש לנו את החירות להחליט מה שאנחנו רוצים כמפלגה. יחד עם זאת, אנחנו נמצאים באותה סיעה כי יש לזה יתרונות פוליטיים, וביחד אנחנו מקבלים יותר מאשר אם היינו רצים בנפרד. אנחנו מעריכים את כוחנו בשישה מנדטים כרגע, ובריצה משותפת אנחנו יכולים להגיע ל-15 מנדטים. זה יכול לקרות ולהתקדם בדרך להנהגת המדינה".

על השאלה מדוע הם לא מתמזגים לבית היהודי ומעמידים את עצמם לבחירה במסגרת הפריימריז הוא אמר כי "אנחנו לא רצים בתוך הבית היהודי כי אנחנו האיחוד הלאומי, ובנט יודע את זה. כל האמירות שלו שנרוץ בפריימריז אלו אמירות שאין בהן כלום, אין בהן שום דבר. הוא זורה חול בעיני הציבור ואמרתי לו את זה כמה פעמים, מבחינתנו זה לא עומד על הפרק. הוא יכול לעשות מה שעשו בעבר מפלגות שהלכו ביחד כמו התנועה של ציפי לבני עם בוז'י הרצוג והעבודה, או ישראל ביתנו של איווט ליברמן איתנו. היו מספיק דוגמאות לזה. אנחנו חושבים שיש סיכוי לשכנע את בנט בנושא הזה, אבל ערוכים לכל תרחיש".

"אנחנו רוצים למצות את המהלך האחדותי", הדגיש שוב השר אריאל, "גם כי הוא ערך וגם כי יש לו תועלת ציבורית הנהגתית. אני שומע את התדרוכים שמגיעים אלינו מתוך המפלגה, מכל מיני כיוונים לא ישירות, שאומרים לנו לא להתבטא בענייני דת ומדינה כמו אימוץ ילדים על ידי להט"ב וכו'. אז נצטרך להסיק את המסקנה. צריך שניים כדי להתחתן, ונערך לקראת הדבר הזה. בינתיים אנחנו מתעקשים על האחדות, ומתעקשים שעמוד השדרה של המפלגה יהיה של הציונות הדתית עם כל הערכים שלה. אנחנו ממשיכים עם האיחוד הזה כי אנחנו חושבים שיש סיכוי לתשובה וחזרה לדרך של הציונות הדתית ולכן אנחנו נותנים לזה עוד סיכוי, ואנחנו נלחמים על זה".

בנוגע לקריאה שלו ושל ח"כ סמוטריץ' לנתניהו שלא יתפטר גם אם יוגש נגדו כתב אישום הוא אמר שבאופן כללי בחירות זה לא דבר טוב ושאל: "מי אמר שנקבל ממשלה ימנית יותר? זה היה פעם עם יצחק שמיר ז"ל ב-1992 . הפלנו אותו וקיבלנו את יצחק רבין ז"ל, והוא עשה את הסכמי אוסלו. מאיפה הביטחון שזה יהיה בידינו?".