אוהבים בחינם: "כולנו עסוקים ומחליטים ש'יום אחד' נתנדב. אז זהו, שיום כזה לא יגיע. פשוט צריך להחליט שמתנדבים"

זה התחיל מהרצאת אורח לפני יותר מעשור ומאז ירון מונט לא עוצר. שיעורי תנועה, ציור, כלכלת בית, דרמה, מקהלה, פינג פונג, מחשבים ועוד שלל נושאים, כשקהל השומעים מורכב מחניכים עם עיכוב שכלי והתפתחותי

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/07/17 14:23 כו בתמוז התשעז

אוהבים בחינם: "כולנו עסוקים ומחליטים ש'יום אחד' נתנדב. אז זהו, שיום כזה לא יגיע. פשוט צריך להחליט שמתנדבים"
אוהבים בחינם, צילום: כיפה

חסד בכמה שורות

ירון מונט (60) מקרית אונו, מעביר שעורי יצירה ב-'מרכז גלבוע' האחראי על חוגים לילדים מעוכבים שכלית והתפתחותית. המרכז מסונף לאקי"ם ונתמך גם ע"י העיריה.

מרבית הסגל במקום הם מתנדבים שמעבירים שיעור תנועה, ציור, כלכלת בית, דרמה, מקהלה, פינג פונג, מחשבים, כלבים, יצירה, יוגה ועוד. החוגים נבנים לפי כישורי המתנדבים השונים ולפי רמת המסוגלות של כל אחד לתרום.

כיצד הכל התחיל?

"יהודית, הגננת של בני (ה"ילד" בן 16 כיום)", מספר מונט, "נידבה אותי לפני כ-13 שנים להרצאת אורח בנושא מדעים". בהמשך הרצאה האורח הפכה לחוג קבוע שנמשך שנתיים, בו לימד את הילדים כיצד גדלים צמחים, איך מייצרים כביש וכדומה.

לאחר לימודי המדעים, הוא החל להעביר פעילויות מגוונות בנושאי נגרות,פסיפסים, תפירה, נעיצת סיכות פלסטיק בקלקר, אריגה, רקמה, חרוזים, מצגות ממוחשבות על טיולי ברחבי העולם ובנוסף לכל זה הוא גם הזמין מידי פעם מרצים אורחים שסיפרו על עיסוקיהם המיוחדים באמצעות המחשות. בסופו של דבר לאור הגיוון הרב בהרצאותיו, שעת הפעילות של מונט זכתה לשם "השיעור של ירון".
 

מעגל החסד

מונט מתנדב שעתיים בשבוע ומפעיל מספר פעילויות אליהם מגיעים 30 חניכים בכל פעם. לצד זה, הוא מארגן ימי הולדת, מסיבות לקראת החגים, טיולים שנתיים, מופעי סוף שנה והכל בהתנדבות מלאה.

ירון מונט

ירון מונטצילום: באדיבות המצולם

סיפור בלתי נשכח

"בשיעור האחרון של אריגת סרטי בד ברשת פלסטיק, חניכה אוטיסטית שבדרך כלל מתרכזת בקושי, יוצאת למסדרון להתאוורר ודורשת הרבה עזרה ביצירה, רקמה לפתע במהירות ובהספק מדהימים.

לא ברור איך נוצר הנס. אולי מצאנו סוג יצירה שבדיוק מתאים לה, אולי משהו השתחרר פתאום, אולי זה היה אירוע חד פעמי, אין כאן מדע מדויק, זה פשוט קרה וזה היה מרגש.

עוד נושא מעניין הוא כתיבת מכתבי אהבה. המתנדבים כותבים לחניכים שמרביתם לא מסוגלים לכתוב (הם מוסיפים ציורים). התבטאות החניכים היא מסעירה, ישירה, מרגשת עם המון מילות אהבה. יש מה ללמוד!! מתי כתבתם ביוזמתכם מכתבי אהבה?

ועוד אירוע מיוחד. במסגרת עבודתי פגשתי את אחד החניכים אורז מוצרים במפעל ציפויי מתכת. השיעור הבא במדעים עסק כמובן במתכות עם הדגמות ודגש על ציפויים. החניך הגיע עם חולצה של מקום העבודה והדגים לשאר החניכים כיצד לארוז מוצרים. הוא לא שוכח עד היום את השיעור וגאוות היחידה".
 

עצה לאהוב בחינם

"התנדבות דורשת השקעת זמן", אומר מונט, "כולנו עסוקים ומחליטים ש"יום אחד" נתנדב. אז זהו, שיום כזה לא יגיע. פשוט צריך להחליט שמתנדבים. היום מתחילים ואין כמעט הנחות. מקסימום להתחלף ביום עם מתנדב אחר. נכנסים לשגרה כמו צחצוח שיניים. דוחים כל אירוע אחר בלי תירוצים".

לסיום הוא מדגיש כי "החניכים מקבלים את המתנדבים בכזו שמחה שנראה שאנחנו מקבלים יותר מאשר נותנים. כשאנחנו נעדרים אנחנו מפסידים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן