תרופות סבתא: לא תמיד צריך אקמול

החורף ואיתו הצינון על שלל השפעותיו כבר נמצא איתנו, כולנו מכירים לפחות תרופת סבתא אחת, האם תרופות הסבתא אכן יעילות ולאיזו מחלות?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 24/12/15 14:53 יב בטבת התשעו

תרופות סבתא: לא תמיד צריך אקמול
shutterstock; marsan, צילום: shutterstock; marsan

החורף איתנו כבר ואיתו גם ההתקררות, האף הסתום, השיעול והגרון הצורב ואיתם גם תרופות הסבתא שהן חלק בלתי נפרד מנופו של החורף, כמובן שפה כמו בכל נושא ישנם כאלו שהפכו את תרופות הסבתא לסוג של "דת" כשהם מקפידים עליהן ומצהירים באדיקות כי אינם משתמשים בתרופות אחרות.

ישנם כאלו שאף אספו מאות עצות הדפיסו אותם בספר דוגמת "סיפורי סבתא" או קיבצו באתר דוגמת האתר 'סבתא'לה' שמכיל מאות עצות סבתא לכמעט כל המחלות האפשריות. "תרופות סבתא בדוקות שידוע שהן מועילות וגם אם לא יועילו לא יזיקו ניתן להשתמש בהן ללא חשש", אומר ל'כיפה' ד"ר משה לייפר, מומחה לרפואת ילדים (ולמען הגילוי הנאות, גם אבי האהוב).

הוא מציין, כי רובנו משתמשים בתרופות סבתא גם אם איננו קוראים להן כך, "כשאנו מתקררים מיד אנו שותים תה עם לימון או בלעדיו. רבים מאיתנו מניחים במקרה של שיעול בצל חתוך ליד המיטה או עושים "גוגל מוגל" (ביצה עם דבש נ.ל) לגרון צרוד כל אלו יעילים טובים וגם מסתמכים על חכמת חיים", אומר ד"ר לייפר ומצביע על כך שבלימון יש ויטמין סי שמחזק את המערכת החיסונית ויכול לסייע להתגבר על הצינון כך גם לפריחה או אקזמות ישנם ששמים ירקות כאלה או אחרים שיש בהם דברים שעליהם מבוססים גם חלק מהתרופות המוכרות שנמכרות בבית המרקחת.

תרופות סבתא לא תרופות אליל

"לאחרונה פורסמה גם עבודת מחקר יפנית מרתקת שטענה כי מרק עוף באמת מסייע לצינון. במחקר כמובן לא יודעים להצביע האם זה החום של המרק או אולי חומרים שנמצאים בעוף או הירקות אך זה בהחלט מסייע, לא מזיק וגם טעים, אז למה לא", אומר ד"ר לייפר בחיוך ומספר כי גם הוא כאשר חש בכאב בגרונו הוא מגרגר עם ליקר אלכוהולי כדי להקל על הכאב אך מסייג את דבריו ואומר כי במקרה של מחלה קשה או משטח גרון חיובי בו נמצא חיידק יש צורך בטיפול אנטיביוטי בנוסף לתרופות הסבתא ולא לקחת סיכון מיותר שיכול להביא גם לתוצאות קשות.

כמו כן, הוא מבדיל בין תרופות סבתא שמסתמכות על ההיגיון או על דברים שאינם מזיקים לבין מה שהוא מכנה "תרופות אליל" דוגמת הטיפול ביונים בצהבת, "אין שום הוכחה אפילו לא קטנה שזה עושה משהו חוץ מלהוציא כסף מאנשים ולרצוח בדרך כמה יונים. אין בזה שום תועלת, אם משהו יוכיח שיש בזה תועלת אני אתחיל לגדל יונים זה תרופת אליל ולא תרופת סבתא", אומר ד"ר לייפר נחרצות.

גב' דבורה ליבוביץ', אחות ומיילדת במקצועה ומחברת הספר 'סיפורי סבתא' שמוקדש כולו לתרופות סבתא מציינת ל'כיפה' כי תרופות הסבתא אמנם עוזרות לתחומים רבים כולל בעיות נפשיות אך לא לחבלות למקרים כירורגיים או לכל מקרה אחר בו הרופא סבור שיש צורך בטיפול קונבנציונלי. " אנו אוהבים שהרופאים גם מטפלים בנו, זה מאד חשוב יש להם ידע רב, אך גם לסבתא שלנו יש ידע רב. אם הרופאים היו מקשיבים יותר לנו הסבתות זה היה טוב יותר ובאמת הרבה רופאים הגיעו למסקנה שאפשר לעזור גם בצורה אחרת לא רק בכימיה", אומרת ליבוביץ'.

טיפים לצינון

לסיום ביקשנו מגב' ליבוביץ' לחלוק עימנו מניסיונה הרב עם מספר עצות להצטננות והיא נענתה בשמחה רבה.

"הדבר הראשון שחשוב זו התזונה שלנו, שמאד חשובה למערכת החיסון. עם תזונה נכונה אנו מחזקים את מערכת החיסון. אני מאד ממליצה להכין בבית לבד את דגני הבוקר כי אלו שנמכרים בחנות מלאים בסוכר וזה מאד לא רצוי וכן גורמים להיווצרות של קמטים בעור כי הם מלאים בגלוקוז. כמו כן, מאד רצוי לא לאכול את חטיפי הצ'יפס למיניהם. אפשר להכין צ'יפס מתפוחי אדמה אבל בבית", היא אומרת כשהיא מוסיפה כי באופן כללי צריך לחזור ולבשל יותר בבית ולא לקנות אוכל מוכן. עצה נוספת שלה עוסקת בהכנת הגוף באופן כללי, "מאד חשוב לשתות הרבה מים פושרים מסוננים בלבד, כי מים קרים מיד משתחררים מהגוף, אך מים פושרים נכנסים לכל התאים".

כשהילד כבר מצונן היא ממליצה מאד שבכל חדר ישימו חצי בצל ליד המיטה. "הבצל לוכד את כל הווירוסים אליו ואז יש פחות ווירוסים באוויר", אומרת ליבוביץ' ומוסיפה כי מומלץ לאוורר את החדרים באופן שוטף דבר שיכול גם למנוע הצטברות חיידקים או ווירוסים.

(צילום: יחצ)


דבר נוסף שמסייע לצינון לדבריה של גב' ליבוביץ' היא שתיית תה חם עם ג'ינג'ר מגורד בתוספת דבש, אך לא להכניס את הדבש לתוך מים חמים, מקררים את השתייה ואז מוסיפים את הדבש, או אוכלים את הדבש בנפרד, כי החום הורס את התכונות הטובות שלו.

ליבוביץ' מציעה גם פתרון לאף הדואב מרוב קינוחי נזלת, "לשים שמן זית על האף, לקחת בד כותנה להרטיב אותו עם מים חמימים ולשים ליד האף במקום הכואב ואחריו שמן זית, אפשר גם לשים דבש. עצה נוספת היא לטפטף מיץ של סלק, אך זה מעט יותר מורכב".

וכמובן אי אפשר בלי עצות לשיעול, "כשמתחיל השיעול החזק לוקחים שמן זית ומורחים על החזה, לאחר מכן לוקחים חתיכת בד כותנה או חיתול בד מרטיבים עם מים חמימים עם שפריץ וודקה או ברנדי או כל משקה אלכוהלי אחר ולהניח את זה על השמן זית על החזה ועל זה ניילון ומעליו מגבת וללכת לישון...".

וכמובן אי אפשר בלי להכין "מרק עוף יהודי" עם עצמות עם מח, "אין כמו המרק היהודי הקלאסי, אך עדיף לא עם דברים חריפים. לא חייבים לאכול אוכל באותם ימים של הצטננות ואפשר להיות ניזונים ממרק בלבד שמסייע מאד" אומרת גב' ליבוביץ' ומאחלת חורף בריא וחמים.