רווק? הגיע הזמן לקנות דירה

יותר ויותר רווקים לא מחכים עד לחתונה כדי להשקיע בדירה משלהם. כנראה שגם הם הבינו שמלעמוד על הגדר לא תצמח תועלת

חדשות כיפה ענבל לרנר 24/12/15 18:08 יב בטבת התשעו

רווק? הגיע הזמן לקנות דירה
shutterstock, צילום: shutterstock

בשנים האחרונות שוק הנדל"ן כבר לא נחלתם של הזוגות הנשואים בלבד. רווקים רבים פונים לבנק ולוקחים משכנתא, לבד. הרווקות המאוחרת, מספר מקרי הגירושים הנמצא בעליה ומערער את תחושת היציבות, אפשרות להשקעה יחסית בטוחה, כל אלו גורמים לרווקים רבים להעז, לעשות את הצעד ולהתגבר על המחסום המנטלי של קניית דירה ראשונה רק לאחר עצירה ברבנות, מבט מקרוב.

זוכרים את הסצנה מהסדרה 'סרוגים'? רעות, שלבטח צברה הון אישי לא מועט לאחר שנות רווקות ארוכות ושעות עבודה רבות במשרד רואי החשבון, קונה דירה בספונטניות לאחר ששמעה במקרה שיחה במשרד על דירה במחיר מציאה. זאת לאחר שבעונה הראשונה עשתה צעד קטן מזה, וסימבולי לא פחות וקנתה מיטה זוגית לבדה. ובכן, כמו בסדרה גם בחיים, רווקים ורווקות שנשארים ברווקותם בשנות ה-30 לחייהם והלאה, מתחילים להסיר את המגננות, את החשש לעשות את הצעד וקונים דירה

(צילום: יחצ)

דרור הויזמן (41) ירושלמי, ששינה לפני שנתיים את הסטטוס מרווק לנשוי, עוד זוכר את השנים בהן גר בשכירות בדירות שונות. "כשהבנתי שכסף לשכירות הולך לריק ועדיף בסכום דומה לשלם משכנתא ואפילו יש אופציה לרווח, כבר לא היה מחסום. מצאתי דירת שני חדרים בקטמון שמבחינתי הייתה השקעה טובה וקניתי". לקראת גיל 40, החלטתי שהגעתי למקום שמכוון להקמת משפחה, גם ברמה רוחנית" דרור מספר.

כחלק מתובנה זו, דרור עבר שוב דירה, הפעם גם הלוקיישן היה חשוב. "החלטתי להתרחק מאזור 'הביצה' על אף שלא הייתי חלק ממנה. בשנים האחרונות, כלפי חוץ, נראה שאנשים שגרים שם פחות רציניים, מחפשים את ההנאות של החיים, לא רציתי להיות אחד מהם". אומר דרור. "מכרתי את דירתי בקטמון ורכשתי דירת שלושה חדרים בבית הכרם אותה שיפצתי מהיסוד והפכתי לארבע חדרים מתוך מחשבה על העתיד. הרגשתי וקיוויתי שזו הדירה האחרונה שאגור בה בתור רווק, השקעתי בעיצוב של הדירה, הפכתי אותה מסתם דירה לבית. במקום האנרגטי הדירה הייתה מכוונת לבית למשפחה העתידית שלי".

ובכל זאת, מה עושים עם שני חדרים ריקים עד שהמשפחה העתידית תתממש?
"לי ברמה האישית זה לא הפריע, ייעדתי את החדרים לבגדים ולנעליים שלי" הוא צוחק.

מההיכרות שלך, יש חשש לרווקים לקנות דירה?
"לאנשים מסוימים ודאי, יש לי חברים וחברות רבים שעבורם קניית דירה מנפצת את החלום של בית, משפחה, בניית קן יחד עם בן הזוג שחלמת עליו, והיית בטוח שכבר מזמן יגיע. יש גם כאלה שמפחדים להתחייב ולעשות את הצעד לבד".

השקעה לטווח ארוך

אושרי ברק, מנכ"ל חברת 'אביב יעוץ משכנתאות', מספר שכ20% מהפונים לחברתו לייעוץ, הם רווקים, בניהם לא מעט דתיים. "פונים אלינו הרבה רווקים בשנות ה20 המאוחרות וה30 לחייהם שמרוויחים יפה, בעלי הון עצמי גדול לאין שיעור משל זוגות צעירים. ההוצאות שלהם יחסית למשפחה קטנות, והם יודעים שישרפו את הכסף אם יהיה ברשותם, ברגע שיש לך מחויבות של משכנתא אתה לומד לנהל את הכסף שלך נכון. יש כאלה שמפחדים להיכנס למחויבות כזו, אציין שלרוב הרווקים שיצא לי לעבוד איתם, הייתה רשת ביטחון וגיבוי מההורים, מה שעשה את הצעד לפחות מפחיד עבורם".

רווקים קונים דירות להשקעה או למגורים?
"האמת, כמעט ולא היה רווק שהגיע אליי והצהיר שהמטרה היא רכישת נכס למגורים עבורו. אולי היו בודדים שקנו דירה ואמרו אולי יום אחד אני אגור עם המשפחה בנכס, אבל כמעט באופן אבסולוטי רווקים קונים נכס להשקעה, בשונה מזוגות צעירים שמחפשים לגור בנכס. רווק צעיר לא נמצא במקום של להשתקע, אין לו משפחה והאפשרויות יותר רחבות. בהשקעה בנדל"ן, שוק עם טווח דיי קבוע. התשואה היא בין 4 ל8 אחוזים, תלוי בעסקה. לדוגמא, צעיר שיש לו 200,000 ₪ ורוצה לקנות בית נניח בירושלים, צריך הון של 400,000-500,000 ₪ והוא לא מגיע לסכום כזה סתם ככה. לכן רבים מהרווקים בוחרים לקנות דירות קטנות במקומות שאפשר להשיג נכסים בחצי מיליון שקל, מה שניתן למצוא בפריפריה, הם מתכננים משכנתא שמתקזזת עם השכירות, כך שעד 10 שנים מאוחר יותר, כשהם יקימו משפחה וירצו להשתקע ולקנות בית, הרי שההון העצמי שלהם גדל מ100,000 ₪ ל500,000 ₪".

(צילום: shutterstock)

אתה נתקל במחסום אצל רווקים ברכישת דירה?

"המחסום היחידי בעיני הוא תעוזה. מי שלא מתרגש מזה עושה את הצעד בקלות. דווקא הזוגות הצעירים הרבה פעמים יושבים על הגדר כי הם מאמינים שהממשלה תמצא פתרון טוב כמו דיור למשתכן, ורק על זה אפשר לפתח נושא שלם. לפחות מהחודש חודשיים האחרונים אני רואה שיש פחות זוגות צעירים שרוכשים דירות. אבל רווק יודע שגם אם יהיה דיור למשתכן הוא לא יצליח להשתחל לעסקה כזו כי רק מגיל 35 הוא יכול להיכנס להגרלות, ולכן מי שרווק בגיל 30 ולא מתכוון להתחתן בקרוב, לא מחכה לאף אחד, הוא קונה".

מה היית ממליץ לרווקים שמהססים לרכוש דירה?
"אני ממליץ חד משמעית לרווקים להשקיע בנכסים כי ברמה הכלכלית אין אפשרות טובה יותר מכל אפיק השקעה שהוא. ודבר שני, כמחשבה על העתיד, אם הוא יתחתן וירצה לרכוש דירה עם 200,000 ₪ שצבר יהיה לו קשה בהנחה שלצד השני אין הון עצמי מספק, אבל אם ישקיע לפני יוכל להגדיל את ההון העצמי ולקנות בביטחון דירת מגורים גדולה גם באזורים יותר מבוקשים".

מבט פנימה

דרור במקצועו קבלן ובעל חברת שיפוצים. כקבלן יוצא לו לשפץ דירות רבות של רווקים, ולדבריו רבים מהם מחפשים את העיצוב הסטייליסטי, הנקי, אך לא פחות חשוב להם שהבית יוכל לעבור בקלות למצב צבירה שונה. וגם קיים הבדל בין נשים לגברים, "אצל רווק אני יכול יותר להשתגע, להכניס גדג'טים של מערכת קולנוע ביתית מיוחדת, אפקטים ואורות מיוחדים. נשים הם יותר ריאליסטיות ומחפשות ביטחון וכבר קרה שרווקה ביקשה שאעצב עבורה בית כמו למשפחה כי היא נמצאת במקום הרוחני שהיא מבקשת לעצמה משפחה ורוצה להיות במקום הזה. ניתן לעצב חדרים שבהמשך יוכלו להחליף יעוד לחדר ילדים או חדר משפחה, חשוב שהאופי של הדירה יתאים למצב העכשווי עם קריצה לעתיד כשתתווסף משפחה". ומוסיף בחיוך "אצלי זה עבד מעולה".