רווקים, בט"ו באב הבא כבר לא תהיו לבד

זה לא ייעוץ לדייטים אלא לחתונה: במה להתמקד? באיזה גיל?איך עוברים מדייטים לקשר? איך מזהים את החסימות? תחום הייעוץ לרווקים ורווקות הולך וגדל. היועצות מיכל וולשטיין ושירת מלאך צברו כבר הרבה 'שלישים'. תקשיבו להן

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/08/16 17:01 יד באב התשעו

רווקים, בט"ו באב הבא כבר לא תהיו לבד
shutterstock, צילום: shutterstock

עם עשרות סרטונים ביוטיוב בעלי אלפי צפיות, בחורי ישיבה שמשננים את הוראותיה ומתפלפלים בסוגיות דייטים כאילו מדובר בדפי גמרא סבוכים ועם 13 שנות ניסיון, מיכל וולשטיין היא אכן אחת הדמויות המוכרות והאהודות בתחום הייעוץ לרווקים ורווקות. "אני קוראת לזה ייעוץ לחתונה כי זה לא ייעוץ לדייטים" היא צוחקת "דייטים הם עושים גם בלעדי".

"הגישה שלי אומרת שאנחנו צריכים לעשות את ההשתדלות שלנו לגמרי, ולראות אם יש איזשהו צד שמעכב" אומרת וולשטיין "בהחלט יש פעמים שאני אומרת שאין ושזה פשוט עניין של זמן כנראה, לקב"ה יש זכות התערבות משלו. הרבה חבר'ה שהגיעו לייעוץ ואמרתי להם את זה באמת התחתנו אחרי כמה זמן כשהגיע האדם הנכון".

"הדבר הראשון שאני בודקת זה מה היה עד היום. בין היתר, מבחינה דתית, כדי לבחון עד כמה הייתה פתיחות וסגירות כלפי התחום של בני המין השני" וולשטיין אומרת כי זה הבסיס והמטען איתו מגיע כל אחד לשלב חיפוש בן הזוג. "אחד הדברים הראשונים שאני בודקת זה אם יש איזושהי חסימה ריגשית בכלל כלפי כל התחום. יש בנות שזה נעצר אצלן עוד בשלב הזה של 'מה הקשר ביני ובין גברים? זה אף פעם לא היה'".

השלב השני בייעוץ, על פי וולשטיין, הוא תחום הרגש "לבדוק את הרובד הריגשי, אם יש חסימה כלפי קשר או כלפי נישואין בכלל". השלב השלישי קשור לתחום התקשורת הבינאישית לפי וולשטיין "האם אני יודעת להביא את עצמי? האם אני מקבלת את עצמי, האם יש לי מספיק ביטחון, אם אני מרגישה שאני טובה, שאני שווה, שיהיה כיף למי שיקבל אותי, שהוא יזכה בי. זו עבודה פנימית מאוד גדולה למי שיש לו בעיה במקום הזה".

"אחרי זה צריך ללמוד לפעמים איך מדברים, מה אומרים ואיך. איך אומרים דברים שמפריעים לי בצורה נעימה שהצד השני יוכל לקבל אותם" וולשטיין טוענת שחלק מהרווקים נדרשים להמון עבודה על 'משפטי בסיס', כהגדרתה. "אמירות שיש בתוכי לגבי עצמי, אחרים, העולם, הקב"ה, נישואין ועוד".

(צילום: תמונה משפחתית)

וולשטיין מעבירה מזה שנתיים סדנאות בשם "אוטוטו כלה" ואומרת כי מלבד התוכן והשלבים השונים בתהליך הייעוץ לבנות, לסדנאות יש ערך מוסף משמעותי "בסדנא יש דברים שמתגלים ממש בצורה חזקה, שאפילו במפגשים אחד על אחד קשה לראות. התרגילים והדינמיקה הקבוצתית, ממש מדגימים את דפוסי החשיבה וההתנהגות ומציפים את הדפוסים. גם הביחד שנוצר, ממש מעודד לעשיה".

אל וולשטיין מגיעות בעיקר בנות, אבל ממש לא רק. "יצא לי לטפל בהרבה בנים, דווקא איתם הרבה יותר קל. אין להם את אותם מורכבויות, רובם בנויים בצורה יותר פשוטה. זה עובד נורא מהר עם בנים- הם מבינים מה הבעיה, הם עושים את התיקון ומתחתנים צ'יק צ'ק".

מה השתנה בעשור האחרון בעולם הדייטים?
"קודם כל בכמות. היום גם בנות הרבה יותר צעירות מגיעות. חלקן אחיות של רווקות מבוגרות ולא רוצות להגיע לשם. בכללי, מרוב שמדברים על התופעה יש לחץ, לא להישאר לבד בגיל מאוחר. הגיעה אלי מישהי בת 19 שיצאה ארבע פעמים, ראתה שכל פעם קורה אותו הדבר, שמשהו לא הולך שם טוב והגיעה אלי, בעיני זה חכם מאוד. עלית על דפוס בעייתי? את לא צריכה לחכות לעוד 20 פעם. היא הבינה מהר מאוד שהיא עושה משהו לא נכון, היה לנו מאוד ברור מה היא לא עושה נכון. וזהו. היא בת 21 והיא נשואה כבר. היא אומרת לי 'הייתי יכולה להישאר ככה עוד הרבה זמן' והיא צודקת. היום אנשים מודעים לזה שיש עבודה, שאפשר לעבוד על דברים, לתקן", בנוסף אומרת וולשטיין, היא רואה שינוי עדין במידת העצמאות של בנות המגזר.

[embed]

]

"זה הכל עבודת ה' מבחינתי, ועבודת ה' נהייתה מאוד מאוד מודעת בכל תחומי החיים" מדגישה וולשטיין. "עבודת ה' זה כשאני עושה את כל ההשתדלות שלי להיות כלי לאור, להעיף כל חסימה פחד או מעצור שיש בי שמפריע לי להיות שמחה, לשמוח במה שיש לי בחיים, וגם במה שאין לי. זה עבודת ה'. הקב"ה ברא את עולמו כדי שנהנה ונשמח, כל מה שמסביב- זאת העבודה".

נתקעת בדייט השלישי

שירת מלאך החלה בייעוץ לרווקים לפני 11 שנה, בעשור האחרון הייתה ממובילי ארגון ישפ"ה ובחמשת השנים האחרונות הייתה מנכ"לית הארגון, לאחרונה עזבה את ישפ"ה ובחודשים האחרונים היא מכניסה רוחות חדשות לתחום הדייטים. מלאך פרצה כרוח הסערה אל תודעתם של אלפים מבני ובנות המגזר, כשחודש לפני פסח, נטשה את הניקיונות לטובת מיזם שידוכים בווטסאפ. באמצעות אלפי הפניות שהגיעו לפלאפון שלה ומשימות שששלחה שירת למשתתפים כל כמה ימים, השיג המיזם את יעדו: בתוך חודש התקיימו 500 דייטים וכיום יצאו מהמיזם כבר ארבע חתונות.

"הקושי של הבחורים והבחורות שאני פוגשת הוא עוד לפני שלב הקשר, בזה שאין להם הצעות ושגם הצעות שכבר יוצאות אל הפועל נגמרות בדייט ראשון או שני ולכן ההתמקדות שלי בתקופה האחרונה היא קצרת מועד ופרקטית" שירת רוצה לתת מענה רחב לשאלת השאלות: "למה אין לי הצעות?".

"'איך אני מגיעה להצעות איכותיות?' ואיך מגיעים מדייטים לקשר? זו הנקודה המשמעותית מבחינתי כרגע" אומרת שירת. "זה לא טיפול פסיכולוגי שבא לתת מענה למרחבים בנפש אלא זה ממש ייעוץ ממוקד חתונה. המטרה היא לא מודעות, לא דייטים יותר מוצלחים אלא דייטים שמובילים לקשר זוגי וחתונה".

בייעוץ אישי ובסדנאות שירת מתמקדת בכלים פרקטיים "מה החסמים ומה מפריע לי? ואיך אפשר להתמודד איתם. מה הכלים שיש בשוק כדי להגיע להצעות? מה היתרונות ומה החסרונות של כל כלי. איך להתאים את הדבר הנכון לאדם הנכון, איך למנף את כוחות השוק לטובתך. מה השיטה שמותאמת לאישיות שלך, מה גוזל ממך אנרגיות ומה מוסיף לך אנרגיות, אני עושה עם כל אחד מיפוי כזה".

"המשאב המשמעותי שאני נעזרת בו זה ההיכרות של אנשים עם עצמם" מדגישה שירת. "השילוב המנצח זה הידע המקצועי שלי פלוס ההיכרות העצומה של אנשים עם עצמם. הנחות היסוד שהם מציגים אלה גבולות הגזרה שאני עובדת איתם".

בחורה שכל קשר אצלה לא עובר את הדייט השלישי, מה תגידי לה?
"הרבה מאוד אנשים חווים את החוויה הזאת. אני עושה מיפוי של כוחות השוק. אני ממפה יחד איתה מה קורה בכל שלב, מתי אפשר לראות צפייה מראש. הרבה פעמים מי שהציע את ההצעה משפיע על האופן בו נתייחס להצעה. אנחנו ממש מזהים ושוברים את הדפוס הקבוע הזה. אפשר לשבור אותו בכל מיני מקומות- לפני הדייט, תוך כדי". לשירת חשוב שהדגיש שמדובר בעבודה דורשת "אין פגישה איתי שהם לא יצאו ממנה עם שיעורי בית".

"סיימתי עכשיו סדרה לנשים בנות 30+. זה מדהים, בנות שעברו כבר סדנאות ותהליכים אישיים עם עצמם והם לקחו כל דבר שדיברנו עליו בשתי ידיים ועשו איתו עבודה".

מה השתנה בעשור האחרון בעולם הדייטים?
"עולם ומלואו. כשהתחלתי רק יחידים ממש ראו בייעוץ לרווקים התמחות. היום יש המון אנשים מצויינים. יש מודעות יותר גבוהה של מטפלים בחשיבות התחום ויש גם מודעות הרבה יותר גדולה של רווקים לאפשרויות שהתחום הזה מזמן. אני ממש מאמינה שהצעה נכונה וייעוץ טוב זו ממש הדרך להתחתן".

"הטכנולוגיה שינתה את דרכי החיפוש, יצרה הזדמנויות חדשות ויצרה תסכולים חדשים" מוסיפה שירת, לשאלתי האם היא היטיבה או הזיקה עונה שירת "אני אפילו לא שואלת את השאלה הזאת. זאת המציאות ולתוכה אנחנו חיים. אני לא אוהבת את הנוסטלגיה המתבייכנת. יש לזה יתרונות ויש לזה חסרונות".

(צילום: )

התופעה של רווקות מאוחרת גדלה?
"זו תופעה גלובלית שמתרחבת וזו תופעה שהיא חלק מכרסום במעמד המשפחה בכלל בעולם המערבי. הציונות הדתית בהקשר הזה היא חלק מתהליך גלובלי. היא לא עומדת בפני עצמה".

שירת ממשיכה להעביר סדנאות לרווקות בנות 30+ בשם "save the date" ומפגשים ממוקדים לבנות צעירות יותר בנוגע להתמודדות עם "תקופות היובש" בהם אין הצעות באופק. לגבי ייעוץ לבנים אומרת שירת "אני מרגישה שהדרך הפרטנית הרבה יוצר עוצמתית אצל בנים. בנים לא מפיקים מספיק מקבוצות. לכן אני מעדיפה לעשות קבוצות לבנות ובנים מגיעים אלי באופן פרטני. אני לא מתאמצת לייצר קבוצה של בנים כשזו לא הדרך שטבעית להם".

[embed]

]