קבלו כמה אצות טובות

אתם ידעתם שאצות הם הירק הראשון על כדור הארץ? וכמה ויטימנים יש בהן? הנטורופתית שרה בר אשר בכמה עצות על אצות

חדשות כיפה שרה בר אשר 29/09/16 10:56 כו באלול התשעו

קבלו כמה אצות טובות
shutterstock, צילום: shutterstock

הרבה מים ואצות, זרמו באוקיינוסים ובבריכות, מאז הימים שבהם אנשים חשבו שאצות ים הן מאכל לא כשר. ובכל זאת, אצות הים עדיין מככבות אצל רובנו, רק במעטפת הפנימית או החיצונית של הסושי. כשבשאר הזמן הן נחשבות כמאכל של שוחרי בריאות בלבד. מה שאומר, שהטור הפעם התגייס כדי לאזרח, כאן בארץ ישראל, את האצות.

כשרות: בעבר אנשים התבלבלו בין פירות ים (לא עלינו) לבין אצות ים. אז זהו שאצות הים הם למעשה הירק הראשון שהיה על פני כדור הארץ. זוכרים? בהתחלה הכל היה ים ואחרי זה התגלתה היבשה. ובכל זאת, חשוב לבדוק את סימן הכשרות שמוטבע על אריזת האצות.

הרזיה: האצות משתלבות נהדר בתהליך ההרזיה, עד כדי כך שניתן לומר שמי שרוצה לרזות ולא משלב בדיאטה שלו את האצות, יוצא קצת פראייר. לא פחות. אצות הים עשירות ביוד שחשוב לתפקודה של בלוטת התריס, שבתורה אחראית בין היתר על חילוף חומרים תקין. יש בהן ויטמיני B, שאף הם משתתפים בתהליך חילוף החומרים. חוץ מזה, 100 גרם של אצות תורמות לנו רק 10 קלוריות. ברוב האצות אין שומנים ובאלה שיש, זה בקטנה (1.1 גרם). בקושי אפשר למצוא בהן עמילנים (פחמימות). הן מכילות תאית וסיבים תזונתיים (6.8 גרם) שמשפרות את תהליך העיכול, שחשוב בין השאר גם לצורך הפחתת משקל ומים (16 גרם). זאת ועוד, לאצות יש יכולת רבה לספוח מים גם בים ובבריכה וגם בתוככי מערכת העיכול שלנו. שזה אומר שכשהן מגיעות לשם, הן מקנות לנו תחושה של שובע לאורך זמן.

כלורופיל: האצות הירוקות עשירות בכלורופיל. לפי הרפואה הסינית לכלורופיל יש אנרגיה מקררת. מה שאומר שאחת, הן מקררות אותנו בקיץ. שתיים, הן טובות לטיפול בגלי חום ובהזעות לילה שעלולות להופיע בגיל המעבר. שלוש, הן טובות לאנשים שסובלים מחום גם כשבחוץ יורד שלג. ארבע, לכלורופיל ישנה תכונה של ניקוי רעלים. לכן הן טובות גם בתהליך של הרזיה שבו בין היתר, משתחררים רעלים מתאי השומן, וגם למי שרוצה לנקות את עצמו מרעלים. סתם, בלי קשר להרזיה ובלי קשר לתכנית ניקוי רעלים.

נוטריינטים ושאר ירקות: לכל אחד מסוגי האצות ישנו ערך תזונתי שונה. אך ככלל האצות עשירות בבטא קרוטן, ויטמיני B, חומצות שומן חיוניות, ויטמין C, E, K, אשלגן, מגנזיום, סידן וברזל. כמו גם בנוגדי חמצון כגון, חומצה אלפא ליפואית. בשונה מאצות הים, אצות הבריכה גדלות במים מתוקים. הן תורמות לנו חלבון מלא, ולא תורמות יוד.

למי זה לא טוב: אצות הים עשירות ביוד. לכן, מי שנוטל תרופה לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס, יכול ליהנות מאצות בריכה כגון אצת ספירולינה ואצת כלורלה שלא מכילות יוד. מי שרוצה ליהנות מאצות ים, חייב לבקש מהאנדוקרינולוג שישנה עבורו את מינון התרופה. האצות עשירות בויטמין K שבין היתר מדלל את הדם. לכן, מי שנוטל תרופה בשם קומדין לדילול הדם, צריך להתייעץ עם הרופא כדי שיתאים לו את מינון התרופה. מינון התרופה צריך להתחשב בתפריט שכולל אצות. האצות עשירות במלח, לכן מי שסובל מיתר לחץ דם, או מהצטברות נוזלים, רצוי שיעדיף אצות בריכה. חשוב לציין, רצוי שכל אדם ימעיט בצריכת המלח, לכן בכל מקרה מומלץ לשטוף את האצות ובוודאי לא להוסיף מלח לתבשיל, או לסלט שיש בו אצות.

תוספי תזונה: מי שלא מתאים לו להתעסק עם אצות, כדאי שיידע שאפשר לקנות אותם כתוספי תזונה בבתי מרקחת ובבתי הטבע.

הכותבת היא נטורופתית, מנהלת בית הספר "בראשית" לרפואה משלימה במכללת "דעת" בתל אביב Barasher@zahav.net.il 054-5493632

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן