עשה זאת בעצמך: כך תמנעו ממצב של סרוב גט

איך יכול להיות שבמאה העשרים ואחד אנשים, ובמיוחד נשים, נמצאים במעמד האישי של "נשוי/אה" הן בתעודת הזהות והן לפי ההלכה, ללא נישואים אמיתיים אלא בסוג של בית כליאה?

חדשות כיפה ד"ר רחל לבמור 21/03/16 17:25 יא באדר ב'

עשה זאת בעצמך: כך תמנעו ממצב של סרוב גט
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

יחד עם העקרונות המודרנים של זכויות הפרט, שקיפות, תיקון עולם, אנו בעצמנו מגשימים עקרון נוסף יום יום, שעה שעה - זה של אוטונומיה. האוטונומיה מובנית בניהול החיים שלנו, כמו כן בחוק כבוד האדם וחירותו.

ברם, ישנן נשים ואפילו גברים אשר אינם נהנים מזכות בסיסית זו. המצב בו עגונה או מסורב-גט מוצא את עצמו הוא ההפך המוחלט מאוטונומיה. למסורב/ת אין שליטה על החיים שלו/ה, לא על האפשרות להינשא על פי בחירת הלב, לא על לידת ילדים ולא על מהלך החיים האישיים בכלל.

איך יכול להיות שבמאה העשרים ואחד אנשים, ובמיוחד נשים, נמצאים במעמד האישי של "נשוי/אה" הן בתעודת הזהות והן לפי ההלכה, ללא נישואים אמיתיים אלא בסוג של בית כליאה? זאת מציאות דורנו הנקראת "בעיית העגונות". הבעיה קיימת הן במדינת ישראל והן בכל העולם איפה שיהודים נישאים כדת משה וישראל. הדיינים מנסים להציל כל "עשוק מעושקו", אפילו בפסקי דין חדשים וברוכים כגון אלו שיצאו מבית הדין הרבני הממלכתי בחודשים האחרונים, אבל כל אחת מהפסיקות הנועזות הללו הגיעו אחרי שנים רבות ביותר של בזבוז חיים וכאב קיומי. יתר על כן, כל עזרה שבית הדין אכן מושיט, פותחה לעזור לאותה עגונה בלבד. וכפי שראינו פסקי הדין הללו אינם משנים את המעמד האישי של אותם בני הזוג מנשואים לגרושים. פסקי הדין מיועדים לתמרץ את סרבן-הגט לציית לבית הדין ולתת את הגט כדי שהאישה תשתחרר. יש להדגיש שהרבנות הממסדית מטבעה מטפלת במקרים של יחידים ולא בכלל.

בדיוק כאן נכנס לתמונה פתרון מניעתי התואם את מציאות החיים היום - הסכם קדם נישואין למניעת סירוב גט. עם עיניים פקוחות ודוקא מתוך אהבה לזולת, זוגות חותמים על ה"הסכם לכבוד הדדי" שהינו בו זמנית שטר הלכתי (כמסורת שטרות לאורך כל הדורות) והסכם משפטי. כשמו כן הוא - ההסכם מבטא את הכבוד של בן הזוג לבת זוגו והן להיפך. הוא מכיר בצורך לתקן עוול דתי וחברתי. פעולת ההסכם עושה זאת על ידי התחייבות ממונית לפרנס את בן או בת הזוג כל זמן שחיים בנפרד ועדיין נשואים כדת משה וישראל. התוצאה המעשית היא: אם אחד מבני הזוג ביקש להתגרש (בעצם הודיע על הכוונה לממש את תנאי ההסכם) ואתה לא הסכמת, ועברו שישה חודשים מיום ההודעה-אז למשך יתר הנישואים תהיה/י מחוייב/ת לפרנס אותו/ה על פי ההלכה "עולה עימו ולא יורדת עימו". התוצאה היא ש"הכסף יענה את הכל" ומהר מאד לאחר בקשת הגירושין, הנתבע לגרש מבין שהוא נמצא במצב הפוך מהמצב המצוי-זה באינטרס שלו לתת גט תוך שישה חודשים כיון שאין ברצונו לפרנס אישה שעזבה אותו.

בו זמנית, בהסכם לכבוד הדדי קיים מנגנון של שיקום הנישואין הניתנת להפעלה באותה תקופה לפני שחיוב המזונות נכנס לתוקפו. שני שמנגנונים - זה של חיוב תשלום מזונות וזה של חיוב להגיע לטיפול זוגי - מביאים לתוצאה אחת: הידברות והסכמה. בני הזוג בעצמם יחליטו אם מסכימים לשלום בית או אם מסכימים להתגרש, בצורה אוטונומית, ללא מאבקים משפטיים. אם מסכימים להתגרש מבקשים ביחד מבית הדין הרבני לסדר את הגט. כך קרה בכל מקרה שרק התחיל בסירוב גט של הבעל כשני הזוג חתמו לפני הנישואין, שדווח למנסחי ההסכם (הרב אלישיב קנוהל, הרב ד"ר דוד בן זזון ואני - טו"ר ד"ר רחל לבמור). בכל אותם מקרים הגיעו לבית הדין לאחר תקופה קצרה של הידברות, נודע לבית הדין שהגיעו בעקבות ההסכם לכבוד הדדי והגט סודר על ידי בית הדין.

החתימה על הסכם קדם נישואין למניעת סירוב גט נעשית מתוך אוטונומיה (בפני נוטריון או רשם הנישואין); במקרה הצורך חס ושלום, ההחלטה להיפרד נעשית מתוך אוטונומיה; וההסכמה להתגרש או לנסות שלום בית מושגת בדרך אוטונומית.

לאחר חשיפה לכל כך הרבה מקרים נואשים של מסורבות-גט ומסורבי-גט, הורים רבים מבקשים "להוציא תעודת ביטוח" עבור ילדיהם ההולכים להינשא. ההורים מסבירים לזוגות שכמו שהחתן חותם על הכתובה המגינה על בת הזוג במקרה של מוות או גירושין, על שני בני הזוג לחתום על ההסכם לכבוד הדדי המגן בתנאים של החברה העכשווית הן על האשה והן על האיש. מעבר להסברים, ישנם הורים החותמים בעצמם על ההסכם לאחר הנישואין, כדי להוות דוגמה אישית לילדיהם ולקבוע את מנהג המשפחה - לפני שמתחתנים חותמים על הסכם למניעת סירוב גט.

ד"ר רחל לבמור מנהלת את הפרויקט למניעת עגונות וסירוב-גט בתנועת 'ישראל הצעיר' בישראל והסוכנות היהודית, חברה בבית הלל; אחת מצוות המחברים של ה"הסכם לכבוד הדדי"; ומחברת הספר "מנעי עיניך מדמעה: הסכמי קדם-נישואין למניעת סירוב-גט".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן