עם אהבה לא הולכים למכולת

כולם, ללא יוצא מן הכלל, משקיעים המון אנרגיה ומשאבים בחתונה. זה הפך כבר לטאבו. אבל מעטים מאוד האנשים שבאמת משקיעים ב'יום שאחרי', בתכנון העתיד והיציבות הכלכלית של המשפחה שנולדה. וגם המלצה למתנה מקורית לחתונה

חדשות כיפה כרמי אור 16/08/16 08:42 יב באב התשעו

עם אהבה לא הולכים למכולת
יחצ (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר למאמר), צילום: יחצ (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר למאמר)

כיף להתחתן. יום שלם, אפילו שבוע, רק בשבילנו. נתנו לכל החלומות שלנו להתגשם. חודשים של הכנות מגיעים אל רגע השיא ואז, במהירות הבזק, זה חולף. ארבע-חמש שעות של אירוע נוצץ, שבעה ימי משתה ובסופם - שקט. זוג צעיר, נכנס לביתו ומתחיל לחיות את החיים.

משפחה שלימה, אפילו שתיים, שהיו עסוקות בארגונית, קניות, חוזים ותכניות פתאום נשארות עם השגרה.

המציאות מתגלה קצת (או הרבה) אחרת. ההורים מתמודדים עם דילמות עוד משלב האירוסין: מי משלם על החתונה? כמה אורחים להזמין? מה קורה עם הצד השני? וגם אחרי החתונה: כמה עצמאות לתת לזוג? מה יקרה איתם?

והזוג מתעורר בבוקר לדילמות חדשות כל יום: כמה שבתות בחודש נוסעים להורים? איזו גבינה לקנות במכולת? לקנות רכב? לגור בקראוון? לקנות כרטיסים להופעה או לחסוך את הכסף לתואר שני?

יצירת בית חדש מעלה דילמות חדשות לבקרים. כל המערכת מקבלת תפניות, הקשרים חדשים ויחסי אנוש מורכבים ממה שהיו. שתי משפחות מתחברות (או לא) שני אנשים מתחברים וצריכים לנהל יחד משק בית עם חוד חנית ברור ומשותף. ובהמשך הדרך תהיה פה אחריות גדולה על צאצאים. כל זה, בתקופה קצרה, מהווה אתגר ענק שצריך לפצח כדי לבנות משהו יציב. שני אנשים שונים, שבשל אהבתם הקימו בית יחד, אבל ברוב המקרים חסרה השקעה בביסוס הפרקטיקה. אנחנו חיים בתחושה של "כולם עברו את זה, גם אנחנו נשרוד". אמרו לנו שהשנה הראשונה קשה ואנחנו מקבלים את זה. חבל. אפשר ליצור מציאות חדשה, נעימה, מתפתחת - בקלות יחסית

הצבת הלמידה כיעד סביב החתונה, חשובה לא פחות מבחירת הצבע של המפיות והפרחים. בתוך כל הפרטים הטכניים, אנחנו מזניחים את המהות. ויש למידה משמעותית שצריך לעשות. לא מובן מאליו ששני אנשים שגדלו בבתים שונים, במקומות שונים, יראו את כל פרטי החיים בדיוק אותו דבר. הפרטים הם רבים. מהעובדה שהוא רגיל לקום מוקדם והשעון המעורר שלו מעיר אותך גם כשלא תכננת לקום ועד הערב שבו את מסתפקת בחביתה והא זקוק למנה בשרית עתירת השקעה. לך חשוב לקנות לבית מקדחה ולתלות לבד את המדפים ואת דווקא ממש רוצה שתצאו לחופה קצרה בצימר מרוחק. מדהים לגלות עד כמה רוב הדילמות בסוף יכולות להפתר על ידי דיבור ותכנון. רק שאף אחד לא לימד אותנו את המיומנות העדינה הזו. גם אם קיבלנו הדרכת כלות וחתנים מעולה, היא היתה טרום ההתמודדות ולא תמיד נותנת מענה ליומיום שאחרי החתונה. גם להורים אין הדרכה מתמשכת על הדילמות שלהם. ובתוך כל זה, החיים ממשיכים להציב לנו משימות ואתגרים כל הזמן.

בשנים האחרונות קמו גופים מקצועיים מעולים שהתמסרו לבניה בריאה של זוגיות ומשפחה כבר בתחילת הדרך. כולנו יודעים שמניעה עדיפה על טיפול ושבנייה נכונה מונעת הרבה עוגמת נפש והפסד ממון. אז לפני שתסגרו אולם וצלם וברכונים, שימו בצד זמן ותקציב למה שבאמת חשוב כשמתחתנים:

מיזם "הורות לנצח" לקח על עצמו את ההדרכה המיוחדת להורים למבוגרים צעירים שנמצאים בשלבי החיים המדוברים. בעזרת יועצים והרצאות בקהילה, המיזם נותן מענה לדילמות ולאתגרים החדשים אתם מתמודדים ההורים ומאפשר להם להרחיב את "ארגז הכלים" בהתנהלות מול ילדיהם הבוגרים.

"הורות לנצח" פונה להורים לבנות ובנים בוגרים. נועד להעלות לשיח ציבורי את האתגרים המיוחדים העומדים בפני הורים בשלב זה ולתת להם מענה.

'זוגיתא' לקחה על עצמה את ההדרכה של הזוגות, מהצד הפרקטי כלכלי. על ידי ליווי פרטני בתכניות שונות וימי עיון שנותנים ידע וכלים לניהול ערכי של סדרי עדיפויות כלכליים בבניית הבית (תרתי משמע).

מרכז יהל מציב חדשנות בהדרכה בחיי אישות ומקדם פתיחות ובריאות בקשר האינטימי שמהווה עיקר חשוב בזוגיות ומשפחה.

ישנם גם יועצים פרטיים רבים וטובים בכל תחום והחשיבות של הסתייעות דווקא בשלב ש"הכל בסדר" יקרה מפז. אל תחכו לקושי, אל תחשבו ש"הכל יעבור" - כולנו יודעים שלימוד והשקעה בתחילת הדרך סוללים חוסן ותפקוד גבוה שיחד עם האהבה הגדולה שקיימת בתחילת הדרך, מאפשרים חיים של נחת וצמיחה

אז בפעם הבאה שאתם מחתנים את הילדים, או אפילו הולכים כאורחים לחתונה של חברים (בין אם הם ההורים של הזוג, או הזוג בעצמו) - תנו להם את העתיד במתנה ובמקום צ'ק, תשלחו אותם ליום עיון מושקע או פגישת הדרכה מיוחדת - גם אם במבט ראשון זה נראה לכם קצת מוזר, תהיו בטוחים שברבות הימים זו תהיה המתנה הכי טובה שהם יקבלו ואתם תהיו שותפים להרבה טוב שיווצר מנקודה זו והלאה.

הכותבת היא מנהלת ומייסדת זוגיתא

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן