מתחתנים? שמחים? על העניים חשבתם?

מנהג יפה הוא לתרום ביום החתונה מנות לסעודת עניים, עמותה חדשה לקחה את הרעיון הזה צעד אחד קדימה

חדשות כיפה אורי בריליאנט 04/08/09 00:00 יד באב התשסט

מתחתנים? שמחים? על העניים חשבתם?
ירון רוזנטל, צילום: ירון רוזנטל

היו זמנים בעם ישראל שהיה נוהג שנקרא "סעודת עניים". הזוג היה מתחתן במרכז העיירה או בבית הכנסת, ומזמין לשמחה לא רק את כל החברים והחברות, אלא גם את עניי המקום. היה ברור שחלק משמעותי מהשמחה שלך הוא לשמח גם עניים.


היום זה לא עובד. רובנו לא מכירים עניים באופן אישי כמו פעם, אנחנו לא בטוחים מי באמת עני, וגם לא בטוח שמשפחה ענייה בכלל תרצה להיכנס לחתונה לא לה. והאמת, למרות שזה קצת קשה לומר - אולי לא נעים לנו "ללכלך" את האווירה הנוצצת והנסיכותית עם כמה הומלסים לא מגולחים...
אבל יש במנהג זה בעיה נוספת. לעיתים מתפרסמות בעיתונות המגזרית תמונות מסעודות עניים שכאלה שנתרמו על ידי מתחתנים בני המגזר. מה אומר? לא נעים. מכנסים אוסף של חמישים אנשים, שמים עליהם תגית "אנחנו עניים", שמים שלט גדול שאומר שהאוכל נתרם מהחתונה של יוסי ושירה, וכולם שמחים... אני מרגיש שלא זאת הדרך.


אך ישנה אופציה אחרת, ולא רק שהיא יותר נעימה, היא גם ללא תשלום. בחתונה ממוצעת של 500 אורחים, מכין המטבח של אולם האירועים בערך 530 מנות. מתוך 500 האורחים שאמרו שיבואו, בדרך כלל לפחות 50 לא יופיעו, יגיעו מאוחר או יעזבו מוקדם. בקיצור - בהרבה מקרים נותר המטבח עם עשרות מנות משובחות שלא נגעו בהם, ואפילו לא יצאו את דלתות המטבח. מה קורה עם כל האוכל הזה? ניחשתם נכון - הוא נזרק לפח. אך לא תמיד.


ישנם הרבה חברות קייטרינג ואולמות אירועים, שבסיום האירוע מוסרים את מה שנשאר לנזקקים. בדרך כלל זה נעשה באמצעות מתנדבים של אחת העמותות שעוסקות בנושא, כמו "משולחן לשולחן", "חסדי ישורון", או "קרן הצדיק". צוות האולם כמעט שלא צריך להשקיע מאמץ לצורך העניין.
אז למה לא כולם עושים את זה? לא ברור. אני מניח שזה שילוב של קצת עצלנות, קצת חוסר מודעות, וקצת "אל תתערבו לי במטבח" ו"אני תורם למי שאני רוצה".


איך אפשר לשנות את זה? בעסקים כמו בעסקים - אם יהיו ביקוש יהיה גם הצע. אם כל זוג שמתחתן, או כל פעם שתלכו למסעדה, תשאלו האם האולם או המסעדה תורמים את עודפי המזון, בעלי העסקים יראו שיש לזה ביקוש, וגם הם ירצו לתרום. כמו שהם יודעים ששווה להם להיות כשרים (תלוי באיזה אזור...), הם גם ידעו ששווה להם לתרום. וזה לא עולה להם כלום!


לאחרונה החלה לפעול עמותה בשם אוכלים טוב, שמטרתה לפעול להגברת היקף התרומות ואת מודעות הציבור לנושא. אולי קצת בדומה ל'תו החברתי' של במעגלי צדק, העמותה מחלקת תעודה לבתי עסק וחברות שתורמים את עודפי המזון, וכן מפרסמת עסקים אלו באתר שלה ובאתרים נוספים ברשת. השאיפה היא ליצור לחץ צרכנים על בתי העסק, מעבר לעצם העלאת המודעות.
ניתן למצוא את רשימת העסקים התורמים באתר העמותה.


גם אם אינכם לפני חתונה כרגע, וגם אם אינכם מבקרים קבועים במסעדות, אתם עדיין יכולים לעזור. פשוט פרסמו את הנושא, ספרו לאנשים על העמותה, כתבו על כך בפורומים, דברו על כך בדרשת השבת. אם נפעל כולנו יחד, נצליח בעז"ה ליצור שינוי תודעתי בעם כולו. דווקא בעיתות משבר כלכלי, הלב פשוט זועק "לא חבל על כל האוכל?!"

הכותב הוא יוזם עמותת אוכלים טוב, חבר הגרעין התורני בבית שמש ור"מ בישיבת נחשון.