מה עדיף לקנות - דירה למגורים או דירה להשקעה?

מזל טוב, לאחר ששמרתם בצד, חסכתם שקל לשקל, השגתם הלוואה מההורים, הגיע הרגע בו הגעתם לסכום כסף מספק לרכישת דירה, או נכון יותר להון עצמי מספק - את השאר תשלמו דרך המשכנתא. עבור אנשים רבים, קניית בית הינה הגשמת חלום, מקום חם לחזור אליו, עבור אחרים, דירה היא עסק לכל דבר, פתח לרווח נקי והשקעה יחסית בטוחה

חדשות כיפה ענבל לרנר, כיפה 21/12/15 16:25 ט בטבת התשעו

מה עדיף לקנות - דירה למגורים או דירה להשקעה?
shutterstock, צילום: shutterstock

אם תשאלו ישראלי ממוצע ברחוב מה החלום שלך, סביר להניח שרבים יזכירו את חלום הדירה, או בסיסמא המוכרת "דיור בר השגה". בבחירות האחרונות היה ניתן לראות זאת בבירור, כאשר הנושא עלה שוב ושוב בהבטחות הפוליטיקאים ואף זיכה את משה כחלון במספר דו ספרתי של מנדטים. אלו שזוכים להגשים את החלום ומשיגים הון עצמי מספק יכולים לבחור בין קניית דירה להשקעה או למגורים, עצת המומחים היא, בכל מקרה לא לתת לכסף לשבת בבנק.

כאשר מחפשים דירה למגורים יש פחות חשיבות לתשואה שניתן להרוויח מקניית הדירה מכיוון שבמקרה זה אנו מחפשים דירה שנגור בה לאורך שנים רבות, המחיר של הדירה הוא גמיש יותר. כאשר מחפשים דירה להשקעה לעומת זאת, הדבר החשוב ביותר הוא הרווח הכלכלי שניתן להפיק מהרכישה. ככל שהתשואה שתקבלו תהיה גדולה יותר, כך הרכישה תהיה משתלמת יותר.

חן ומתנאל (25) החליטו לקחת משכנתא מהבנק ולרכוש דירה לאחר חמש שנות נישואים. המטרה הייתה חיפוש דירת מגורים במחיר טוב באזור ירושלים הקרוב למשפחתם ועיסוקם. הדירה שרכשו נמצאת בתהליכי בנייה כחלק מפרויקט חדש ותהיה מוכנה בעוד כשנתיים, חן מספרת היום שהם כבר לא בטוחים שיגורו בדירה שרכשו וייתכן שישתמשו בה כ"דירה להשקעה". כך שהאופציות העומדות בפניהם הן או למכור את הדירה כאשר זו תהיה מוכנה, או להשכיר את הדירה באופן שתכסה לפחות את תשלום המשכנתא.

(צילום: shutterstock)

"גרנו אצל ההורים של חן בשנתיים וחצי הראשונות לנישואים וכך חסכנו כסף" מספר מתנאל. "ביררנו הרבה לפני, בעיקר עם מביני עניין שקרובים אלינו, כמו ההורים שלנו וקרובי משפחה שכבר רכשו דירה. לפי מה שכולם אמרו, שוק הנדל"ן הוא המועדף ביותר להשקעה ואם יש לך את הכסף הדרוש למה לא להתחיל כבר בתהליך ולעלות על הגל כשאנחנו עוד צעירים ונוכל לא למשוך את תשלום המשכנתא עד גיל מבוגר יותר".

מתנאל מספר כי המטרה בעת רכישת הדירה היתה למצוא מקום מגורים. "לאט לאט אנחנו רואים שאנחנו יכולים לגור במקומות אחרים, כך שהכל פתוח. גם הבנו שנוכל להרוויח אם נשכור במקום זול יותר מהמשכנתא אותה אנו נדרשים לשלם, מאחר וכרגע עם ילד אחד, דירת שלושה חדרים מספיקה לנו בהחלט ולכן הכיוון כרגע הוא או להשכיר או למכור, למרות שזה עדיין בשלבי בניה התחלתיים אז יש חזון למועד" הוא מספר.

דירה = השקעה בטוחה

העלאת שיעור מס הרכישה למשקיעי הנדל"ן שנכנסה לתוקפה בסוף יוני האחרון הובילה לצניחה בשיעור 70% ברכישות של דירות להשקעה ברבעון השלישי של 2015, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2011, כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים שפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר בתחילת דצמבר. קצת הסבר למי שלא מכיר, מס רכישה הוא מס ישראלי המשולם על רכישת זכות במקרקעין בישראל על פי חוק מיסוי מקרקעין, דוגמת בתים פרטיים, דירות מגורים, מגרשים ביעודים שונים ומבנים ביעודים שונים.

(צילום: shutterstock)

רונן טבריה, יועץ נדל"ן ומנהל חברת 'אמן הנדל"ן' מסביר כי אכן מס הרכישה עולה בזמן האחרון אך למרות זאת תמיד אנשים מעדיפים להשקיע בנדל"ן, בבטון. "זו השקעה יחסית בטוחה שמכניסה כסף. אני לא צופה שתהיה ירידת מחירים בשוק הנדל"ן, השוק נמצא בנסיקה מתמדת".

על מה צריך לשים לב כשבוחנים דירה להשקעה ועל מה כשבוחנים דירה למגורים?

"כאשר המטרה היא להשקעה צריך להסתכל על האזור, האם זה מתפתח או לא, כדאי לבדוק גם את התמ"א של הבניין, אם בעתיד מתכוונים לשפץ את המקום. אני ממליץ להשקיע בבתים ישנים, שכשיעברו שיפוץ ותתווסף מעלית, חניה, או ממ"ד הערך יעלה. לדוגמא, אני רואה שיש הרבה אנשים שמשקיעים בדרום תל אביב כי זה אזור שיתפתח, המחירים עתידים לעלות שם ושווה להשקיע. צריך לחשוב שני צעדים קדימה. בנוגע לקניית דירה למגורים, הייתי שואל את עצמי כמה שאלות, האם האזור מתאים לי, האם יש מסגרות חינוך ומה הסגנון של האנשים בשכונה. הייתי ממליץ לשכור קודם דירה באזור לבדיקת התאמה מרבית, וכמובן לעשות סקר מחירים, ללכת לראות דירות באזור עם מתווך מקומי".

מה מצב השוק היום מבחינת מי שרוצה לרכוש דירה ראשונה, האם תמליץ? והאם יש בכלל דבר כזה זמן טוב?

רונן מסכם "חד משמעית לא צריך לחכות לזמן מתאים כדי לרכוש דירה. אם יש לכם את הכסף כמובן שכדאי להשקיע בנכס, לא משנה לאיזו מטרה. אל תחשבו שעוד שנה, שנתיים המחירים ירדו ושעדיף לחכות, אסור שהכסף ישכב סתם בבנק".