לתלמידות האולפנה שנהגו בפראות לא אכפת מהחברות שלהן

ישראל גולדברג, ששכל את בנו אביה ז"ל היה קשה לראות את הסרטון של בנות האולפנה בבאר שבע נוסעות בפראות באולפנא. בחודש אלול הוא מציע לעשות תיקון לעניין ואולי שהבנות יבקרו משפחות שאיבדו את יקירהן מהשתוללויות כאלו

חדשות כיפה ישראל גולדברג 08/09/16 20:45 ה באלול התשעו

לתלמידות האולפנה שנהגו בפראות לא אכפת מהחברות שלהן

נערים ונערות, צעירים וצעירות, מקבלים רישיון נהיגה ולעיתים טועים לחשוב שהמכונית היא צעצוע והכביש מגרש משחקים, ממש כמו שהיו ילדים, רק עכשיו במגרש של הגדולים. אלא שהמעבר הזה מהילדות לעולם המבוגרים, עם קבלת הרישיון, מחייב לעשות סוויץ' לא רק בסטרטר של המכונית אלא גם בראש. בהתאמה, יש להפנים את העניין הבא: כביש ומכוניות זה משהו שאנשים נהרגים ממנו, תאונות דרכים מותירות אחריהן הורים שכולים, יתומים ואלמנות. או במקרה "הטוב" אנשים הסובלים מפציעות בדרגות חוּמרה שונות איתן הם נאלצים להתמודד כל החיים. ממש לא משחק ילדים.

נערות האולפנה בבאר שבע כנראה בסך הכול רצו "להתפרק" קצת, להשתגע, לעשות כמה סיבובים עם האוטו, 'דווארות' שמעתי שקוראים לזה, בעוד חברותיהן ישוּבות על אדני חלונות הרכב ושכוּבות על מכסה המנוע בצורה לא בטיחותית ובחוסר אחריות משווע. אני מזמין אותן לבקר במשפחה שכוּלה שאיבדה את יקירה על הכביש, או לבקר בבית לווינשטיין. אולי טוב מראה עיניים, מי יודע?

אשר יגורתי בא לי. לפני כתשע שנים, בננו אביה- יהושע נהרג בתאונת דרכים. מאז אני ומשפחתי ובאמצעות משרד הפרסום שבבעלותנו מגייסים את מיטב הכוחות כדי למנוע מעוד משפחה לעבור את אותו הסיוט. הרמנו קמפיינים מקומיים וארציים בנושא בטיחות בדרכים, הפצנו על מאות רבות של אוטובוסים מודעות המזהירות ומכווינות הולכי רגל ונהגים לשמור על הבטיחות. בנוסף, 'קרן אביה' אשר הוקמה על שמו של בננו מסבסדת סדנאות בנושא באמצעות עמותת "תנועה כהלכה". האם כל זה עוזר? הלוואי. אם הצלנו נפש אחת מישראל בזכות הפעילות הזו - עשינו את שלנו. אלא שברצוני לשתף אתכם הקוראים, בתובנה אישית שהולכת ומתבהרת אצלי ככל שעוברות השנים במהלכן אני עוסק בעניין, והיא בדבר הגורם העיקרי והאמיתי לתאונות דרכים לדעתי.

הסדנאות הקבוצתיות שמקיים ארגון "תנועה כהלכה" מתנהלות באופן המפעיל כמעין סימולאטור רגשי וערכי בקרב המשתתפים. על אף שהנהיגה משותפת לרבים, עדיין, הנהג או הנהגת היושבים ברכב לבדם מצויים במעין ניתוק מהסביבה. הסדנאות ממחישות למשתתפים את המתרחש על הכביש ומה עובר על כל אחד ברכבו, רק בשינוי מהותי - הם לא סגורים ברכב, אלא מסתכלים אחד לשני בעיניים. אני ממליץ לכל מנהל תיכון ואולפנה לקיים את הסדנאות הללו בקרב תלמידיו. הנהגים הצעירים חייבים לדעת ולהבין מהן ההשלכות של התנהגותם בכביש על הסובבים ממבט קרוב יותר.

נושא הבטיחות בדרכים מחייב חשבון נפש חברתי ואישי עמוק. חודש אלול הינו אולי הזמן הטוב לכך. לקראת הימים הנוראים אנו למדים שעל עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר. אנו נדרשים לעבוד על המידות ולשפר מעשינו. ההתנהגות על הכביש משקפת בצורה חדה כתער את האישיות שלנו ואת יחסינו לבני אדם.

קרוב לוודאי, כך אני מעריך, שבנות האולפנה מבאר שבע יתחייבו בהן צדק שהן מאוד אוהבות את חברותיהן, אותן הסיעו בצורה מסוכנת ומסכנת חיים. אך שצפיתי בסרטון משמעות הדברים בעייני היא אחת: לא ממש היה אכפת להן מהחיים של החברות שלהן באותם רגעים. הפחז, קלות הראש, הפראות- כל אלו גברו על קדושת החיים והחברוּת. מספיק שאחת הבנות שישבה על אדן החלון באותו יום של התפרעות הייתה מאבדת אחיזה ונופלת. מספיק שהנהגת שהסיעה את חברתה על מכסה המנוע הייתה לוחצת ברקס בפתאומיות. מה היה קורה אז? אני אפילו לא רוצה לחשוב או לכתוב את הדברים. טוב יעשו אם הורי ומחנכי התלמידות הללו יעמדו איתן על שורש הדברים המוביל להתנהגות מסוג זה.

שמידות לא מתוקנות פוגשות הגה וכביש התוצאה עלולה להיות הרת אסון. הרי אם נהג נוסע בפראות חסרת מעצורים, חותך נהגים אחרים בכביש ומסכן את הולכי הרגל המשמעות היא אחת: פשוט לא אכפת לו מאחרים וגם לא מחייהם. מידותיו מקולקלות עד כדי סכנת חיים לסביבה. אם נהגת מסמסת תוך כדי נהיגה המשמעות היא אחת: לא אכפת לה מהסובבים אותה וגם לא מחייהם, והיא פשוט אנוכית.

כולנו מכירים ונתקלים בזה מדי יום ויודעים בדיוק על מה אני מדבר. כל אחד צריך לשאול עצמו: כיצד אני נוהג עם חבריי לכביש? עם התקרב השנה החדשה אשר בפתח מצאתי תפילה מיוחדת שכדאי לאמצה בין שאר תפילותינו:

"ברך אלי את השנה הזאת/ לבל חלילה תהיה בה תאונה/ שמור אלי על הילדים החוצים/ שישובו לביתם בשלום מרוצים/ ותן שלווה וסבלנות לנהגים בדרכים/ למען יקפידו לשמור לכולנו על החיים".

(צילום: באדיבות המשפחה) אביה גולדברג ז"ל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן