כנס למחנכים על שמירת הברית: בקדושה והכל על השולחן

מדרשת 'דרך המלך' השייכת למוסדות 'תורת החיים' קיימה כנס ייחודי בנושא שמירת הברית לראשי ישיבות, מחנכים ויועצים. הרב ישורון ורנר: "אנחנו אלופים בלדבר על קדושת ארץ ישראל, אבל לפעמים מרוב שמדברים על הכלל, שוכחים את הפרט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/17 10:28 ט באדר התשעז

כנס למחנכים על שמירת הברית: בקדושה והכל על השולחן
עומר כהן, צילום: עומר כהן

מדרשת 'דרך המלך' הפיקה ותכננה כנס ייחודי למחנכים שעסק בסוגיה שמירת הברית והעיניים, המעסיקה רבים ורבות מהמחנכים וההורים. בכנס השתתפו ראשי ישיבות, מחנכים, יועצים ואנשי חינוך בלתי פורמלי, ולטענת המשתתפים הם קיבלו כלים לטובת סיוע למתמודדים מעבר לדיון העקרוני.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Ppu0ECuCSCo[/embed]

השיחה הפותחת בכנס הייתה של חגי מולודיק, גיבור הסרט 'קשר חופשי', שהשפיע על רבים בעניין זה, וחולל שינויים לא מבוטלים בתחום. בנוסף להקרנת קטעים מהסרט, הוא הרחיב על ממדי התופעה, ועל קשת ההתמודדות איתה עומד הנער הדתי - בינו ובין עצמו, בוראו, הוריו, חבריו ועוד: " בגלל חוסר התקשורת עם ההורים והמורים והסביבה, הנער מייצר לעצמו שתי זהויות. אחת חיצונית דתית. והשנייה זה מאבק על הישות שלו, על המהות שלו. האם אני חוטא? מה זה אומר עלי? מה הסיכוי שלי בכלל? והוא עובר את המאבק הזה לבד עם עצמו, וזה קשה ביותר".

"שאף אחד לא ישלה את עצמו", אמר מולודיק, "המספרים הם נכונים ועצובים. מעל 96% מבני הנוער נופלים. זה מסתובב בכל מקום ולא פוסח על אך אחד, וחשוב להיות מודעים לזה"

לאחר מכן, העביר הרב ישורון ורנר שיעור פתוח ועמוק בנושא, ונתן כלים מעשיים לעזרה.

הרב ורנר דיבר על החשיבות של שימת לב לפרט בתוך שיח אידיאלי בתוך הציבור הדתי: "אנחנו אלופים בלדבר על קדושת ארץ ישראל, אבל לפעמים מרוב שמדברים על הכלל, שוכחים את הפרט. ואז נוצר נתק בין המחנכים לתלמידים. אם הנושא הזה נפתח בצורה נכונה, עם הכשרה וכלים - זה אפשרי! רוב הבעיה של הר"מים שרוצים לעזור זה שאין להם כלים".

לדבריו של הרב וורנר "במתווה העבודה עם הנער יש 3 תחומים בהתמודדות של בני הנוער, ובדרך כלל הנער עובר את כולן. נקרא לזה במונחים האלה: אהבה נפולה, סביבת גירויים, וחסימות רגשיות".

הרב ישורון ורנר (צילום: עומר כהן)

את הערב חתם הרב שמואל טל שליט"א, ראש מוסדות תורת החיים, אשר בשנים האחרונות מרבה לדבר ולעורר בנושאים אלו. הרב העצים את חשיבות מציאת הפתרון בסוגיה זו, ואת חשיבות הרצון לחיים עם שאיפות גבוהות, בהתמודדות הקשורה לברית בפרט, ובעבודת ה' בכלל: ""היום אין שום אפשרות להתמודד עם כל מה שקורה סביבנו, אם ממשיכים לאמץ את אותם דפוסי עבודת ה' ונורמות שחיינו לפיהם עד התקופה הנוכחית. יש פה קריאה של הקב"ה אלינו לשדרג את עצמנו לרמות אחרות לחלוטין של 'דבקות אלוקית'. ה' רוצה שנעביר 'פאזה' לרמת אחרת לחלוטין. שגרת העבודה שלנו צריכה להיות שונה לגמרי.

"אם נרצה להתמודד ב'טונים נמוכים' אנחנו נידונים לכישלון", סיכם הרב טל, "ופה מגיעים להתבוננות הפנימית. ההתבוננות מאפשרת התמודדות במדרגה יותר גבוהה עם כל הניסיונות מסביב. היא מעלה את האדם למציאות חיים אחרת, לכדי עבודה משותפת עם ה' יתברך".

מדרשת דרך המלך הינה מדרשה להעצמת בני הנוער והקהל הרחב. המדרשה שמה לה למטרה לחבר את הנהנים מפעילותה לחיים של עבודת ה', ערכי התורה ועבודת המידות, וכל זאת מתוך פעילות חווייתית של שמחה, גילוי עצמי וצמיחה אישית.