ילדים, דברים שלא ידעתם על הנשיא שלנו

מגזין חדש לילדים מבית פנימה מביא ראיון מיוחד לילדים עם הנשיא וגם 10 דברים שלא ידעתם על הנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן (רובי) ריבלין

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/08/14 13:14 יח באב התשעד

ילדים, דברים שלא ידעתם על הנשיא שלנו
יחצ, צילום: יחצ

”בני משפחתי הגיעו לירושלים לפני למעלה ממאתיים שנה", פותח הנשיא ריבלין (74) את השיחה עם מגזין "ילדים", ”הם חלמו והתעקשו לגור רק בירושלים, מצפים כל הזמן לגאולתה ופועלים במרץ לבניינה. אבות אבותיי בנו את השכונות הראשונות מחוץ לחומות והרחיבו את גבולות העיר".

היכן בדיוק אתה נולדת?
”אני כבר נולדתי בירושלים החדשה, זו שמחוץ לחומות, ואני אוהב אותה בכל ליבי", מציין ריבלין בהתרגשות.

נולדת בתקופה שלפני קום המדינה. מה אתה זוכר מהתקופה הזו, כילד?
”כשנולדתי, בירושלים כמובן, לפני למעלה משבעים שנה, מדינת ישראל עוד לא קמה והבריטים שלטו אז בארץ. אמי רחל, היתה אחות במקצועה ועזרה ללוחמי האצ“ל והמחתרות כשנצרכו לטיפול רפואי, היא הקימה להם בית חולים סודי במעון שהיום הוא ביתו של ראש הממשלה".

מה היה המצב בירושלים בעת ההיא?
”אני זוכר את התקופה שירושלים הייתה במצור. את הימים הקשים של מלחמת העצמאות שנכפתה עלינו, עם הקמת מדינת ישראל. לא היה לנו אוכל. אכלנו חוביזה, עלים חיים. יצאנו לגבעות כדי לקטוף את העלים והבאנו לאימא את מה שליקטנו".

מה אימא הכינה מהעלים הללו?
"שאלה טובה", משיב ריבלין בחיוך. "אימא שלי הכינה מזה קציצות טעימות מאד שטעמן דומה לקציצות התרד של היום. דגים אכלנו מקופסאות שימורים כשמעל ראשינו ירי בלתי פוסק של פגזים ופצצות מרגמה, כמעט כמו שעברנו במבצע 'צוק איתן'. אבל היום כאשר מדינת ישראל נתונה במערכה בדרום, אני נזכר מה עברנו אז בירושלים. אני יודע גם שהמצב היום הרבה יותר טוב. יש לנו מדינה. יש לנו צבא חזק. ולצד הרצון שלנו למנוע הרס אנחנו מלאי אמונה שדרכנו צודקת".

(צילום: יחצ)

עשר דברים שלא ידעתם על ראובן (רובי) ריבלין

1. חוגג יומולדת עם כל העולם!
ראובן (רובי) ריבלין נולד בשנת התרצ"ט (1939), תשעה ימים לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה, בתאריך כ"ה באלול - היום בו נברא העולם. הוא נשוי לנחמה, מתגורר בשכונת יפה נוף הירושלמית אב לארבעה ואוטוטו חוגג יום הולדת 75. עד 120!

2. לא עוזב את העיר
רובי נולד בשכונת רחביה בירושלים ומאז לא עזב את העיר. "הבית שלי הוא בירושלים, היה בירושלים, ויהיה תמיד בירושלים. מיום לידתי וגם במותי" סיפר בעבר לעיתונאי, "אין מקום בירושלים שאני לא מרגיש בו בבית. הייתי גם ילד בירושלים, גם נער בירושלים וגם מתבגר בירושלים. הייתי חייל מילואים וסטודנט בירושלים וגם בליין ומתפלל בבית הכנסת בירושלים. הייתי חבר כנסת ועורך דין בירושלים וגם יד ימינו של טדי קולק (ראש העיר המיתולוגי של ירושלים, ע"א). בירושלים כל כולה אין מקום שאני לא מרגיש את עצמי שייך אליו" .

3. למה רובי?
אימו נהגה לכנות אותו רובל'ה, שהתגלגל ל"רובי" (עם ב' רפויה, בניגוד למקובל לחשוב), כינוי העתיד ללוות אותו במהלך כל חייו.

4. חסיד ליטאי
רובי משתייך למשפחה ציונית בעלת שורשים מפוארים. אמו ואביו נשאו את אותו שם המשפחה - ריבלין. משפחותיהם עלו לארץ בעליית תלמידי הגר"א. סב אמו היה מהחלוצים הראשונים וממקימי שכונת נחלת שבעה בירושלים. אולי בשל כך, נחשב רובי לאיש ימני, מנאמני ארץ ישראל.
אביו, יוסף יואל ריבלין, פרופסור למזרחנות שתרגם את הקוראן, מגיע ממשפחה ליטאית, ואמו, רחל, משתייכת לשושלת החב"דית בחברון. מסתבר כי רובי הוא איש של ניגודים משלימים: ליטאי מצד אביו וחסיד מצד אמו; חניך תנועת הצופים שגדל בבית בית"רי.

5. מפקד טנק בן 9
במלחמת העצמאות שימש רובי בן ה-9 כמפקד טנק. לא תאמינו של איזה טנק!
"בביתנו היה מקלט הרדיו היחיד בשכונה, ולכן הוא הפך מוקד עלייה לרגל בליל כ"ט בנובמבר" סיפר רובי לאתר -NRG. "רבים מתושבי השכונה הצטופפו בביתנו כדי להאזין לשידור הישיר מעצרת האו"ם, שבה הוחלט על סיום המנדט הבריטי וחלוקת הארץ לשתי מדינות. לא הבנתי על מה התכונה, נרדמתי בבגדיי, והתעוררתי לקולות שמחה ובכי.
"יצאנו באישון לילה בהתרוממות רוח גדולה מביתנו. הרחובות מלאו אנשים ונשים וכולם צעדו לבית הסוכנות ורחבת המוסדות הלאומיים. כולם רצו להרגיש את משמעות הרגע ואת החוויה הלאומית הכבירה כקולקטיב, יחד. השמחה הייתה אמיתית. כל בן הארץ הרגיש אז חובה לרקוד ברחובות ולשמוח. אני חש עד עצם היום את עוצמת הרגשות שליוו אותנו באותו לילה, שמחה אדירה מהולה בחרדה מפני הבאות.
"למחרת פרצה מלחמת העצמאות והחלו ליפול הקורבנות הראשונים. אחי היה לוחם במלחמה כשהוא בן 14 בלבד. התפקיד שלי כילד בן 9 היה מפקד טנק של מים כמובן. שאבנו מים מהבארות ברוממה וחילקנו בשכונה במשורה, שלוש פעמים בשבוע".

6. לא פשוט שריונר
במלחמת ששת הימים השתתף רובי כחייל מילואים בכיבוש העיר העתיקה. הוא שירת בצה"ל כקצין מודיען קרבי בגייסות השריון והגיע לדרגת רב-סרן.

7. יאללה בית"ר
רובי היה חבר כנסת מטעם הליכוד בלא פחות משבע כנסות. בין תפקידיו הבולטים שימש רובי גם כ: סגן ראש עיריית ירושלים, עורך דין, יושב ראש הכנסת, שר התקשורת, ואפילו - יועץ משפטי לאגודת הספורט בית"ר ירושלים יו"ר האגודה, ומנהל קבוצת הכדורגל. כן, כן, הנשיא החדש הוא אוהד מושבע של קבוצת הכדורגל הירושלמית- בית"ר ירושלים.

8. בוקר ספורטיבי
רובי פותח כל בוקר בצעידה של שלושה קילומטרים ביער ירושלים, כדי "לנשום את האוויר הצח של ירושלים ולסדר קצת את המחשבות".

9. בלי עוף ובלי בשר
רובי הוא צמחוני מטעמי מצפון כבר קרוב לשלושים שנה. המאכל החביב עליו הוא חצילים ברוטב עגבניות (עם חריף).
"סטפן כלבי האהוב, היה בן משפחה שגידל את ילדיי איתי ועם רעייתי נחמה." כתב בעמוד הפייסבוק שלו.
"כאשר מישהו מבני הבית היה חולה, סטפן עמד על המשמר כדי לדאוג לכל צרכיו, כפי שהבין אותם בנפשו הכלבית. לעיתים - עליו יכולתי לסמוך יותר מאשר על חבריי. הוא לימד אותי על עולם הרגש של בעלי החיים ובזכותו גמלה בלבי ההחלטה להיות צמחוני".

10. רובי יודע להפסיד בכבוד. ואולי בשל כך הוא יודע גם לנצח.
בבחירות הקודמות לנשיאות, התמודד לתפקיד הנשיא מול שמעון פרס, שלבסוף נבחר לנשיא. בתום ספירת הקולות של הסיבוב הראשון הגיע רובי למקום השני (עם 37 קולות אחרי פרס עם 58). הוא בחר לפרוש מהמרוץ והכריז בהתרגשות "יחי נשיא המדינה, תחי מדינת ישראל" תוך שהוא קורה לחבריו לתמוך בפרס.

מחיר העיתון 24 ₪ . למנויים 16 ₪.