יוצאים לחירות כלכלית

הנתונים מראים כי כל משפחה תוציא בממוצע כ-2,400 ₪ נוספים על ההוצאות השוטפות רק בשבוע שלפני פסח. האם זה באמת הכרחי?

חדשות כיפה מאת איתי בורשן, סמנכ"ל עמותת מקימי 19/04/16 22:36 יא בניסן התשעו

יוצאים לחירות כלכלית
shutterstock, צילום: shutterstock

פסח כבר ממש בפתח, וככל שהחג מתקרב רשימת ההוצאות מתארכת...
ביגוד, מתנות, כלי בית, ריהוט, אוכל ועוד ועוד...
הנתונים מראים כי כל משפחה תוציא בממוצע כ-2,400 ₪ נוספים על ההוצאות השוטפות רק בשבוע שלפני פסח...

השאלה הגדולה האם כל זה באמת הכרחי או שמא אנחנו נשאבים באווירת החג לחגיגת הקניות והשופינג יחד עם כל אזרחי ישראל?

לפני הכל נתחיל בשאלת מיליון הדולר: האם יש לנו את הסכום אותו אנו רוצים להוציא?
במידה והתשובה היא חיובית, עדיין צריך לשים לב לא ליפול ב"מלכודות השיווקיות" והחברתיות שמחכות לנו מעבר לפינה ועלולות לגרום לנו להוציא הרבה יותר ממה שתכננו מלכתחילה...

  • כרטיסי האשראי - הם צבעוניים, יפים ומפתים... אבל האמת היא שבכל גיהוץ מתרוקן לנו עוד כסף מהכיס. ועוד לא דיברנו על האפשרויות הנלוות כמו פריסת התשלומים או לקיחת הלוואה מחברת האשראי.
    יש אנשים שמנהלים מעקב קבוע אחר ההוצאות בכרטיס ולא מופתעים מהחיוב בסוף החודש, אם אתם נמנים על אלו - אז אין בעיה להמשיך ולגהץ - כל עוד זה נעשה בצורה מבוקרת.
    אבל, אם אתם מסוג האנשים שעצם קיומו של כרטיס אשראי בארנק עשוי לגרום להם להוצאה גבוהה ובלתי מתוכננת אז ההמלצה החד משמעית היא להימנע מגיהוץ הכרטיס. במקרה זה עדיף להסתובב עם מזומן בכיס - כך כשנגמר הסכום שהקצנו לקנייה אין חשש לחריגה בהוצאות.

  • תשלומים והלוואות - בואו נעשה עם זה סדר אחת ולתמיד, קנייה בתשלומים לא אומרת שקניתי משהו ביותר זול... גם אם יחלקו לנו את המוצר המקביל והיקר יותר לעשרה תשלומים - לא הוזלנו את מחיר המוצר. וגם אם לקחנו הלוואה זה לא אומר שעכשיו יש לנו כסף לשפץ את המטבח. בסה"כ יצרנו אשליה שעכשיו נוכל לעמוד בסכום הנדרש, אבל למעשה גרמנו להכנסתנו העתידית לקטון עד לסיום התשלומים או החזר ההלוואה.

  • לחץ חברתי - ועוד איזה לחץ... בעיקר בגזרת הילדים. החבר של הקטן הולך כבר לחוג ג'ו גיטסו מתקדמים + פיתוח אפליקציות + הטסת עפיפונים... והוא עוד לא סיים גן חובה!
    ובבית הספר הולכים עם המותגים הכי נחשקים וכבר מתחילים עם מסיבות יום ההולדת שלא היו מביישים הפקה של אירוע בת מצווה.
    אז מה?! נחסוך על הילד ולא נפנק אותו גם בטוב ביותר?
    האמת היא שלא, לא נחסוך בכלל על הילד אלא נחסוך בשביל הילד! אנחנו צריכים לעשות חישוב כלכלי ארוך טווח (רמז ההוצאות רק עולות עם השנים - מוסדות חינוך, בגדים, בילויים, ביטוח לרכב, אוניברסיטה, חתונה נכדים וכו' וכו') לגבי היכולות שלנו ל"פנק" את הילדים ולהשקיע בהתאם. כי אם נוציא עכשיו על הנעליים הממותגות סכום מעבר ליכולתנו נגיע למצב שבו לא נוכל לעזור כאשר הילד באמת יצטרך את עזרתנו הכלכלית.

  • לקניון יצאנו - הקניון מציע פתרון טוב לריכוז כל הקניות ההכרחיות לחג במקום אחד, הבעיה היא, שאלא אם אתם עובדים באבטחת הקניון - הסיכוי להסתובב שם יום שלם בלי לבזבז כסף מיותר גובל באפסי. ולכן אם החלטתם שהקניון הוא האפשרות היחידה - קבלו החלטה, וצאו לקניון במטרה מוגדרת מראש, עם סכום הגיוני אותו תיכננתם מראש (קחו בחשבון שאם היציאה היא משפחתית צריך להוסיף לתקציב גם אוכל ואיזושהי הפתעה לילדים).

נגענו כאן רק בכמה נקודות קטנות שכל אחת מהן היא נושא לדיון ולהרחבה, בעמותת מקימי אנו עובדים על נקודות אלו ועוד רבות אחרות עם מאות משפחות במטרה לבנות יחד איתם תכנית כלכלית ארוכת טווח שתעזור להם לקיים אורח חיים מאוזן כלכלית וללא חובות.

להשתתפות במצווה ולתרומת קמחא דפסחא למשפחות בליווי עמותת מקימי לחצו כאן

שנזכה לחג פסח כשר ושמח!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן