הכסף מניע את העולם- ידע כלכלי יכול לעשות הבדל משמעותי בחיי הזוגיות והמשפחה

בציונות הדתית מתייחסים בסלידה לכסף אבל חוסר חינוך נכון לגבי כלכלה נכונה יכול לפגוע במשפחות לעתיד. צריך לשנות את הגישה

חדשות כיפה הרב אורי איינהורן 18/08/16 18:59 יד באב התשעו

הכסף מניע את העולם- ידע כלכלי יכול לעשות הבדל משמעותי בחיי הזוגיות והמשפחה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

המאירי בפירושו בא לתת הסבר על המשנה במסכת קידושין: "בשלשה דרכים האישה נקנית בכסף שטר וביאה.."
ושואל המאירי מדוע המשנה מנתה את ה"כסף" בראש הרשימה של דרכי הקניין בקידושין.
והוא עונה "והקדים את הכסף מפני שהוא ראש המדברים בכל מקום..".

ספק אם בהלצה או ברצינות, הכסף מקבל את הבמה המרכזית בכל מקום שהוא מופיע. אם נרחיב מעט את תפיסתו של המאירי נבין תובנה פשוטה ואף הכרחית. הכסף עד כמה שהוא גשמי וחומרי הוא זה שמניע את העולם והוא אכן "ראש המדברים בכל מקום". החובה על האב ללמד את בנו אומנות הוא בסיסי , אבל כל אומנות כשתהיה ביד הילד היא משנית אם הוא לא יודע להתנהל נכון בצורה כלכלית.

מה שידע המאירי פרשן התלמוד מהמאה ה - 13 ביחס לכסף אנחנו שוכחים בדור שלנו.
היחס להתנהלות כספית במערכת החינוכית הכללית ועל אחת כמה וכמה בחינוך הדתי, תפס מקום משני לחלוטין. הוא הפך להיות "אחרון המדברים".


בגרותו של נערה במדינת ישראל לאחר שתים עשרה שנות לימוד מתבטאת ביכולת לדבר מעט באנגלית ולהריץ במוחו נוסחאות במתמטיקה כשעה לפני הבגרות ולשכוח מהם דקה לאחר מכן. שיטת ריבוי האנטלגציות הנלמדות בבית הבפר מאפשרות לנערה להביא לידי ביטוי את הכשרונות הפנימיים שלו, בין אם בספורט, ספרות, מחול אומנות וכו'. אך עיקר בגרותו של האדם חסרה מבית הספר - בגרות בעניין התנהלות הכספית..


במערכת הדתית-ציונית המצב חמור אף יותר, הסלידה מהצד החומרי של החיים תוחמת את הנושא הכספי במין כספת כאשר יהיה ניתן לפתוח אותה רק שהגיעו מים קיומיים עד נפש. רק כשהאדם יהיה בעל משפחה ובלית ברירה יצטרך לפרנס את משפחתו, אז המילה כסף תעלה על דל שפתיו, אז המפגש עם המושג כסף יהיה כואב.. הסלידה לנושא הכסף מורגשת בקרב בוגרי הישיבות הגבוהות כמו כן בקרב סטודנטים וסטודנטיות אשר בחרו ללמוד מקצועות שהחשיבה הכספית בהם מקבלת שיקול משני.

מתי אם כן בוגרי המערכת החינוכית נפגשים בצורה רצינית עם המושג "התנהלות כספית נבונה"?


אז כך : נער שבגר והפך לבחור בגיל 18 הולך לצבא, מסיים בגיל 21, נוסע לטיול, מסיים תואר ראשון ומתחיל לעבוד בעבודה קבועה במשרה מלאה רק בגיל 24 פחות או יותר.
הבחור הדתי שמסיים ישיבת הסדר ישתחרר מעט מאוחר יותר , הוא יסיים את מסלול ההסדר בגיל 23 ויסיים את לימודיו לתואר ראשון בערך בגיל 26 שם לרוב הוא ימצא את עצמו כבר עם אישה וילד. שם ( בין גלאי 24 - 26 ) בפעם הראשונה הבחור הישראלי נתקל ב"מערכת הכספית".


מושגים כמו - איך נוצר הכסף שלנו, תלוש משכורת, ביטוח לאומי, חשבונות בנקים, מע"מ, פנסיה, ביטוחים שונים, הפרשות מעבידים, עצמאי מול שכיר, מיסים, יזמות, שכירות דירה, משכנתא, הוצאות הכנסות וכו' מסובבים אותו ואת חייו. מה הוא יודע עליהם? איזה הכשרה יש לו על מנת שידע לקרוא תלוש משכורת? האם יבין איזה מסלול פנסיוני מתאים לו? האם יבין על מה הוא חותם כשהוא לוקח משכנתא?
התשובה היא אפס. הוא יכול לחשב חשבון דיפרנציאלי או פונקציות טריגונומטריות אבל להבין מדוע הסכום בתלוש המשכורת נמוך בהרבה ממה שהוא ציפה , או מהם העמלות שהבנקים לוקחים ממנו, בזה יש לו מושג קלוש. במרבית המקרים הטעויות הכספיות שהצעירים וצעירות עושים בתחילת דרכם הן עצומות והם לומדים מנסיון וטעייה כפי שעשו הוריהם לפניהם.

שר החינוך יכול לקדם אליטה בעלת כשרונות בתחום המתמטיקה להישגים גבוהים, הוא יכול לדחוף ליותר לימודי ליב"ה במגזרים השונים, הוא יכול לעניין את התלמידים במורשת ספרד ויוצאי אתיופיה הכל מבורך. אבל רוב תלמידי ישראל בסופו של דבר יחזרו הביתה עם תלוש משכורת כשאין להם מושג כיצד לקרוא אותו. רוב הזוגות הצעירים לא יודעים מהי כלכלה נכונה. מהי לקיחת אשראי בצורה מושכלת, כיצד בנויה משכנתא. מושגים אלו ואחרים הם דברים בסיסיים בכישורי חיים והתנהלות כלכלית מושכלת ונכונה.

חוסר הבנה כלכלית בסיסית מכניסה משפחות צעירות למעגל העוני. אבא עשיר יכול לתת דחיפה משמעותית לחייהם של הזוג הצעיר, אבל כל זוג שאינו יודע להתנהל כספית יעשה טעויות ויפסיד את כספו או את הכסף של הוריו. זוגות כשאין להם תמיכה הורית זקוקים אף יותר להבנה כלכלית מעמיקה כבר בתחילת דרכם על מנת שישכילו לפלס את דרכם בסבך הכלכלי של מדינת ישראל.

חינוך להצלחה בחיים נובע בראש ובראשונה בטיפול ב"ראש המדברים" הרי הוא הכסף שלנו. ואם לא נשכיל ללמד את בנינו ובנותינו כיצד להתנהל נכון עם הכסף, וכיצד המערכת מסביבינו מתנהלת הרי שאנו גוזרים עליהם לעשות את כל הטעויות שאנחנו עשינו, ולמדנו על בשרינו.

ישכיל שר החינוך ואלו שממונים על חינוך ילדינו ללמד בכיתות הגבוהות ובתיכונים "כלכלה נכונה" קורסמבחןבגרות, שיעניק לילדינו את הכלים להתמודד כלכלית עם עתידם.

הכותב הוא הרב של כפר שמריהו
rabbiori@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן