ההפתעה של עולם הרפואה

האם ´אסתטמה של העור´ זו עסקת חבילה לכל החיים? האם ציבור הקשישים מועד לנפילות לעולם? ובכלל, האם כאבי גב כרוניים הם כורח המציאות? וכאבי ראש הם גזירה לנצח? וגם: התסמונת שמרגיזה את המעי, והאופטימיות הגדולה של הסובלים ממנה.

חדשות כיפה חני לזר, באדיבות מכללת מעינות 22/10/15 15:14 ט בחשון התשעו

ההפתעה של עולם הרפואה
shutterstock, צילום: shutterstock

במקום שהרפואה המערבית נבוכה מגיעה לפתע התקווה. ידע עתיק ומקצועי המבשר על מהפך בגישה הטיפולית מבטיח עתיד טוב יותר לסובלים משלל בעיות ולבני משפחותיהם. לבעיות שבהן לא נמצאו הפתרונות הקונבנציונליים, מגיעה רפואה אחרת, עתיקה, עם התשובה המדויקת.

התחום היחיד מתחום הרפואה המשלימה שנחקר מדעית וקיבל את אישורה של הרפואה המודרנית הינו 'הרפואה הסינית'. כיום זו אינה רק משאלת לב לראות את הדיקור הסיני והתמציות הסיניות משולבים בטיפול תרופתי מערבי. המהפך כבר התחיל.

יותר ויותר רופאים ממליצים למטופליהם לקבל, במקביל לטיפול הרפואה הקונבנציונאלי, גם טיפול משלים סיני. יותר ויותר רופאים מתהדרים גם בתעודה של מטפל ברפואה סינית, בכל קופות החולים יש שירותי רפואה משלימה שמוצעים כחלק משירותיהם ובבתי החולים הגדולים ישנה מחלקה ייחודית לתחום זה שמסייעת בשיקום חולים ובטיפול רפואי משלים.

הכרה רשמית
באחרונה דווח על מחקר מרשים שנערך במחלקת העור בבית החולים 'שיבא'. המחקר ביקש לבחון האם רפואה סינית עשויה להיטיב את חייהם של הסובלים מ'אסתמה של העור'. "מחלה זו גורמת סבל רב לחולים". מציין פרו' הנרי טראו מנהל מחלקת עור ומוסיף "לא ניתן להגיע לריפוי של המחלה אלא רק להקל על התסמינים שלה. זה מעגל קסמים הסב על צירו כי הילדים מגרדים את העור, הגרד מחמיר את הפריחה והפריחה מחמירה את הגירוד".

עשרים מטופלים מטווח גילאים שונים השתתפו במחקר הפעיל, כולם סובלים מהתופעה בצורתה הקשה. המטופלים קיבלו דיקור סיני פעמיים בשבוע בנוסף למשחות ולתרופות השגרתיות, וכן אבקה מצמחי מרפא סיניים שלוש פעמים ביום. במהלכו של המחקר שנמשך כשלושה חודשים, תועד שיפור מובהק בחומרת הפריחה, בעוצמת הגירוד ובאיכות החיים של הסובלים. בתום המחקר דווחו כל המשתתפים על מהפך משמעותי באיכות חייהם.

קרן בית און, המנהלת כללית של המרכז לרפואה סינית קלאסית בישראל "מזרח מערב" ומרצה לרפואה סינית קלאסית, טוענת כי "פריצת הדרך העיקרית של מחקר זה נעוצה בכך שהוא נערך בהתאם לעקרונות הרפואה הסינית הקלאסית, שלא תמיד עולים בקנה אחד עם השיטות המקובלות ברפואה המערבית, הדוגלות במתן טיפול אחיד וזהה לכל המטופלים. לפי הרפואה הסינית הקלאסית, יש לתת לכל אדם את הטיפול הייחודי המתאים לו".

יודגש, כי בשונה מטיפולים ברפואה משלימה הנעשים מחוץ לבית החולים, במחקר הספציפי המשיכו המטופלים ליטול במקביל את התרופות ה"קונבנציונליות". וזהו למעשה הקרדיט של הרפואה הסינית, הרפואה המשלימה היחידה שקיבלה הכרה רשמית במסדרונות בית החולים.

רקורד של הוכחות
כידוע, נפילות היא אחת הבעיות הקשות והשכיחות במגזר הקשישים, אך יחד עם זאת אינה מקבלת מענה רפואי מתאים. באטלנטה שבארה"ב ביקשו לסייע לאוכלוסייה זו וחיפשו פתרון הולם מכיוון אחר.

מאתיים קשישים בני מזל השתתפו במחקר. הם נחשפו לשני סוגים של תכניות חיזוק: אימונים בטאי-צ'י, שיטת תנועה המובילה להוספת אנרגיה והזרמתה בגוף ואימוני יציבה באמצעות תוכנת מחשב. כל תוכנית נמשכה 15 שבועות, והמחקר בדק שכיחות נפילות, כוח פיזי, גמישות גוף, תפקוד יום-יומי ופרמטרים נוספים.

להפתעת החוקרים גילה גרף הרישומים כי תוכנית האימונים בטאי-צ'י שיפרה יותר את כושר ההליכה, הורידה ערכי לחץ-דם בעת ביצוע מאמץ, הגבירה את גמישות המפרקים ועוד, לעומת אימוני היציבה באמצעות מחשב.

הרפואה המערבית בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות הורידה את הכובע בפני הרפואה הסינית. לקשישים באטלנטה צפוי עתיד טוב יותר הודות לטאי-צ'י.

כאבים? לא חייבים!
חוקרים בריטים מאוניברסיטת יורק החליטו לצאת חוצץ נגד כאבי הגב.

עד כה שיערו כי דיקור סיני יעיל לפרק זמן קצר אולם במחקר מחודש הנפרש על שנתיים נבדקו עשרה מטופלי דיקור סיני, בטיפול שארך שלושה חודשים לכל אחד באופן אישי. לאחר דירוג הכאבים ופילוח נתונים סיכמו החוקרים כי דיקור סיני אינו מקל משמעותית על כאבי גב בטיפול קצר, אולם בטיפול ארוך שנמשך 24 חודשים מביא לשיפור בכאב לעומת המטופלים בשיטות אחרות.

רופאי המשפחה מציינים כי תלונה שכיחה נוספת היא כאבי הראש... אלא שהמציאות בשטח כאובה יותר: משככי הכאבים אינם מפגינים תמיד יעילות. מחקר היקפי שנערך על ידי צוות אמריקני מבשר שדיקור סיני עשוי להקל באופן משמעותי יותר על כאבי הראש בהשוואה לתרופות קונבנציונלית.

רשמו לעצמכם 'וי' נוסף במאזן הכוחות בין הרפואה הסינית למערבית.

בשורות טובות
תסמונת המעי הרגיז זו תסמונת בלתי נעימה המכבידה על חייהם של כ-10% - 20% מכלל האוכלוסייה. הסובלים מהתופעה נמצאים בפני שוקת שברה משום שהטיפולים המוצעים על-ידי הרפואה המערבית דלים למדי ולא תמיד מוצלחים.

קבוצת חוקרים באוסטרליה החליטה להתחקות אחר פתרון רפואי מבטיח. 116 חולים התגייסו לשם כך למחקר, וחולקו באופן אקראי לשלושה קבוצות טיפול. רק קבוצה אחת טופלה בעזרת צמחי מרפא סיניים שרוקחו באופן אישי לכל מטופל. הנחקרים לא עודכנו לאיזו קבוצה הם משתייכים. הבקרה בוצעה באמצעות שאלונים תכופים בהם נדרשו החולים לדרג את חומרת הסימפטומים לטווח קצר וארוך.

בתום תקופת מעקב יצאו החוקרים בהודעה חגיגית לציבור כי הטיפול בצמחי מרפא בכוחו לסייע בתסמונת המעי הרגיז, כאשר פורמולות מותאמות אישית עשויות להיות יעילות יותר מפורמולות אחידות.

שוב מביאה הרפואה הסינית בשורה טובה לחולים, במקום שהרפואה המערבית נמצאת חסרת אונים.

בואי להיות חלק מההפתעה הגדולה של עולם הרפואה ולהשתלב בתחום טיפולי מרתק עם רקורד של הצלחה מוכחת.