דתיים לא חייבים לגור ביחד

אם הסכמתם עם הטענה שדתיים לא יכולים לגור לבד, פרופ' יוסי כץ, תושב כפר תבור, מזמין אתכם ללמוד ולהיות באמת חלק מכלל ישראל. הקהילה כבר תגיע

חדשות כיפה יוסי כץ 27/12/15 11:46 טו בטבת התשעו

דתיים לא חייבים לגור ביחד
אילוסטרציה. פלאש 90, צילום: אילוסטרציה. פלאש 90

"בשביל להיות דתי צריך קהילה". כך נקבע בכתבתה של אפרת קרסנר שהתפרסמה באתר כיפה, י' טבת תשע"ו. אני מבקש להציע הסתכלות אחרת מתוך ניסיון של שמונה השנים האחרונות בהן רעייתי ואנוכי גרים בכפר תבור שבגליל התחתון, יישוב שהינו חילוני.

הגענו לכפר תבור מאפרת מתוך הכרה שאת אידיאל "כלל ישראל" שעליו חונכנו ואתו חינכנו לא ניתן לקיים בלי לגור (ולא רק לבקר) בסביבה שהיא איננה "שלנו" וכי מחובתנו לגור גם עם מי ששונה מאתנו בקיום מצוות. יום יום מדברת הציונות הדתית על "מה יהיה עם 'עם ישראל' ?". בפועל חלקים נכבדים ממנה נמצאים בתהליכי הסתגרות - ברמה כזו או אחרת - בשכונה "שלנו", ביישוב "שלנו", בקיבוץ "שלנו", במושב "שלנו" וכך גם בוודאי נתנחל בלבבות "רק שלנו"... איננו יכולים למלא כך את אידיאל "כלל ישראל" ואחדותו.

בראש ובראשונה חיפשנו, במובן הכי פשוט, התערות בחברה החילונית כדי לתרום לכלל ישראל, להיות מעורבים, להשפיע ולהיות מושפעים. לא שאלנו את השאלה שכל כך הרבה פעמים אנו נשאלים: "ומה עם קהילה דתית?"

קשה למנות את מספר הפעמים שאמרנו לעצמנו, רעייתי ואני, במשך השנים שאנו כאן: "רק בשביל זה כדאי היה לעבור לכפר תבור". כמה דוגמאות: ארגון שעור בפרשת השבוע לבקשת הציבור החילוני, הכנסת תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל לפתיחת אירועי יום העצמאות במקום, שותפות בהכנה לחתונה של זוג מעורב(דתי-חילוני), פתיחת הבית לכל שאלה ממעגל החיים היהודי שהתעוררה אצל השכנים הקרובים והרחוקים ואפילו עריכת הלוויה כשנדרש הדבר. פיתחנו קשרי ידידות עם חברי קיבוצים שכנים ואף שבהרבה דברים אנחנו חלוקים, נקודת המוצא שלנו היא שאנו עם אחד ולא אוסף של שבטים.

(צילום: דוברות אוניברסיטת בר אילן)

עוד לפני שהגענו לכפר תבור אפשר היה להתפלל כאן שלוש פעמים ביום במניין. כיום יש ביישוב שני מקוואות פעילים, אחד לנשים ואחד לגברים. בשנים האחרונות הגיעו לכאן משפחות צעירות דתיות, שבאו לא כגרעין כלשהו אלא בחרו מתוך אידיאל להתערות במקום ולהיות שותפים בקהילה הכללית. בואם תרם, כמובן, גם לתהליכי גיבוש של קהילה דתית. בין השאר, למעלה ממאה וחמש עשרה שנים עברו מאז הקמת המושבה ובכפר תבור יש בשנים האחרונות סניף של בני עקיבא. הילדים בגיל הגן מתחנכים בגן הכללי ובגיל בית הספר נשלחים לבתי ספר דתיים בסביבה. כולנו שותפים בפעילויות של המתנ"ס ובאירועים כלל-יישוביים, הפלא ופלא - אין הסתגרות ואין גם חרדות.

אפשר, אם כן, גם אחרת. חובה גם אחרת. הציונות הדתית צריכה ויכולה להרים דגל נוסף: התערות בחברה הכללית בעיר ובכפר לא רק במסגרת מקום העבודה אלא גם במגורים. סיסמאות של "רק לדתיים" סותרים את האידיאל הדתי-ציוני. מאות שכונות ויישובים מחכים לנו, באו נחפש את "כלל ישראל" ולא רק את "שלנו".

פרופסור יוסי כץ, הוא תושב כפר תבור ומלמד במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטת בר אילן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן