בלעדי: כך נמנעה שריפת גופה ישראלית בברלין

אשתו הגיורת של גבר שנפטר בחמישי האחרון בברלין, ביקשה לשרוף את גופתו. משפחתו התנגדה והצליחה לעכב את ההחלטה, בטענה שהאלמנה אינה מאמינה בדת היהודית וגיורה מוטל בספק

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/11/16 09:08 יב בחשון התשעז

בלעדי: כך נמנעה שריפת גופה ישראלית בברלין
shutterstock, צילום: shutterstock

גופת ישראלי שנפטר בברלין עמדה בפני שריפה, שנמנעה בהתערבות מחלקת נישואין במשרד הדתות והעוזר לשעבר של מנכ"ל המשרד.

יהודי התחתן בארץ עם בחורה שעברה גיור (בדרך המקובלת) ולימים עבר איתה לברלין. ביום חמישי האחרון הוא נפטר האיש ואשתו ביקשה, כמנהג המקום, לשרוף את הגופה. לזוג לא היו ילדים ויש לציין כי ע"פ החוק בגרמניה, הסמכות הבלעדית להחלטה בנושא הינה בת הזוג, על כן כל ניסיונות הטלת הוטו מצד משפחתו של האיש מישראל, לא צלחו.

הזמן היה קצר, מאחר ובגרמניה נוהגים לשרוף את גופת הנפטר ולקבור את אפרו, כבר ביום הפטירה. מרגע שהבינה המשפחה ועורך דינה שאין בידם אפשרות בדרך הרגילה למנוע את שריפת הגופה, הם פנו למכרם, בחור בשם יעקב כהן, שכיהן בעבר כעוזר מנכ"ל משרד הדתות. כהן חיבר אותם לחזקיהו סאמין, מנהל תחום נישואין במשרד הדתות ויחד הם יצאו למירוץ נגד הזמן. סאמין איתר במהרה את המועצה הדתית בה נרשמו בני הזוג לנישואין ושלפו את מסכמי השניים, לרבות תעודת הגיור של האשה. המסמכים הועברו באופן מידי, באמצעות עורך הדין של המשפחה, לבית המשפט בברלין, ובאמצעותם הצליחו להטיל ספק גדול בעצם הנישואין שלהם.

לטענת המשפחה ובא כוחה, בעזרתם של אנשי משרד הדתות, היתה שעל פי הדת היהודית, לבני הזוג התאפשר להתחתן כדת משה וישראל, אך ורק לאחר שהאשה עברה הליך גיור כהלכתו, עובדה שמחייבת אותה להצמד להלכה היהודית. על פי טענת המשפחה, עצם בקשתה של האלמנה לשרוף את הגופה של בעלה, מעידה על כך שאין היא מתכוונת להמשיך ולחיות כיהודייה ואין בכוונתה לקיים אורח חיים כפי שהתחייבה בזמן הגיור, לכן, גיורה מוטל בספק. ומאחר וגיורה מוטל בספק והאשה מפסיקה להיות אשתו של הנפטר אלא רק ידועה בציבור, דרשה המשפחה להפקיע מידיה את ההחלטה על אופי הקבורה ולהחזיר את הסמכות לבני משפחתו של המנוח..

לפי שעה בית המשפט קיבל את הטענות ומנע את שריפת הגופה, זאת עד לדיון שיתקיים בעניין מחר, בו יבקשו בני המשפחה להטיס את את הגופה לישראל, על מנת שיוכלו להביאו לקבורה יהודית.

חזקיהו סאמין, מנהל תחום נישואין במשרד הדתות הוא מי שגוייסל לטובת המשפחה ועזר רבות במניעת שריפת הגופה. בשיחה עם 'כיפה' הוא ביקש לחדד את עניין גיורה של האישה ואמר כי "אם אדם מתגייר ואחר כך חוזר בשאלה, הוא יהודי לכל דבר, כי יש הרבה יהודים שקשה להם לקיים תורה ומצוות, אבל בתוך תוכם הם מאמינים כנ"ל לגבי גרים. אבל לשרוף גופה זה לא עניין של קושי כמו הקושי שיש לחלק לשמור שבת או משהו כזה. שריפת גופה זו בעיה במהות עצמה שבהחלט עשויה להעיד שמלכתחילה הגיור לא היה אמיתי וזה אומר דרשני"