בישפה משנים גישה: במקום לדבר על הרווקים, מדברים איתם

ארגון השידוכים יזם הקמת "קבוצות מיקוד" בהן חברים רווקים ורווקות מבוקשים מהביצות השונות בארץ, במטרה להבין באמצעותם כיצד ניתן לסייע בפתרון תופעת הרווקות המאוחרת

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 19/06/13 17:45 יא בתמוז התשעג

בישפה משנים גישה: במקום לדבר על הרווקים, מדברים איתם
shutterstock, צילום: shutterstock

דומה כי החברה הדתית מעולם לא הפסיקה לעשות בנושא הרווקות המאוחרת במגזר, בין היתר באמצעות פרסום אין ספור מאמרים וכתבות שמבקשים ”לפתור את הבעיה“. בניגוד למקובל, הרווקים בביצות הגדולות, ירושלים, גבעת שמואל ותל אביב, מקבלים בדחייה את הניסיונות להסביר ולנתח אותם ולפתור את בעיותיהם. יוזמה חדשה של עמותת ישפה, שהגיע דווקא מטעם ביצות הרווקים, החליטה לשנות את השיטה. במקום לדבר על הרווקים, הם מדברים איתם.

"קבוצת מיקוד" היא תפיסה חדשה שהתפתחה בשנה האחרונה ב“ישפה“, לפיה רווקי הביצות עצמם יהיו מי שיובילו את אופן ההתמודדות עם שאלת הרווקות. קבוצת המיקוד כוללת כ-20 רווקים ורווקות מהביצות הגדולות בארץ בגילאי 28-35, הנפגשים פעם בשלושה שבועות ודנים בנושאים הבוערים בעולם הרווקות איתם נפגשים אנשי ישפה.

שירת מלאך, מנכ"לית ”ישפה“, מעלה נושאים לדיון והרווקים פורשים את השקפת עולמם ומביאים לארגון את התהליכים המתרחשים בשטח. ב“ישפה“ לומדים מקבוצת המיקוד את עולמם של הרווקים ומתאימים עצמם בהתאם להמלצות הקבוצה.

"ישפה היה גוף שמסתכלים עליו ואומרים 'קרית משה'", אומרת בהומור יהודית ליטנברג, יוזמת קבוצת המיקוד ורווקה בעצמה, "הגעתי לעבוד בעמותה כאחראית אירועים ואמרתי לשירת מלאך שאני מרגישה שיש משהו מפוספס, שישפה לא באמת מחוברת למה שקורה בביצות המרכזיות כמו קטמון ונחלאות ואנחנו צריכים סוג של סוכני שטח. כאלה שאפשר להתייעץ איתם ויהיו החבר'ה שלנו בחזית. כך בנינו קבוצת מיקוד של רווקים שמעלים את הקולות של השטח וכיום נמצאים בעמדה משפיעה מאוד על התנהלות ישפה".

"אנחנו לא תופעה", ליטנברג (צילום: פרטי)

אחת הדוגמאות לשינוי התפיסתי שהביאה קבוצת המיקוד לעמותת ישפה הוא בכל הנוגע לגיוס שדכנים. בעוד שבעבר גויסו שדכנים מבחוץ הרי שהיום מתווספים אליהם שדכנים חדשים, רווקים מאוחרים לשעבר שנישאו שכיום מלווים את השדכנים הקיימים.

"אנחנו עדין בתהליך ורכישת האמון של קהילת הרווקים עדין נמצא בחיתוליו", אומרת ליטנברג, "שנה זה לא הרבה זמן אבל אני בהחלט מרגישה שינוי, שמשהו חדש מתחיל. אם בתחילת שנה היה קשה לשכנע חבר'ה להצטרף אז שנה הבאה יהיה קל יותר לגייס ואנשים שומעים ופונים אלי ביוזמתם". כנס מיוחד של ישפה שעתיד להתקיים בעוד כשבועיים בבנייני האומה יהיה למעשה תצוגת תכלית של התפיסה החדשה. כחלק מהכנס חברי קבוצות המיקוד יערכו מעגלי דיון ופאנלים עם אנשי מקצוע. "כל מיני גופים שלא רצו להיות שותפים רוצים היום שיתופי פעולה עם ישפה והתחלנו בשינוי תודעתי שישפה היא בפרונט והיא לא רק מאגר שידוכים", היא מסבירה.

מאחורי הקלעים של קבוצת המיקוד והתפיסה החדשה, ניצבת ביקורת משמעותית כלפי יחסו של המגזר הדתי אל "הבעיה" או התופעה. "יש משהו בציונות הדתית, ורואים את זה בכל עלון שבת או כתבות בכיפה על רווקות מאוחרת, שמעורר תחושה מאוד פטרונית. המגזר לא מפסיק לדבר על זה, ואנחנו הרווקים והרווקות לא מרגישים חלק. גם אם אני שייכת לזה אני לא תופעה. מדברים עלינו ויודעים לתת לנו פתרונות. נשואות בנות 22 כבר יודעות לנתח למה לא התחתנתי, סליחה, מישהו מכם היה במצב שלי?".

את יכולה לתת דוגמה ליחס הפטרוני של המגזר כלפי הרווקים?

"אנחנו יכולים לנסוע לשבת להורים ואנשים יבואו וישאלו 'מה קורה איתך? כבר יוצא עם מישהי? למה לא מתחתן?'. אנשים נכנסים לנו לחיים וכולם יודעים להגיד לי דברים על החיים שלי בלי להכיר אותי. פעם ראית אדם מובטל שכולם שואלים אותו כל הזמן 'נו מה קורה, למה אתה לא מוצא עבודה'?! נוצר מצב שמנסים לחנך אותנו. ישפה למעשה מודים שלא רק אצלם הפתרונות, אלא אצל שנינו. בכלל, אני לא בטוחה שיש פתרונות אלא צריך לבוא בגישה של בוא נדבר על הדברים ואולי נמצא דרכי פעולה או ההתייחסות. בשנה האחרונה ישפה עובר שינוי, עובר מתפיסה של לדבר "על", אל לדבר "עם".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן