אין כניסה, כאן בונים. מיתוסים בזוגיות חלק ד'

אם את מרגישה שאת 'תקועה עם בעלך עד שתגיעי לבית אבות, ואתה מרגיש שלא היית צריך דווקא איתה, תדעו- שום דבר לא סגור. כל זוגיות אפשר להפריח וכל בןזוג אפשר לגלות מחדש

חדשות כיפה מולי גרוסמן 15/07/16 14:43 ט בתמוז התשעו

אין כניסה, כאן בונים. מיתוסים בזוגיות חלק ד'
shutterstock, צילום: shutterstock

מיתוס מרכזי נוסף שנוכח מאד אצל זוגות ומעכב אותם מלצמוח הוא "אין מה לעשות, זה הבחור, איתו התחתנתי, ואני תקועה איתו עד שאגיע לבית אבות" או מהעבר השני "למה לא הקשבתי למה שהזהירו אותי לפני החתונה, אמרו לי שהבחורה קרה כמו קרח ואני לתומי חשבתי שאפשיר אותה. וואלה היא הצליחה להקפיא אותי. אנשים לא משתנים".

המחשבה שעומדת בבסיס האמירות הללו היא - מה שהיה הוא שיהיה, הזוגיות היא סטאטית וקבועה ללא כל שינוי.

האמירה הזו היא מאד מאיימת. משום שאינה משאירה שום פתח לכיוון מחשבה שונה, להסתכלות מקורית או להבנה חדשה משום שלעולם לא יהיה חדש תחת השמש הזוגית הזאת.

אך למעשה האמת שונה לחלוטין. הזוגיות נמשלת לריקוד. לעיתים קצבי ולעיתים שקט ורך, לעיתים שניהם דומיננטיים ולעיתים רק צד אחד מוביל. הריקוד הזוגי לעולם יהיה דינאמי וחי וההתפתחויות הנולדות בו יפתיעו את השותפים לריקוד עצמו. מגוון הווריאציות להתפתחות בתוך המסגרת הזוגית הן אין סופיות וצריך רק הקשבה וסבלנות ורצון להיפתח לצוהר חדש ורחב הרבה יותר.

ישנה ברכה שנהגו לברך בה בני זוג שזה עתה קשרו ביניהם קשר זוגי "שיהיה בנין עדי עד". הפרשנות הרגילה אומרת שהמשל הוא בנין בנוי לתלפיות ואנו מברכים את הזוג שיהיה חזק ויציב כמו הבניין הזה. מה שמסתתר מאחורי הפירוש הזה הוא שהזוגיות היא מקובעת ומאובנת כמו בנין. סיוט.

שמעתי פרשנות נפלאה אחרת על הברכה הזו שאומרת ש'בנין' אינו שם עצם אלא שם פועל. כלומר איננו מברכים את הזוג שיהיה יציב כמו בנין שהסתיימה בנייתו אלא כמו בנין שנמצא בתהליכי בניה. וכמה זמן נמשכת הבניה? כל משך חיי הזוגיות. בנישואים הזוג לא מקבל בנין בנוי לתפארה אלא שלד חשוף ובני הזוג הם אלו שמעצבים ומתווים את אדריכלות הפנים. האם יהיה לו אופי שמרן או צבעוני ופרוע, כמה ילדים ישתובבו בו ומה החוקים המיוחדים שינהלו את הבית הזה.

אך החידוש הגדול הוא שגם אחרי העיצוב של שניהם אין כאן מסקנה ומסירת מפתח של הקבלן אלא זוהי תוכנית בניה אינסופית שניתנת לשינוי, עיצוב מחדש ופתיחת דלת למקוריות בלתי נדלית של שני בני הזוג.

מי שחושב ש"נתקעתי עם מישהי שלא מבינה אותי ואין מה לעשות" אינו מבין מהם נישואים. מי שחושבת "זה האופי שלו ואופי אי אפשר לשנות" שתרוץ עם בעלה לסדנה זוגית. משום שהמרקם המיוחד של שניהם הוא דינאמי, צומח, תוסס ושובב. עשיר הרבה יותר מאשר כל אחד מהם בנפרד. ואם לעיתים נראה שהאפור השתלט על העסק אין לנו אלא לשפשף קצת ולגלות את המאיר והבוהק שמתחתיו.

הכותב הוא פסיכותראפיסט, מטפל זוגי ומיני, muligrosman@gmail.com

חלק א

חלק ב

חלק ג

(צילום: באדיבות המצולם)