איך מסבירים לילדים על החטיפה?

איך מתמודדים עם פחדים של ילדים בעקבות חטיפת שלושת הנערים? איך עוזרים לילדים לא לפחד כשגם אנחנו המבוגרים מתקשים למצוא מנוח לנפשנו?

חדשות כיפה ד"ר ציפי ריין 16/06/14 12:01 יח בסיון התשעד

איך מסבירים לילדים על החטיפה?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

המאמר באדיבות אתר 'משלך'

איך מתמודדים עם פחדים של ילדים בעקבות חטיפת שלושת הנערים? איך עוזרים לילדים לא לפחד כשגם אנחנו המבוגרים מתקשים למצוא מנוח לנפשנו? איך לא לפחד כלל כשהולכים על גשר כל כך צר ורעוע?

הורים רבים פנו אלי השבוע כפסיכולוגית על מנת להבין כיצד לדבר עם ילדיהם על אירוע החטיפה שהתרחש השבוע. אמא לילדה בת 6 שאלה אותי אם כדאי להסתיר ממנה את מה שהתרחש, עד שהיא נגשה לשאול אותי היא החביאה ממנה בשיטתיות את עיתוני הבית, וסגרה את החדשות בטלויזיה או העבירה ערוץ כל פעם שבתה הייתה בסביבה. אמא נוספת לילד בן 16 שהכיר אמנם בצורה שטחית את אחד הנערים שנחטפו שאלה אותי כיצד להתמודד עם גל החרדה שתקף אותו, בעיקר לאור החרדה שגם היא ובעלה שרויים בה. והורים נוספים פנו אלי עם שאלות דומות בנושא זה.

והתשובה שלי היא זהה - כללי ה"לא לפחד כלל":

מותר לפחד - לצערנו המציאות בעולם שלנו, ובעיקר כיהודים טומנת בחובה סכנה. הפחד הנו כלי חשוב שאלוקים שלח לנו כדי להיות זהירים ולהתגונן מפני הסכנה. אז מותר ואפילו חשוב לפחד, אבל צריך לדעת איך להתמודד עם הפחד.

לא להסתיר - חשוב לא להסתיר מהילדים את המתרחש. הסתרה היא בדרך כלל הרבה יותר מפחידה מאשר אמירת האמת. ילדים בדרך כלל חשים כשמסתירים מהם דברים וזה הרבה יותר מפחיד אותם מאשר אמירת האמת, מכיוון הם מתחילים לדמיין תסריטים הרבה יותר קשים של הדבר שמסתירים מהם.

דיבור מותאם לגיל - יש לדבר אל הילד ברמה המותאמת אליו ולגילו. כדאי לפתוח את השיח עם הילדים בשאלה - מה אתה שמעת/יודע בנושא. (הרי המדינה כולה עסוקה בנושא החטופים אז סיכויים רבים שבנכם/בתכם שמעו כבר מידע בעניין), ולאחר מכן לומר את העובדות הידועות בשפה פשוטה וברורה.

ובעיקר לחזק באמונה - לחזק את הילד באמונה בכוחות שלו, בכוחות שלנו כמשפחה, בביטחון וביציבות שלנו ההורים והעם. בחוזק של הצבא. ולמאמינים שבינינו - לחזק באמונה באלוקים שהכל בידים שלו ושהוא זה ששומר עלינו. כמובן שעם נוער שיחה כזו יכולה להוביל לשאלות אמוניות של המתבגר וחשוב לא להבהל מהשאלות, וגם אם אין תשובות לכל השאלות ניתן רק להקשיב להן ולומר לנער שתחפשו את התשובות אליהן ביחד - והביחד הזה כבר נותן הרגשה של יציבות וביטחון.

במידה ועדיין ישנו קושי - לפנות להתייעץ - זו לא בושה, ובעיני זה אפילו נקודה להערכה אצל הורים ומשפחות שמבינים שלפעמים אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי ללמוד איך לעזור למשפחה ולילדים.

שנזכה לבשורות טובות

ד"ר ציפי ריין, פסיכולוגית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מרצה במכללת אורות ישראל ובאוניברסיטת בר אילן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן