אורלב להורים: עקבו מקרוב אחר פעילות ילדיכם ברשתות החברתיות

יו"ר הועדה לזכויות הילד טוען כי המענה לסכנות האישיות והחינוכיות האורבות לילדים באינטרנט, מבוסס על "העמקת מעורבות ההורים ופיתוח תוכניות במערכת החינוך שיתייחסו ברצינות לנושא"

חדשות כיפה אורי פולק 22/03/12 16:52 כח באדר התשעב

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר הועדה לזכויות הילד, קורא להורים לעקוב מקרוב אחר פעילותם של ילדיהם ברשתות החברתיות ובאינטרנט, זאת כדי למנוע מהם יצירת לחצים ומצוקות חברתיות ואישיות קשות.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", טוען אורלב כי בבית המודרני ישנן סכנות רבות האורבות לילדים, באמצעות הטלוויזיה והאינטרנט. הסכנות, לדברי אורלב, כוללות "החל מהשפעות על השקפת עולמו של הילד, ועד איבוד עולמו או איבוד עצמו לדעת בשל חשיפה ללחצים ולתכנים פוגעניים. נתונים מלמדים כי ילד בישראל חשוף לטלוויזיה ולמחשב 3-5 שעות ביום בממוצע, ולרוב ללא כל מעורבות הורה".

"לילדים היום יש נגישות וזמינות לכל מדיה וירטואלית, כולל בטלפון נייד", מציין אורלב, שטוען כי "לאחרונה גם התפתחה מאד מגמה של הפקות ושידור תכנים בטלוויזיה ובמחשב במקביל, כך שכל מחשב קבוע או נייד, או מכשיר טלפון, הופך למכשיר טלוויזיה לכל דבר".

אורלב טוען כי מעבר לתכנים פוגעניים, פורנוגרפיים או אלימים, הרי שהשימוש עצמו באינטרנט עלול להוביל ל"התמכרויות והעצמה של תרבויות זרות וכופרניות המציגות עולם ערכים מעוות. ברשתות החברתיות - פייסבוק, טוויטר וכד' - מתנהלת דינמיקה חברתית עצמאית של הילדים בינם לבין עצמם. זו דינמיקה כאילו וירטואלית הנחבאת מעיני המבוגרים, אך יש לה השפעה גדולה על מעמדם החברתי של הילדים, ובכוחה ליצור לחצים ומצוקות חברתיות ואישיות קשות".

יו"ר הועדה לזכויות הילד טוען כי "החקיקה מפגרת מאד אחר ההתפתחות הטכנולוגית והחברתית הזו. הילדים מקדימים את עולם המבוגרים ביכולתם להיות נגישים ומיומנותם להשתמש בטכנולוגית המידע". אף הוא מודה כי "מן החוק לא תבוא הישועה בקצב המתבקש".

לטענתו, הדרך הבלעדית להתמודד עם הסכנות האורבות לילדים בבית ובעולם הווירטואלי היא התגייסות ההורים והמורים. "אין ברירה אלא לטפל בסכנות אלה על ידי העמקת מעורבות ההורים ופיתוח תוכניות במערכת החינוך שיתייחסו ברצינות לנושא. אמנם קיימות תוכנות סינון למחשב, וחשוב מאד להתקינן, אולם הניסיון מלמד כי אין בהן מענה מלא. תוכנות אלה יודעות לסנן פורנוגרפיה, אבל הן אינן יכולות להיות רגישות ללחצים ברשתות החברתיות. הן גם אינן יכולות לעצב במקומנו את סולם הערכים ולבנות השקפת עולם ראויה", מוסיף אורלב.

"אם חיי ילדינו ונפשם יקרים לנו, אין חלופה למעורבות ואחריות ההורים לילדיהם", הוא קובע, וטוען כי "הילדים זקוקים יותר לזמן איכות עם הוריהם כדי להיות מוגנים מפני הסכנות הפיזיות והנפשיות הקיימות בבית. זהו האתגר של ההורים בדורנו".