קייטנה, אבל אחרת

קייטנת הייטק, קייטנת קרקס, קייטנת רובוטיקה וקייטנת ארכיאולוגיה. הקיץ בעל הבית השתגע, ובטוח תמצאו קייטנה שהילד שלכם ישמח ללכת אליה

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 22/06/17 14:28 כח בסיון התשעז

קייטנה, אבל אחרת
קייטנת קרקס, צילום: יח"צ קרקס פלורנטין

 מי שלא רשם עדיין את ילדיו הקטנים לקייטנה, שיקום. אף אחד לא קם? - ברור, כי בגילאי הגן והיסודי די קל (בלי הכללות, יש דעתנים בכל גיל) לקבוע עבורם לאן תיקח אותם ההסעה בחופש הגדול: לקייטנת בית ספר מסובסדת, לקייטנת וועד מקום העבודה, לקייטנת לימודי שחייה וכו'. הנושא מסתבך כאשר הצאצאים הם בגיל שבו שוקו ולחמניה ואפילו חולצת טי ממותגת, לא מפתים אותם, והם מוכנים לשתף פעולה רק עם אטרקציות כמו רכיבה על סוסים, ספורט אתגרי או משחקי מחשב. קשה עוד יותר למצוא קייטנה לילדים בעלי מוגבלות בריאותית. חיפשתי עבור "המקרים הקשים" האלה, מה מציע שוק קייטנות קיץ 2017, והנה כמה אופציות:

 

קסם הקרקס

 

חמישה ימים מרוכזים של לימודי אקרובטיקה קרקסית, מחול וספורט. זה מה שמציעה קייטנת קרקס פלורנטין לילדים שנמשכים לפעילות גופנית אינטנסיבית. ילמדו אותם להתנדנד על טרפז וחישוק, ללכת על קביים וחבל, לרכב על חד אופן, לקפץ לגבהים על טרמפולינה, וגם ברייקדאנס, היפ הופ, קליעה בחץ וקשת, ובין לבין: משחקי כדורגל וכדורסל, כדור עף וכדוריד.  כל זה מתרחש באוהל קרקס אדום-לבן במתחם הכפר הירוק. יש דגש חזק על קואורדינציה וכושר גופני, אם כי המארגנים מבטיחים גם פעילויות טרנדיות מסוג מאסטר שף, משחקי הישרדות בשטח, ואפיית פיתות בטבון. בסוף כל מחזור יציגו הילדים לעיני ההורים ביצועים בתחום ההתמחות שבה בחרו. המחזור הראשון יתחיל ב-2 ביולי ויימשך עד 20 ביולי. מחזור שני מתחיל ב23 ביולי ועד 10 באוגוסט, והשלישי בין 13 באוגוסט ל-24 באוגוסט. כפי שקל לשער מהעובדה שזו קייטנה יחידנית מסוגה בארץ, זול זה לא: 2,320-2,990 ש"ח לפני הנחות. אבל מצד שני, זו התנסות בלתי שגרתית.

קייטנת קרקס

קייטנת קרקס צילום: יח"צ קרקס פלורנטין

 

ים המלח

 

בקצה המנוגד של הסקאלה הפיזית, ניצבת הקייטנה לילדים חולי פסוריאזיס בבית מלון לחופי ים המלח. זוהי קייטנת ריפוי מיוחדת שמקיימת אגודת הפסוריאזיס הישראלית לגילאי 8-18 במימון חלקי של סל הבריאות בקופות החולים. הצוות המתמחה במחלה, כולל רופא צמוד כל היממה, מתמקד בחשיפה הדרגתית של הילדים לשמש, וגם בשחייה בבריכה. אגב, ילדים בני 6-8 יכולים גם הם להירשם אבל רק עם הורה מלווה. 

על פי סל הבריאות הקיים בישראל זכאי כל ילד חולה פסוריאזיס (יש כ-240 אלף חולים בארץ מגיל ינקות ועד זקנה), למימון שהייה בים המלח לתקופה של עד חודש ימים לצורך טיפול בחשיפה לקרני השמש מסוג UVB האפשרי רק בים המלח. בפועל ילדים מעטים נהנים מההטבה הזו בגלל קשיי התארגנות של ההורים. הקייטנה הזו מאפשרת לחלקם לפחות שלושה שבועות של בילוי והקלה בין ה-6 ביולי ל-23 ביולי. כדי להירשם צריך לבקש הפנייה של רופא עור, ואז להתקשר לאגודת הפסוריאזיס הישראלית. 

קייטנה בים המלח

קייטנה בים המלח צילום: אגודת הפסוריאזיס הישראלית

 

"ארכיאולוגים צעירים"

אישית, אני לא מכירה ילדים הרואים בחפירה באדמה בילוי של חופשת הקיץ. אבל זה לא אומר שאין כאלה. עובדה, שבוע שלם של קייטנה ייחודית לארכיאולוגים צעירים יתקיים במוזיאון לתרבות הפלשתים על שם קורין ממן באשדוד, בשיתוף חברת אדמה-אגן, החל ב-23 ביולי. כל ילד יתבקש לפענח כתב סתרים קדום, יקבל ערכת חפירה אישית ויצטרף לחברי משלחת ארכיאולוגית מקצועית באתר "אשדוד ים". הקייטנה הזו תציע גם סדנאות על תולדות השעונים, כולל יצירת שעון חול ושעון שמש, סדנת אור כולל נרות שמן וסודות התאורה הסולרית, סדנת תופים ומחולות מהעולם העתיק, סדנת מפלצות במיתולוגיה הסינית, היוונית והאינדיאנית, ופעילות מיוחדת לציון חמישים שנה לאיחוד ירושלים. מתאים לתלמידי כיתות ג'-ו'. המחיר: 700 שקלים.

קייטנת ארכיאולוגיה

קייטנת ארכיאולוגיה צילום: אילן ספרא

 

עמק הסיליקון – מאחוריך...

 

קייטנות הייטק הן כבר שיגרה מאז תחילת שנות האלפיים. ובכל זאת ייחודה של קייטנת איירונסורס החדשנית בכך שבמשך שלושה וחצי שבועות ילוו את המשתתפים הייטקיסטים מקצועיים שיסייעו לנוער בהבנת החומר, שיעורי תרגול ופתרון שאלות, כולל תרגיל סיום לפיתוח אפליקציית אנדרואיד. 

אומר ארנון חריש, נשיא חברת איירונסורס: "הפעילות הזו היא בעלת תועלת כפולה. גם הקלה על ההורים בתקופת החופש הגדול וגם חניכה של הדור הבא בתחום טכנולוגיית המחשבים. יכולים להירשם גם ילדים ללא כל ידע מוקדם או אמצעים". את תוכנית הקייטנה הזו בנתה מכללת סינטקס והיא מיועדת לגילאי כיתות ט-י"ב ומצריכה אנגלית בסיסית ומתמטיקה ברמה טובה. הקייטנה תחל ב 16.7 וניתן להירשם רק באתר של איירונסורס.

קייטנת רובוטיקה

קייטנת רובוטיקה צילום: אייל אמיר מושון תמיר

 

מחשבים, רובוטיקה ומייקרס

 

בנושא עכשווי לוהט כמו מחשבים, אין להסתפק בקייטנת מחשבים אחת, תהיה מיוחדת ככל שתהיה. וכך, לרשימה המיוחדת שלי אני מצרפת גם את היוזמה של מוזיאון מדעטק חיפה למדע טכנולוגיה וחלל, שיקיים במהלך אוגוסט קייטנה דיגיטלית בתחומי המחשבים, רובוטיקה ומייקרס. בין היתר ילמדו שם הילדים לתכנת אנימציות של דמויות וירטואליות, לגלות טכנולוגיה יצירתית באמצעות מגוון כלים וחומרים, לתכנת ולהפעיל רובוט דמוי בעל חיים, להרכיב רכב נוסע מלגו ועוד. הנושאים והרמות מחולקים לפי כיתות א'-ב', ג'-ד', וה'-ו'. המחזור הראשון יתקיים מ-6 באוגוסט עד 10 באוגוסט. והשני בין 13 ל-17 באוגוסט. המחיר: 1,200 ש"ח.

 

 כוחה של קבוצה

שיתוף פעולה בין אתר ''קבוצתית'' ו''מפעלי קיץ'', מציע לחופש הגדול הנוכחי קייטנות בהוזלה, גם למי שלא עובדים בחברות המובילות במשק ונהנים מקייטנות מסובסדות. 

''מפעלי קיץ'' פעלה עד היום בעיקר מול וועדי עובדים של בנקים, חבר, הסתדרות המורים, עובדי מדינה, בזק, תעשיה אווירית, קופות חולים וכו'. השנה החליטה "מפעלי קיץ" לפתוח קייטנות נושא מסוג "מתגלגלים ונהנים", טניס, כדורגל/כדורסל ודומיהם, לגילאי גן עד ו', כולל לונה פארק, סופרלנד, ספארי, סוסים, סינמה סיטי ועוד. העלות 1,840 ש"ח במקום 2,390  ש"ח שהוא המחיר המלא. התנאי: הרישום נעשה לקבוצה המונה 15 ילדים. 

    

שאלות יסוד כשנרשמים לקייטנה

כל הקייטנות מבטיחות ארוחות, השגחה ואחריות, ובכל זאת כדאי לברר כמה שאלות יסוד לפני שנרשמים. למשל, מי הם ספקי המזון והאם יש להם רישיון יצרן? האם התפריט המוגש כולל ירקות ופירות מגוונים? האם מקפידים לא להגיש יותר מפעם אחת מנות מטוגנות מסוג שניצל וצ'יפס אלא גם אוכל מבושל? האם גם כאשר רוב הפעילויות בקייטנה הן משחקי חשיבה, יצירה ומחשבים ובישיבה, יש גם פעילות ספורט יומית? והאם המדריכים דואגים ליצירת הפסקות יזומות של שתיית מים?

 

קיץ נהדר!