פריצת דרך: הגדלת סיכויי ההצלחה של טיפולי ההפריה 

קבוצת חוקרים בריטים הצליחה לבודד את הגן שאחראי להתפתחות תקינה של העובר. נראה שבעתיד נוכל לערוך קטעי DNA וכך להגדיל את סיכויי ההצלחה של טיפולי ההפריה העומדים כיום על 25%

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/10/17 10:10 יא בתשרי התשעח

פריצת דרך: הגדלת סיכויי ההצלחה של טיפולי ההפריה 
טיפולי הפריה, צילום: shutterstock

במחקר חדשני שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature וסוקר ב"ידיעות אחרונות", הצליחה קבוצת חוקרים בריטית להשיג פריצת דרך מהותית שיכולה להגדיל את סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה, שכיום 75% מהם נכשלים ולא משיגים הריון.
 
המחקר מעלה את האפשרות שליקוי בגן Oct4 מביא להתפתחות לא תקינה של עוברים. החוקרים מ־London’s Francis Crick Institute, בראשותה של ד"ר קאתי ניאקאן, גילו שהגן Oct4 חיוני להתפתחות תקינה של עוברים: הם קיבלו רשות מהמועצה הבריטית לפיקוח על טיפולי הפריה להשתמש ב־41 עוברים אנושיים, שנתרמו על ידי זוגות שעברו בהצלחה הפריה חוץ־גופית ותרמו את עודפי העוברים שלהם למחקר, "חתכו" את הגן שאובחן וכונה Oct4 והראו שבלעדיו העובר אינו מצליח להתפתח.
 
פרופ' שלמה משיח, מומחה לפוריות: "זה כשנה העולם המדעי רוגש עקב גילוי אמצעי ל'תיקון' או ל'עריכת' מקטעי די־אן־אי במקרים של ליקוי גנטי המביא למחלות קשות. העריכה הגנטית נעשית בטכניקה חדשנית הנקראת קריספר (Crisper), שבאמצעותה ניתן 'לחתוך' משרשראות הדי־אן־אי מקטעים הנושאים את הגנים ה'חולים' ולהחליפם במקטעי די־אן־אי 'בריאים'".
 
"מדובר במחקר מרגש וחשוב, מאחר שזו הפעם הראשונה שנעשה שימוש בטכניקה לשינוי ולעריכה גנטית של עוברים בני יומם קודם להחזרתם לרחם", מוסיף פרופ' משיח, "ייתכן שבעתיד, עם התקדמות המחקרים בנושא, ניתן יהיה באמצעות בדיקת הגן Oct4 שאובחן כאחראי להתפתחות העוברים לבחור בצורה מדעית, יעילה ומדויקת יותר את העוברים שיש בהם סיכוי מרבי להצלחה, ובכך לשפר את סיכויי ההצלחה בטיפולי ההפריה החוץ־גופית ולהפחית את שיעור ההפלות".
 
עם זאת, השימוש בטכניקת הקריספר לתיקון הגנום בעוברים אנושיים עלולה, אם תיפול לידיים בלתי אתיות ומוסריות, לשמש ליצירת תינוקות "מעוצבים" או "מושלמים" באמצעות עריכה ושינוי גנטי — גם בהיבטים של גובה, מראה, צבע השיער והעיניים וכדומה.לכן, המחקר הבריטי החדשני מעורר גם מחלוקת אתית ומוסרית וחששות ברחבי העולם המדעי.
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן