מקצוע העתיד: הנחיית הורים

ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים התרבותיים המואצים במהלך העשורים האחרונים, מציבים אתגרים מורכבים בפני ההורים והצורך באנשי מקצוע בתחום רק הולך וגובר

חדשות כיפה אריה אשדת 15/01/18 12:13 כח בטבת התשעח

מקצוע העתיד: הנחיית הורים
מתוסכלים, ולא יודעים מה לעשות עם הילדים בחופש, צילום: shutterstock

הורות היא ללא ספק המשימה המשמחת ביותר שאדם זוכה לקבל, אך במקביל זוהי משימה מאתגרת במידה לא מועטה. ההורה הוא הגורם המשמעותי ביותר בהתפתחות הילד, ובמובן זה, ההורות היא המפתח לצמיחתו של דור העתיד, ולכן יש חשיבות גדולה להעצים את ההורים ככל הניתן.

ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים התרבותיים המואצים במהלך העשורים האחרונים, מציבים אתגרים מורכבים בפני ההורים, שנדרשים להתמודד עם השחיקה במעמדם, ובמקביל להגן על ילדיהם מפני סכנות ופיתויים שונים.

שחיקה זו במעמדם של ההורים, נובעת ממספר גורמים:

  • עומס עבודה שמפחית משמעותית את הזמן של ההורים עם ילדיהם.
  • ירידה בלגיטימציה להפעלת סמכות הורית ובאמון של ההורים לגבי המסוגלות שלהם לעשות זאת.
  • עליה משמעותית בכמות החשיפה של הילדים לאמצעי המדיה השונים, שמהווים תחרות למסרים של ההורים, ומצמצמים את התלות של הילד בהוריו לצורך קבלת מידע והכוונה ערכית.
  • מסרים תקשורתיים המעודדים עצמאות, גם על חשבון השמיעה בקול ההורים, ומצמצמים את הפער בין ההורים לילדיהם (לדוגמה: פירסומות בהם ילד נראה מסביר להורה כיצד לנהוג, או ילד קטן וחמוד שמכריז ש'לא בא לו' לעשות מה שאמא אומרת).
  • על אף כל זה - ציפיות מוגזמות מההורים ונטיה לייחס להם אשמה כלפי כל התדרדרות במצב הילד.

אל מול האתגרים, שאינם פשוטים גם עבור אנשי חינוך מנוסים, הורים רבים מוצאים את עצמם נבוכים ומתלבטים כיצד לפעול, מבלי שיהיו להם הכלים הדרושים כדי לקבל הכרעה מושכלת.

יחד עם זאת, מדובר בדור של ילדים ונערים בעלי יכולות גבוהות במיוחד, כפי שניתן לראות כאשר מתבוננים מחד בעולם התורה ההולך ומתפתח, ומאידך, בכל החידושים והפיתוחים של ישראל. הדברים הללו מביאים למסקנה שביחד עם הסיכון שטמון באתגרי התקופה, יש כאן גם סיכוי גדול מאוד במידה ותהיה הכוונה נכונה.

לאור הדברים הללו הולכת וגוברת המודעות לצורך באנשי מקצוע, שיוכלו לכוון את ההורים ולהקנות להם את הכלים הדרושים על מנת להתמודד עם האתגרים ולהצמיח ילדים מוכווני ערכים ובעלי יכולת התמודדות עם פיתויים.

ההערכה היא שהביקוש לאנשי מקצוע בתחום ההורות רק ילך ויגדל, ולכן יש חשיבות עצומה להכשרת אנשי מקצוע מתאימים.

במרכז י.נ.ר, המרכז הגדול, הותיק והמקצועי למקצועות הייעוץ, הטיפול וההנחיה, מתקיימת תוכנית להכשרת מנחי הורים חינוכיים, בפיקוח ואישור משרד החינוך, על מנת להכשיר אנשי מקצוע מתאימים לציבור הדתי והחרדי, שיוכלו להקנות להורים את הכלים הדרושים לכך.

מתוך ההבנה שהכח המרכזי בחינוך הילדים נמצא בידי ההורים, אנחנו קוראים לאנשים איכותיים להיות שותפים איתנו בהובלת תהליך ההעצמה של תחום ההורות.

תלמידי התוכנית לומדים כיצד להנחות הורים בהנחיה פרטנית או קבוצתית. ההכשרה כוללת למידה של מיומנויות ליבה בתחום ההורות כגון מנהיגות הורית ופיתוח המוטיבציה של הילדים, פתרון בעיות נפוצות והתמודדות עם מצבי משבר. בנוסף, נחשפים התלמידים ליידע נרחב בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית.

על מנת לקנות כלים מעשיים ליישום היידע שנרכש בתוכנית, מתנסים התלמידים בעבודה מעשית עם הורים ומקבלים על כך הנחיה קבוצתית במסגרת התוכנית.

רבים מבוגרי התוכנית כבר נפגשים עם הורים ומובילים אותם לדרך של צמיחה והתקדמות משמעותית. זהו תפקיד המקנה סיפוק רב לאיש המקצוע ותועלת רבה להורים הנעזרים בו.

 

הכותב הוא מנחה הורים ויועץ זוגי - מנהל התוכנית להכשרת מנחי הורים בי.נ.ר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן