מדריך: כך תטפלו נכון בשיני החלב של הילדים

כל ההורים עוברים את השלב הזה, צמיחת שיני חלב אצל הילדים. בקיעת השיניים מלווה לעיתים בהתרגשות רבה, אך היא אינה עומדת בקנה אחד עם השמירה עליהן, מצד ההורים.

חדשות כיפה ד"ר ריטה יושפה 27/05/18 12:12 יג בסיון התשעח

מדריך: כך תטפלו נכון בשיני החלב של הילדים
צילום: pixabay

"זו טעות לא לייחס חשיבות לשיניי חלב ויש לכך מספר סיבות ", אומרת ד"ר ריטה יושפה, מומחית לטיפולי שורש ומנהלת את מרפאת השיניים I smile  "ראשית, שיני החלב הטוחנות אמורות לשרת את הילדים במשך כ-10 שנים. היות ומדובר בתקופה ארוכה, חשוב לשמור עליהן, כי אם שן כזו תיהרס - עד כדי עקירה, הילד יאבד את היכולת ללעוס בצד זה של הפה.

בנוסף, עלולים להתפתח ליקויי סגר של השיניים הקבועות. לשיניים נשירות יש תפקיד ביולוגי בבקיעה תקינה של שיניים קבועות. כלומר, לפני ששן חלבית נושרת באופן טבעי, היא מכינה את המסלול לבקיעתה של השן הקבועה, ואם נתערב בנושא, צמיחת השן הקבועה עלולה להיות מחוץ לקשת של השיניים. ליקוי נוסף נוצר כאשר שן נשירה חסרה לאורך זמן. המרווח גורם לשיניים הסמוכות למלא אותו. כשמגיע זמנה של שן קבועה לצמוח היא תהיה חסומה, לא תוכל לצאת במקומה הטבעי ושוב תמצאה מחוץ לקשת. מצב קליני זה עלול לחייב טיפול בסגר".

 

אז מה צריך לעשות כדי לשמור על שיני החלב של ילדינו?

1. יש להתחיל לצחצח ולנקות את השיניים כבר עם בקיעת השן הראשונה.

2. ניקוי השיניים אצל תינוקות מתבצע עם פד גזה מלופף על האצבע.

3. את השיניים יש לצחצח ולנקות פעמיים ביום: לאחר ארוחת בוקר ולפני השינה.

4. שימו לב שהנקה, תחליפי חלב אם, חלב פרה או כל שתייה ממותקת הניתנים לפני או בזמן השינה - עלולים לגרום לעששת כבר בגיל הרך – לכן מומלץ מאוד להימנע מכך או לדאוג לניקוי השיניים אחרי ההאכלה.

5. יש להרגיל את הילד למברשת שיניים. עדיף לבחור במרשת רכה וקטנה.

6. יש לצחצח עם משחת שיניים לילדים שמכילה פלואוריד בריכוז המתאים לגיל הילד, כי ילדים קטנים נוהגים לבלוע חלק גדול של המשחה בעת צחצוח השיניים.

7. יש להרגיל את הילד להשתמש בחוט דנטלי מוקדם ככול האפשר. ניתן להיעזר בחוט המחובר לקשת מפלסטיק.