לא רק לבעלי מוגבלויות פיזיות: נופשונים למתמודדים עם בעיות נפשיות ובני המשפחה

שוברים את הסטיגמה: כ-600 מתמודדים עם בעיות נפשיות ובני משפחותיהם, השתתפו בשבועות האחרונים בסדרת נופשונים שערך אגף בריאות הנפש של "עזר מציון". המטרה: סיוע למשפחות ולמתמודדים, חיבור בין הקהילה למתמודדים ושבירת קשר השתיקה סביב הפרעות נפש

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/17 15:27 יב באלול התשעז

לא רק לבעלי מוגבלויות פיזיות: נופשונים למתמודדים עם בעיות נפשיות ובני המשפחה
שוברים את הסטיגמות, צילום: יחצ

ברחבי הארץ מתקיימים כבר כמה שנים שבועות כיף ונופש לבעלי מוגבלויות פיזיות בשיתוף עמותות המלוות ילדים ונוער במרותקים לכיסאות גלגלים בתנועת 'עזר מציון' ארגנו השנה שבועות כאלו גם למתמודדים עם בעיות נפשיות ולבני משפחותיהם.

נופשונים שנערכו ב 3 מסלולים השתתפו כ- 600 איש מהציבור הדתי והחרדי. 2 קבוצות של כ 250 מטופלים ובני משפחה יצאו לבית ההארחה בקיבוץ חפץ חיים וקבוצה שלישית שכללה כ-100 גברים מתמודדים, התארחה זו השנה השלישית בישיבה התיכונית 'נחלים'

כל נופש נבנה בהתאם למטרות שנקבעו על ידי צוות מטפלים מקצועי. נופש המשפחות אופיין בנחת, בשלווה ובפינות שהייה משפחתיות. הנופש  השלישי, ארך 3 ימים שכללו טיולים, תכניות פינוקים והווי חברתי ובו השתתפו מתמודדי נפש גברים, התאפיין בהעצמת המתמודדים  וברצון לגרום להם למילוי אנרגיה להמשך התמודדות.

"המטרה בנופשים הייתה לתת כוח למתמודדים ולבני המשפחות שלהם ולאפשר להם להתאוורר", מסבירה מנהלת האגף לבריאות הנפש עו"ס מירב לוי. "רצינו לאפשר למשפחות המתמודדים לצאת מהשגרה ולזכות למעט נורמליזציה, יש משפחות שעבורן זאת הייתה ההזדמנות הראשונה לצאת לנופש כמשפחה". 

התוצאה החיוביות מהנופשונים לא איחרה לבוא, כאשר היציאה מהשגרה והשלווה של בני המשפחה הביאו להתקרבות בין בני משפחות ומתמודדים. "היו מקרים שבהם אישה קראה לצוות והראתה להם שהבעל משחק עם הילדים לראשונה מזה שנים", מספרת לוי. "הנופש אפשר למשפחות לטעום מחיים נורמטיביים על אף המחלה". לוי: "רצינו לאפשר להם להתמודד עם הסטיגמה שהם סוחבים, ולתת להם את החוויה שגם הם יוצאים לנופש, בדיוק כמו כולם".

בנוסף, ביקשו מארגני הנופש להעצים את המשפחות וליצור אווירה שתאפשר להן לחלוק ניסיון ומידע עם משפחות נוספות שמצויות במצבן. "בני משפחות של מתמודדי נפש שומרים על הנושא בסוד, אבל כשנפגשים עם משפחות נוספות שמתמודדות עם אותו מצב, נוצרות קבוצות תמיכה ספונטניות וכל אחד מספר על הניסיון שלו", מסבירה לוי. "מהמקום הזה של העצמה נגזרו גם התכנים שלנו. התכנייה של הנופש לא מדברת על ההתמודדות, אלא רק כייף: בריכה, סרט, משחקי חברה, טיול, שיט הרצאות בנושאים מגוונים ועוד". 

אחת המטרות שעמדה בפני לוי היא גם שבירת הדעות הקדומות: "עזר מציון מחוללת מהפכה בהתייחסות של הציבור הרחב, ובעיקר של הציבור הדתי והחרדי, כלפי מתמודדי הנפש. הנופשים הם עוד חלק מהמהפכה הזאת. אנחנו שואפים למגר את הסטיגמות ולשבור את קשר השתיקה סביב הנושא הזה, ולהראות שמתמודדי הנפש יכולים וזכאים ליהנות מחיים הכוללים תעסוקה תפקודים בבית ובקהילה ופנאי כמו כל אדם אחר בקהילה".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן