לא להגיע לשבת עם הלשון בחוץ

היית מאמינה שיש מי שמצליחה לישון צהריים גם בימי שישי של שעון חורף? אם גם את מגיעה להדלקת נרות בלחץ כשחלק מהמשימות לא הושלמו, אורה פולק תסביר לך איך אפשר גם אחרת. הכנסת שבת עם כוס קפה ועוגה זה לא חלום

חדשות כיפה אורה פולק 19/10/17 16:23 כט בתשרי התשעח

לא להגיע לשבת עם הלשון בחוץ
לקראת שבת, צילום: shutterstock

כל אחת מאתנו זכתה להיות בתפקיד "אימא של שבת" כשהייתה בגן הילדים. באותו יום שישי אימא של שבת התלבשה יפה, ישבה מול אבא של שבת כשהיא נרגשת, וביחד הובילו (עם הגננת כמובן) את קבלת השבת של כל המשפחה (ילדי הגן) וכולם היו שמחים, מאושרים ונרגשים.

כיום, כשאנחנו כבר אימהות, קבלת השבת שלנו נראית לצערנו קצת פחות זוהרת וקסומה. אנחנו מקבלות את השבת מתוך עומס ומאמץ, מתוך לחץ, עצבים ותחושת החמצה שיכולנו לעשות את זה אחרת, ובכל זאת הדברים חוזרים על עצמם מידי יום שישי בכל שבוע. השעות שלפני שבת יכולות להיות אפילו השעות שאת כאימא הכי פחות אוהבת מכל רגעי השבוע, ואת מוצאת את עצמך מנסה לג'נגל בין כל המשימות: בישול, אפיה, ניקיון, כביסות, גיהוץ ועוד.

 אכן השעות הסמוכות לכניסת השבת יכולות להיות קשות, וזה בכלל לא מפתיע. הרי יש כל כך הרבה משימות ומטלות שאנחנו צריכות ורוצות להספיק עד הרגע האחרון, עד להדלקת הנרות. ואם מגיעים אורחים או שנוסעים לשבת אז הקושי מתעצם. כי בכל זאת, אם באים אורחים מתחשק לך לפנק ולהשקיע יותר בניקיון, בבישול ובאפייה, וכל אלה לוקחים זמן, הרבה זמן. ואריזה לשבת לכל המשפחה גם היא דורשת את הזמן שלה.

ואיפה בדיוק נכנסים הילדים ביום שישי? דווקא אז הם רוצים להראות לך את כל יצירות האמנות מהגן ודווקא אז הסיפורים הכי ארוכים...

אני רוצה לספר לך שימי שישי של המשפחה שלנו גם נראו כך בעבר, אך לא עוד.

אחרי שמיציתי את הכעס, הצעקות, העצבים והמריבות אמרתי לעצמי "לא עוד! מוכרחים שינוי."

וזה קרה. לא בשבוע אחד וגם לא בשבועיים, אבל בעקשנות והתמדה השינוי הגיע וימי שישי שלנו נראים אחרת. תוכלי למצוא אצלנו עוד שרידי לחץ או עצבים שהתרופפו לכמה רגעים אבל זה ממש זניח. יום שישי עובר בטוב, השבת מוכנה מתוך נחת ואני ישנה שנת צהריים גם בשעון חורף!

זה אפשרי, תאמיני לי. זה אפשרי אצלי וזה אפשרי גם אצלך, מתוך מטרה ברורה שתציבי לעצמך ולאט לאט עוד יעדים קטנים בתוכה, כדי שתצליחי להגיע אל שבת כמו שתמיד חלמת.

השינוי התחיל אצלי בראש והבהרתי לבעלי היקר שימי שישי במתכונתם הקודמת לא ימשכו ואנחנו הולכים לקראת שינוי. הוא זרם איתי על אף שמהבית שלו הוא מכיר את הדרך הלחוצה להכנסת השבת.

אח"כ גייסתי את הילדים לנושא. האמת שאת הילדים אני עדיין מגייסת מידי שבוע להירתם למשימה, כשהכותרת היא "אימא חייבת לישון בצהריים כדי שלא תישן על שולחן שבת".

עשינו שינוי בסדרי העדיפויות, בתכנון ובהתארגנות, עוד לפני שעשינו משימה כלשהי. אנחנו עובדים בצורה מאד מפוקסת ובריכוז והכל כדי שהיום הכי מתוק בשבוע, והזמן המשפחתי המיוחד של כניסת השבת יהיה שפוי ונינוח. כולם מגיעים להדלקת נרות כשהם מקולחים, לבושים, אחרי פרוסת עוגה טעימה של שבת, וכוס קפה לנו הגדולים.

 

אורה פולק, .M.A טיפול באומנויות, מטפלת בפסיכודרמה ומנהלת "יוצרות" - המקום לאימהות מובילה, יוצרת ושמחה. 0525-802176, חפשו בפייסבוק  yotzrotcenter

 

אורה פולק

אורה פולק צילום: באדיבות המצולמת

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן