תחגגו עם התעודות

בסוף השבוע הקרוב, הילדים שלכם יקבלו תעודה. התעודה שתחזיקו בידיים בסיומה של המחצית יכולה להיות מראה מועילה, אם רק נדע איך להתסכל עליה

חדשות כיפה ד"ר אביחי קלרמן 08/02/17 11:52 יב בשבט התשעז

תחגגו עם התעודות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות, חופף חג האילנות לעת קבלת התעודות בבתי הספר. סמיכות הדברים מזמנת חשיבה מעניינת על 'זמן מתן התעודה' כחג בעיר אנפין. אחת ממשמעויות המילה "חג" היא מועד החוזר על עצמו אחת לשנה, או לזמן אחר. גם חגיגת התעודות חוזרת על עצמה פעמיים בשנה וצריך ללמוד על מה ואת מה לחגוג?

תשאלו מורה שכתב בהתייחסות אישית ממוקדת עשרות תעודות, או מנהלת שהאירה את האישיות של מאות תלמידיה, כמה הם שמחים שהגיע זמן תעודתנו. גם התלמידים מקבלי התעודה והוריהם שלהם יש לאחל: "גמר חתימה טובה", יש ויש על מה לחגוג.

התעודה היא סוג של מראה המשקפת את העשייה של מערכת החינוך, בהקשר ספציפי של תלמיד מסוים. יש מראות ויש מראות, יש מראה המייפה את המתבונן בה ומשכנעת אותו לקנות את הבגד שנבחר למדידה. יש מראה המגלה כל מום ופצע ועוזרת למאפרים לכסות כל פגם וקמט, יש מגביהה, יש מנמיכה ויש מעוותת. המתבונן בדמותו הנשקפת מהמראה, צריך לדעת את יתרונותיה וחסרונותיה של המראה בה בחר להשתמש.

התעודה שנחזיק בידיים בסיומה של המחצית יכולה להיות מראה מועילה, אם נשכיל להתבונן בה היטב, לעיין בכתוב בחלקיה השונים בהתאם למטרה שאותה אנחנו רוצים להפיק מלמידה [כן, למידה] עניינית של התעודה שקיבלנו.

את החגיגה כדאי להתחיל בכל הדברים הטובים המצוינים בתעודה, לשבח ולייקר כל נתון ואמירה חיוביים, ובמיוחד אם ניכר שיפור בתחום מסוים, יראת שמים, לימודי, חברתי והתנהגותי. וזהו... כן, בתור התחלה מוצע לעזוב את התעודה, להישאר עם החגיגה, החיבוק החם ואולי מתנה קטנה, כדי שכולנו נפנים את החג המיוחד שהוענק לנו.

לאחר כמה ימים ראוי לעיין שוב בתעודה ולבחור על מה כדאי לשוחח, מה לבדוק עם התלמיד, או עם המורה, על מנת שבתעודה הבאה נוכל לחגוג עוד שיפור. ללמוד מהן המטרות הקטנות הניתנות ליישום ולהציב יעד או שניים, שבהם נשתפר במחצית הבאה. כמו עונת השנה המתחילה כעת, שהיא עונת האביב והפריחה של האילנות, כך עלינו להפריח כוחות חדשים בעזרת שיח טוב, יעיל וממוקד על בסיס התעודה. הרב קוק מסביר על דברי הפסוק "לשוח בשדה", ששיח (מול ה') תפקידו אינו רק שיחה, אלא גם הפרחה וצמיחה של הנפש, כמו זאת הקיימת בשיח השדה.

לכל חג יש חגיגיות ויש רעיון, גם התעודה החוזרת על עצמה, היא גורם מזמן לחג ובעיקר למסרים של צמיחה והתחדשות.

חג תעודות שמח.

ד"ר אביחי קלרמן הוא סגן הרקטור וראש החוג לחינוך במכללה האקדמית הרצוג

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן