ראשי רשתות החינוך עונים: הבן לא התקבל. איך מונעים את תחושת הכישלון?

האם צריך להתבצע סינון בתהליך הקבלה של תלמידים לישיבות ואולפנות? מה קורה למועמד שמקבל תשובה שלילית? לאן צריכים לפנות ההורים? התשובות לכל השאלות- בפנים

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/01/17 08:55 כ בטבת התשעז

ראשי רשתות החינוך עונים: הבן לא התקבל. איך מונעים את תחושת הכישלון?
Kobi Gideon, פלאש 90, צילום: Kobi Gideon, פלאש 90

עונת הקבלה לישיבות התיכוניות לשנת הלימודים תשע"ח החלה ואיתה לחץ מסיבי התוקף הורים ונערים רבים סביב סוגית הקבלה. עמודי הפייסבוק מתמלאים בפוסטים של אמהות מודאגות שבנם לא התקבל לישיבה אליה רצו לשלוח אותו. לא אחת מועלות תהיות רבות בנוגע לנחיצותו של מבחן הגמרא שנערך בישיבות רבות לכל תלמיד המעוניין להתקבל ובכלל נשאלת השאלה האם בחינה וסינון של תלמידים הם אפקטיביים.

שאלנו דמויות מובילות בחינוך הדתי העל-יסודי, מה יענו לאמא שבנה לא התקבל לישיבה. חזרנו מופתעים, חלקית.

עברו זמנם של הפנימיות והמוסדות ההומוגניים

"ילד בגיל 12 לא אמור לעבור חוויה של דחיה. לא הבן שלי, לא הבן שלך ולא הבן של השכן" אומר דני רהט, סמנכ"ל רשת אמי"ת ל'כיפה'. "אשר על כן אנחנו עמלים על הקמה וחיזוק של מערכת חינוך מקומית הכוללת ישיבות תיכוניות, אולפנות ותיכונים עירוניים, הרואים עצמם מחויבים לכלל התלמידים ומפתחים מענה חינוכי מגוון, תחת קורת גג אחת, כך שכל תלמיד יוכל למצוא את מקומו".

רהט מדגיש כי סינון תלמידים ובתי ספר אחידים אינם קווים מנחים ברשת אמי"ת. "אנחנו מאמינים כי למידה בחברה הטרוגנית מגוונת טובה יותר לכולם, הן לתלמידים החזקים יותר והן לתלמידים הזקוקים לחיזוק. הצמיחה של הישיבות, האולפנות והתיכונים העירוניים בשנים האחרונות מעידה כאלף עדים כי לאט לאט, הציבור לומד לתת אמון בחינוך המקומי. אנחנו מאמינים כי רוב מוחלט של התלמידים נכון שימשיכו את לימודיהם בבתי החינוך העירוניים: ישיבות אולפנות ותיכונים".

"אנחנו מאמינים כי יציאה ללמוד בפנימיות נכונה רק למיעוט קטן של התלמידים. חברה בה רוב התלמידים לומדים בחינוך המקומי חוסכת לעצמה את הסבל הכרוך בחיפוש מקום לימודים בסוף כיתה ו', את הלחץ לפני תהליך הרישום, את מפח הנפש לתלמידים שלא התקבלו, את המחיר החינוכי שתלמידים אילו ישאו איתם, לעיתים לאורך כל חייהם ואת הסיכוי שתלמידים אילו יעברו משבר חינוכי קשה עקב תחושת הדחייה".

ידוע כי רשת אמי"ית אינה חסידה של חינוך בפנימיות, אך רהט מתריע כי במקומות בהם רוב התלמידים נשלחים לפנימייה, החברה משלמת מחיר כבד. "חברה בה רוב התלמידים יוצאים ללמוד בפנימיות טובות ככל שיהיו, לוקחת על עצמה את הסיכון הגדול ואת המחירים הקשים שישלמו הילדים שלא מתקבלים. עלינו אנשי החינוך מוטל לעשות הכל כדי לבנות מודלים חינוכיים היודעים לפתח מצויינות תורנית, חינוכית ולימודית בתוך בתי חינוך הטרוגניים המקבלים את כולם".

לכל תלמיד יש מקום מובטח, אבל לא בפנימיות

אברהם ליפשיץ, ראש מינהל החינוך הממלכתי הדתי במשרד החינוך, אמר ל'כיפה' כי בשנים האחרונות ערך מנהל החינוך הדתי רפורמה כוללת בתהליכי הקבלה לישיבות ואולפנות. "המנהל מלווה את תהליכי ההרשמה באופן מסודר. יש תאריכים אחידים להרשמה, לביקורים במוסדות החינוך, לערבי הורים להכרות, להזמנת ראיונות אישיים ועוד. אין מבחנים במקצועות מתמטיקה אנגלית ועברית. יש ראיון אישי ושיחה בעל פה במקצועות הקודש ויהדות".

ליפשיץ מדגיש כי כל תלמיד שעובר ראיון בחמ"ד בוודאות יתקבל לבית ספר כלשהו, גם אם לא היה זה בית הספר שנמצא בעדיפות העליונה של ההורים ושלו. "בבתי הספר העל יסודיים (הלא פנימייתיים) תלמיד מבקש באזור מגוריו את שלושת המוסדות בהם הוא מבקש ללמוד, לפי סדר. לעולם!! הוא מקבל תשובה חיובית מאחד המוסדות".

מוסדות לימוד על יסודיים בהם מסגרת הלימוד היא בפנימייה ההליך הוא מעט שונה מסביר ליפשיץ. "הקמנו אתר הרשמה, שמסנכרן את בקשות התלמידים, מאפשר ליווי בתוך מוסדות אלה. יש אפשרות גם לתלמיד שלא התקבל לנסות להיעזר ולהתקבל. במוסדות הפנימייתיים, המוקומות מוגבלים, ולכן אי אפשר להבטיח קבלה לכולם" ליפשיץ מסייג ומדגיש כי למרות זאת "לכל תלמיד בחמ"ד יש מקום מובטח באחד מבתי הספר של החמ"ד. מתוך רצון להיענות ככול שניתן לבקשה".

אלחנן גלט מנכ"ל רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא אמר כי "תלמיד שהודיעו לו שהוא לא התקבל חשוב לחבק אותו ולומר לו שזה שמוסד אחד לא זיהה את האיכות והמצוינות שבו אינו מוכיח כלום על יכולותיו".

גלט מדגיש כי ברשת יש מערך המיועד לנתב את התלמידים שקיבלו תשובות שליליות ממוסדות אל מקום שיאות לקבל אותם "צריך לתת לו בטחון שיימצא המוסד שיזהה את היכולות שבו ושיוכל לפתח בו את התכונות המצוינות שיש לו. רשת יב"ע (ישיבות ואולפנות בני עקיבא) מפעילה מערך הכוון בראשותה של רותם כהן שמטרתו לטפל במקרים מהסוג הזה. אני יכול לומר בשמחה כי בכל הפניות שהגיעו אלינו הצלחנו למצוא לילד או לילדה מוסד המתאים ליכולותיהם מבין 75 המוסדות הקיימים אצלנו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן