משרד החינוך מוריד את נושא השואה מבחינות הבגרות. אנשי הוראה: "טעות חמורה"

במשרד החינוך החליטו על הצעד במסגרת תכנית "ישראל עולה כיתה". התנגדות חריפה מצד אנשי חינוך לתכנית החדשה. "טעות חמורה ופגיעה בידע ובחינוך הערכי". משרד החינוך: "התכנית החדשה מעמיקה יותר"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/11/15 14:56 יט בחשון התשעו

משרד החינוך מוריד את נושא השואה מבחינות הבגרות. אנשי הוראה: "טעות חמורה"

במשרד החינוך החליטו להסיר מבחינות הבגרות בהיסטוריה את נושא השואה, במקומה יעסקו התלמידים בלימוד עצמי וכתיבת עבודת חקר בנושא. זאת במסגרת תכנית הלימודים החדשה שמוביל השר נפתלי בנט "ישראל עולה כיתה".

ההחלטה החדשה מעוררת ביקורת קשה בקרב העוסקים בהוראת ההיסטוריה. אלה רואים בכך החלטה בעייתית הפוגעת בנושא השואה באופן חמור.

אחד מהמתנגדים הוא הרב אבישי מילנר, מרצה בתוכנית "עמיטל" להוראת השואה במכללה האקדמית הרצוג, המוביל מסעות לפולין מטעם משרד החינוך. בשיחה עם כיפה מציין הרב מילנר כי הורדת נושא השואה מבחינת הבגרות בהיסטוריה היא טעות חמורה. "נושא השואה הוא נושא רחב מאוד שלא יכול להיות ממוצה בעבודת מחקר, שמן הסתם מתרכזת בנושא אחד ממוקד. נושא השואה הוא רחב ועוסק גם בתולדות העם היהודי, באנטישמיות, באידיאולוגיה הנאצית ובנושאים רבים וחשובים. תלמיד שידרש לעבודה יקבל תמונה מאוד מצומצמת של השואה".

לטענתו, הוראת השואה הוא תחום שיש בו הרבה דילמות מוסריות, ערכיות וקיומיות הנידונות בהרחבה ע"י המחנך והתלמידים ואם הנושא ייצא מתחום הלימוד של ההוראה המסודרת, הלימוד ילך ויתדלדל. "הרי ידוע שתלמיד שלא נדרש להיבחן על חומר מסויים, לא ילמד אותו. יש פה מסר בעייתי מאוד מטעם משרד החינוך שבעצם הוצאתו של הנושא מחומר הבגרות, הופך אותו לפחות חשוב. ולכן, לעניות דעתי, לא רק שאסור להוריד את נושא השואה מחומר הבגרות, אלא להפך - יש להעצימו" הוא מסכם.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה ל'כיפה' כי למעשה אין שינוי במספר השעות שנושא השואה נלמד בהן. "התכנית החדשה מעמיקה יותר ובהלימה לתכנים שנלמדים בכיתה ומתכתבת עם המסע לפולין ומעורבות חברתית. יש כאן רכישת מיומנויות ואנו עדים למשוב מאד טוב מבחינת בתי הספר שהתחילו עם המהלך הזה לפני כשנה וחצי והם טוענים על העמקה של התלמידים בנושא ותגובות חיוביות במיוחד".