מחקר: המסע לפולין מחזק את הזיקה לישראל

לראשונה מפרסם משרד החינוך את ממצאי המחקר אשר בחן את השפעות המסע לפולין על תלמידי מערכת החינוך בישראל. הממצאים הצביעו על חשיבות קיום המסעות מבחינת חיזוק הזיקה הציונית והיהודית בקרב התלמידים

חדשות כיפה אורי פולק 04/09/11 16:32 ה באלול התשעא

משרד החינוך פרסם היום (א') את ממצאי המחקר אשר בחן השנים האחרונות את השפעות המסע לפולין על תלמידי מערכת החינוך בישראל המשתתפים בו. מדובר במחקר ראשון מסוגו שנערך מאז שנת 1988, עת התחיל משרד החינוך להנהיג את המסעות המוסדרים למחנות ההשמדה לפולין.

המחקר נערך באמצעות הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך במשך השנתיים האחרונות וממצאיו התבססו על נתוני שאלונים שנאספו בשנת 2009 ממדגם ארצי של תלמידי כיתות יא'.

המחקר, שהתייחס לכ-55 בתי ספר שהוציאו משלחות לפולין ול-39 בתי ספר בתי ספר שלא הוציאו תלמידים למסע בשנים 2007-2009. מהממצאים עולה כי 87% מהתלמידים שהשתתפו במסע ציינו כי הוא גרם להם "לחוש הזדהות רבה יותר עם העבר היהודי ולהחיות את הזיכרון היהודי". 92% מהתלמידים ציינו כי המסע "אפשר להם להבין טוב יותר את חשיבותה של ארץ ישראל כבית עבור העם היהודי" ו-85% נוספים דיווחו על תחושה של "גאווה לאומית על היותם ישראלים".

המחקר הצביע על כך ש-88% מהתלמידים דיווחו על כך שהם תופסים את תופעת השואה כיחידאית בעולם, כך ו-87% אמרו כי המשמעות של האנטישמיות הגזענית הרצחנית הובהרה להם באופן טוב יותר בעקבות המסע. 80% מהתלמידים אמרו כי המסע חיזק בעמדתם את הגורל היהודי המשותף. כמו כן עולה כי חלה עלייה של 9% מקרב התלמידים אשר הבינו את חשיבותו של צבא ההגנה לישראל - בעקבות המסע.