הרב שרלו: המורים בחינוך הדתי מנוצלים בצורה מחפירה

ראש ישיבת פתח תקווה טוען כי מערכת החינוך הדתית מנצלת את עובדיה מתוך "תפיסה דתית מעוותת שבשם החינוך זונחים לחלוטין חובת דאורייתא של תשלום הוגן"

חדשות כיפה אורי פולק 12/01/12 13:56 יז בטבת התשעב

הרב שרלו: המורים בחינוך הדתי מנוצלים בצורה מחפירה

"בחינוך הדתי, בעיקר, מנצלים בצורה מחפירה את אלה שפועלים במסירות נפש, ואחר כך עוד מעיזים להפעיל עליהם לחץ מוסרי ומצפוני" - כך טוען הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, במכתב שהתפרסם היום (ה') באתר הישיבה ובהתייחס לתופעת השכר בחינוך הדתי בישראל.

הרב שרלו הגיב למכתב שנשלח אליו על ידי איש חינוך ואחד מראשי מוסדות החינוך הדתיים במגזר, ששמו נשאר בעילום שם, אשר טען כי "עובדים מסורים מאד בישיבה ובאולפנא עושים מלאכתם, בלי לזכות לגמול הראוי, עד רמה שאני כמנהל חש עושק. נכון, כולם הסכימו לעבוד בתנאים אלו, אך כל עוד יינתן להם גמול סביר כלשהוא. אנשים אבדו שנים של עמל ללא שזכו לגמול הראוי, לא בוותק ובטח שלא במשכורת". אותו איש חינוך הלין על מציאות השכר הקשה במגזר הדתי, כשעובדים מתוגמלים בשכר בשיעור נמוך למדיי ביחס לתפוקת מלאכתם.

הרב שרלו השיב במכתבו כי הוא "מכיר את המציאות הזו מקרוב" ולטענתו "כמעט ואין איש העובד במערכת שלא נתקל בזה. זהו חלק מהתפיסה הדתית המעוותת, שבשם חובות אחרות - חשובות - בענייני חינוך ונושאים אחרים, זונחים לחלוטין את החובות הפשוטות מדאורייתא, כגון תשלום הוגן וכדומה".

הרב שרלו טוען במכתבו כי "את הבעיה צריך לפתור" אך כי "הפיתרון לא מוטל עליך, אלא על מי שעושק ועושה עוול" - בכך הוא מתייחס לגורמים החינוכיים הרשמיים בישראל. "ככל שאוכל לעזור, אעזור לך ולצוות היקר שלכם לפנות לפרנסי הציבור כדי שתקבלו את מה שמגיע לכם. פרנסי הציבור צריכים לעשות זאת לא כטובה ולא כמעשה חסד, אלא כקיום המצוות מדאורייתא, שחלקן חשוב יותר מאשר המגמות המושגות בהפרדות השונות", טען הרב שרלו.

הרב שרלו חותם את מכתבו בנימה אישית, כמי שהתמודד בעצמו עם אותה מציאות קשה של שכר קשה במערכת החינוך. "אני יודע מה זה להיות ראש מוסד", הוא כותב, "אני יודע מה זה לבקש מהצוות להתגייס ולצמצם. אני יודע מה זה להיות ראש ישיבה שקיצץ ממשכורתו הנמוכה מראש סכום ניכר לטובת המוסד בשעותיו הקשות. איני יכול לומר שאני מושלם בתחום הזה. דווקא מתוך עמדה זו אני כותב, וכואב מאוד, ותומך בך בכל אשר תעשה".