הרב יהושע שפירא: הסמרטפונים הם מגפה נוראית

הרב שפירא אמר את הדברים בשיעור שנשא במדרשת אוריה. "בתים מתפרקים לא רק בגלל גברים. בתים מתפרקים בגלל נשים שמזנות תחת בעליהן. בציונות הדתית. במקומות הכי טובים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/03/16 10:02 ה באדר ב'

הרב יהושע שפירא: הסמרטפונים הם מגפה נוראית
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

"אני סבור שכתרבות בחמש עשרה השנים האחרונות אנחנו בהסתגלות לעולם חדש מטורף לחלוטין, אם מישהו היה מספר לפני חמש עשרה שנה שאלו יהיו התוצאות של רשת האינטרנט כל הרבנים היו אומרים אל תכנסו לזה! זה טירוף מערכות. אז מה קרה? הסתגלנו. זה פשוט בא לאט לאט, לאט לאט. עוד חברה עם סמרטפון, עוד חברה עם סמרטפון.. עוד איקס דקות בממוצע שאנחנו נמצאים שם.. ועוד איקס דקות.. ולאט לאט זה עולה לשבע שעות בממוצע ביממה. שלושת אלפים מפגשים עם הסמרטפון ביום בממוצע בנוער", אומר הרב יהושע שפירא ראש ישיבת ההסדר ברמת גן בשיעור חריף במיוחד שמסר במדרשת אוריה שבראשותו בנושא הסמרטפונים.

"היום אני כבר לא לבד. הייתי הרבה שנים לבד, והיום אני כבר לא לבד. כולן יודעות שיש רבנים שאומרים דברים חריפים יותר ממני בעניין הזה", התייחס הרב שפירא להתנגדותו לסמרטפונים. "זה התחיל ממילים באינטרנט, עבר לתמונות שיורדות בשתי דקות, בחצי דקה, בחמש שניות.. סרט שיורד בחמש דקות, סרט שיורד בשלוש דקות, סרט יותר ארוך, רזולוציה יותר גבוהה.. ופריצות יותר ויותר גבוהה. אנחנו נמצאים בהסתגלות למגיפה. מתים אנשים סביבנו מבחינה רוחנית כל הזמן. עוד אחד ועוד אחד, עוד עשר ועוד עשר, עוד מאה ועוד מאה.. פשוט הסתגלנו לקבור אותם חיים. הסתגלנו לקבור אנשים חיים. גם בנות, נגיע לזה.. הסתגלנו לקבור אנשים חיים. איך הסתגלנו? זה בא לאט לאט בחמש עשרה שנה ולא שמנו לב".

"אני אספר לכם סיפור אחד רק כדי שתבינו איפה הדברים עומדים, וסליחה שאני מוריד את הכפפות. אבל אין ברירה. כתב אחד כתב על ילדה בת חמש עשרה וחצי ששלחה לו מייל בעקבות כתבה קודמת בנושא, שהיא קנתה סמרטפון בניגוד לדברי הוריה, וחשבה שלה זה לא יקרה וזה קרה לה והיא לא יודעת איך לצאת מזה. האם היא היחידה? לא. לפני חמש שנים זה היה שלושים ושישה אחוזים כמעט.. מהבנות. וזה לא השתנה מאז, מאז שנכנסו הסמרטפונים לכיסים זה לא הלך והשתפר.. שליש מהציונות הדתית, מהחינוך הדתי. האם יצר הרע נמצא בתיכונים ופסח על האולפנות?", סיפר הרב שפירא והוסיף סיפור נוסף, "יישוב ביהודה ושומרון, בית ספר וודאי נפרד מחנכים דגולים, בית ספר טוב לא תחתית הלייט. גבוהה ממקום טוב באמצע באופן ניכר. יש לנו אנשים שיודעים איך לחפש בפייסבוק. ילדה בכיתה ה' בבית ספר, זה לא דבר יוצא דופן לגמרי רק זה הסיפור שאני נחשפתי אליו.. ילדה בכיתה ה' שמה את התמונה שלה בפייסבוק כמו חווה לפני החטא. האם היא יחידה? לא. האם היא יחידה בציונות הדתית? לא. בארה"ב התופעה הזאת הגיעה לעשרים וחמישה אחוזים מכלל הנוער. אתן מבינות מה זה צונאמי? ויש לי סיפורים יותר חמורים".

"אצלנו מסתכלים בדברים הרבה יותר גרועים מספרי ההשכלה של אז ונשארים בבית המדרש. בית המדרש הפך להיות מקום נוראי. ובמגיפה כזאת אי אפשר להשתמש בכלים רגילים. למה? הסתגלנות הרדימה את כולם", אומר בחריפות הרב שפירא והוסיף, "אני נלחם על הדבר הזה יותר מחמש עשרה שנה. הייתי מגיע לכנסי רבנים והייתי אומר, רבותיי יותר טוב להכניס חזיר הביתה עם ריחות נפלאים כשכולם רעבים מאשר להכניס אינטרנט. ואז רב אחד קם, זה קרה לי פעמיים, לי יש אינטרנט! אז אמרתי לו - עלייך דיברתי. בלי שום נימוסים, שום גינונים. ישר, עלייך דיברתי. אלא מה? שאז הייתי כמעט קול יחיד. אף אחד לא דיבר על זה. אני בישיבה שלנו לא הסכמתי שיהיה אתר. זה עוד לפני שהיה הגנות.. לא יכול להיות שיהיה אינטרנט בישיבה, שיהיה אתר אינטרנט, אין דבר כזה. זה מקום מתועב ואסור להיות בו. זו הייתה דעתי".

[embed]

]

הרב שפירא התייחס לטענות שעלו כי זו דרכם של החרדים ואמר, "הלוואי שהייתי יכול לפעול כמו שהם, את צודקת הרבי מוויזניץ' עשה דבר נפלא, אוסר לגמרי, כל הפלאפונים אצלו על השולחן. ומי שיימצא עף מהחסידות! ואם הייתי יכול לעשות את זה הייתי עושה את זה. ואני אסביר. אין נושא יותר חשוב. אנחנו באמצע מגיפה אנשים מתים מסביבנו אין זמן עכשיו לדברים אחרים. זה הדבר הכי חשוב שיש. סמרטפונים. אני כבר חמש עשרה שנה ככה.. לפעמים אני מצליח לדבר כמה דברים אחרים.. עכשיו אני חוזר".

"מגיפה נוראית ואתן בדממה! ואם מישהו צורח אומרים לו "היי מה זה חרדים פה?!" קודם כל אתן יודעות שאין מחמאה יותר גדולה בשבילי מכשאומרים לי "חרדי". אז כל אלה שאמרו חרדי על הצעד שלי, אני מודה על המחמאה.. אני לא פוחד מהעולם החרדי, אני אוהב אותו מאוד. סה"כ הם מצליחים הרבה יותר מאיתנו. בוא נודה על האמת", תוקף בחריפות הרב שפירא.

"הצונאמי שוטף אותנו! זה רבבות שנפלו ומתו ויש דממת אלחוט! ואתן משחקות לי פה אם אני חרדי או לא חרדי.. שיהיה חרדי! מה זה משנה? אנחנו השתגענו לגמרי! אתן לא מבינות מה קורה. אתן יודעות כמה בתים מתפרקים בגלל זה? דרך אגב, בתים מתפרקים לא רק בגלל גברים. בתים מתפרקים בגלל נשים שמזנות תחת בעליהן. אל תבינו לא נכון. על זה מדובר. בציונות הדתית. במקומות הכי טובים! אל תשלו את עצמכן. כשאני אמרתי שאנשים מתים התכוונתי לזה במלוא חומרת המילה", הצהיר הרב שפירא בשיעורו.