שחקנית בלילות וכותבת עלון פ"ש לילדים בימים

מה מביא שחקנית תאטרון לכתוב עלוני פרשת שבוע לילדים? דינה גבריאלי ביצירתיות מתפרצת ועם הרבה הומור

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 16/08/17 11:30 כד באב התשעז

שחקנית בלילות וכותבת עלון פ"ש לילדים בימים
דינה גבריאלי, צילום: עדי זלק וינר

דינה גבריאלי, 30,  היא אמא לשלושה ומתגוררת במושב שוקדה. כבר בתיכון למדה במגמת תיאטרון, ולאחר מכן למדה משחק ב"אספקלריא". היום היא שחקנית יוצרת בתאטרון "אחיות במה", ויש אפילו כמה סרטונים שלה משחקת שאפשר למצוא ביוטיוב.

לכן כל כך מפתיע לגלות שדינה היא הכותבת והמנהלת של "פ"שוט לילדים", עלון פרשת שבוע לילדים המורכב מסיפור הפרשה, איורים אותנטיים, שאלות לדיון שמפתחות שעשוע ומחשבה (בכל זאת דינה היא קומיקאית ולא יכולה בלי קצת הומור) והפעלות שמתאימות במיוחד לשבת ושנותנות עוד זווית מעניינת לפרשה.

איך הגעת לכתיבת עלוני פרשת שבוע לילדים? הרי את שחקנית

"בתאטרון משתמשים בדרך כלל בחומר בסיס כלשהו כדי ליצור. אצלנו בתאטרון ("אחיות במה") חומר הגלם שלנו הוא התורה, המדרש, סיפורי חז"ל, ורבי נחמן ואת כל זה אנחנו מביאות לבמה. אולי לא במפורש אבל משם נובעת היצירה שלנו. גם לעלונים אני מביאה תוכן ומחשבה מעולם התאטרון. אני נותנת המון מקום לדמיון שחשוב כל כך לפתח אצל ילדים ואצל כולנו, וכמובן שהפעלות רבות בעלונים קשורות לדרמה".

איך הכל התחיל?

"זה קרה בשבת חורפית ביותר. במשך השבת היינו סגורים ומסוגרים בבית ועם ילדים צריך להיות יצירתיים מאוד כדי להצליח לסיים את השבת בחיוך ובטוב. אחרי שעברנו על כל ספריית הילדים שלנו שמתי לב שבמשך שבת שלמה לא הזכרתי פעם אחת את פרשת השבוע".

מה הבעיה לדבר על פרשת השבוע? 

"מצד אחד כולנו למדנו תורה בגן ובבית ספר ואנחנו יכולים לספר בלי בעיה מה כתוב בה. אבל מהרגע שהפכתי לאמא נהייתי אחראית. אני רוצה שהילדים שלי יקבלו ממני את התורה, את דרך החיים.  וכשהסיפורים שכתובים בתורה רחוקים כל כך מחיינו עולה קושי בלמצוא את הדרך איך לספר, באילו מילים להשתמש, והרגשתי שאין כל כך מענה לתחום הזה. מה שניתן למצוא היום זה בעיקר ספרים לילדים גדולים שמועברים דרך קומיקס או ספרים שמתעסקים בעיקר במדרש. אני רוצה להעביר לילדים שלי קודם כל את הפשט. שיכירו את התורה. שיכירו את הסיפורים כמו שהם. וכמובן שיתחברו. שיוכלו למצוא נקודות דמיון לחיים שלהם. שיוכלו להתחבר למושגים וסיפורים שרחוקים כל כך מחיי היומיום שלנו. התורה היא אינסופית. על פעם כשאני באה ללמוד משהו, ואפילו משהו קטן, אני מוצאת הקשר חזק למשהו שבדיוק מעסיק אותי או שאולי משהו מעסיק אותי ואני מוצאת תשובות במה שאני לומדת. היכולת שלנו ללמוד ספר שנכתב בבריאת העולם, ולהתחבר אליו בכל דור, מגבירה את הרצון אצלי ללמוד עוד ולהתחדש". 

ואם נחזור לשאלה איך התחלת את הפרויקט?

החלטתי לעשות מעשה. גייסתי שתי חברות, מאיירת וגרפיקאית, אימהות לילדים גם כן, שהרגישו את החוסר, וביחד יצרנו עלון לפרשת השבוע הנקרא "פ"שוט לילדים". 

למה "פ"שוט לילדים"? 

"משלוש סיבות: קודם כל פשט. לפני שאנחנו מספרים לילדים שלנו על מדרשים חשוב להכיר את הפשט. המדרש ברובו עונה על כל מיני שעולות לנו מלימוד הפשט. יש במדרש עומק רב והוא איננו רק סיפור. אני מרגישה שכיום משתמשים במדרש בגלל שהוא מלא בסיפורים ותיאורים "פיקנטיים" ויותר קל לספר ככה לילדים. אך בעיניי זה בעייתי. אנחנו מרגילים את הילדים שלנו לסיפורים, וכאשר הם יידעו לקרוא לבד הם יגלו שרוב הסיפורים האלה לא כתובים בכלל בתורה. כמובן שאני לא נגד מדרש. יש הרבה פעמים שהוא עוזר לנו כדי לבאר דברים אך צריך לשים לב על מה אנחנו שמים יותר דגש. סיבה שנייה היא  ראשי תיבות של פרשת שבוע. סיבה שלישית - כי זה פשוט לילדים. יש התמקדות גדולה בהסתכלות על ילדים. מה מעניין אותם. על מה הם חושבים. איך הם רואים את העולם. מה עושה להם טוב. ומתוך כל ההסתכלות הזאת להביא להם את סיפורי התורה. לחבר אותם". 

מתוך העלון

מתוך העלון צילום: דינה גבריאלי

ספר בראשית מלא בסיפורים, זו לא בעיה לספר עליו, אבל מה את עושה כשאת מגיעה לספר ויקרא?

"אל דאגה,  הצלחתי להתמודד עם ספר ויקרא בגבורה… ניסיתי כמה שיותר לקחת את הרעיונות המורכבים שנמצאים בתורה ולקשר אותם לימינו". 

יש לך דוגמה להתמודדות לא קלה עם הפרשה? 

"כשמסופר על מלך שחטא והוא צריך להקריב קורבן. כיום אין לנו מלך. אנחנו לא מקריבים קורבנות ואנחנו לא כל כך משתמשים במושגים של חטאים. איך מדברים על כך עם ילדים? יש לנו הרבה מנהיגים כיום. ראשי ממשלות שרים, אנשים צבא, מנהלי בית ספר ועוד. האם הם עושים טעויות? בוודאי שהם עושים. כולם עושים. התורה באה ללמד אותנו שכל בני האדם טועים. פשוטים וגם מנהיגים. ומה הכי חשוב? שאנשים יכירו בטעויות שלהם ויודו שהם טעו כי זו הדרך להשתקם ולחזור למסלול של מעשים טובים. כמובן, כשמישהו שטעה הוא בתפקיד חשוב זה עצוב וכואב לכולנו, אך החשיבות הגדולה היא להודות בטעות".

למי העלונים מיועדים? 

כשהתחלתי לכתוב את העלונים חשבתי על הבת שלי שהייתה בת 3. ואז פרסמתי במיילים ובפייסבוק שאני כותבת עלון וניתן לקבל אותו במיילים, ואנשים מהארץ ומחו"ל (העלונים כתובים בעברית ובאנגלית) נרשמו ומסתבר שהעלונים מתאימים לילדים עד כיתה ד'... 

העלונים יוצרים חוויה משפחתית. קיבלתי תגובות רבות מהורים שסיפרו לי איך כל המשפחה יושבת סביב שולחן שבת והעלון יוצר דיבור סביב הפרשה ושלא רק הילדים הקטנים שותפים אלא גם הגדולים. גננות ומורת מספרות איך הן נעזרות בעלון כדי להעביר את הפרשה. משפחה לא דתית שנמצאת בחו"ל קוראת את העלון כדי לשמור על זיקה לישראל, כיתה של חינוך מיוחד שנהנים מהלימוד ועוד".

אז אפשר להשיג את העלונים דרך מיילים? 

"עד עכשיו פרסמתי דרך המיילים וכעת אני יוצאת לדרך חדשה – מדפיסה ומפיצה את העלונים ברכישה מרוכזת לגנים, בתי ספר, קהילות בתי כנסת ומארזים פרטיים. העלות משתלמת ביותר".

מי עומד מאחורי כל זה? יש לך רב מלווה או אישור כלשהו?  

"כשהייתי בכיתה י"א למדתי בשיעור תנ"ך רש"י על פרשת וישב שנחרט לי בזיכרון עד היום והוא קו מנחה אצלי. כל יום מתחדשים פירושים על התורה. דברים שנכתבו היום יכולים להשתנות מחר. הציבור שלנו מלא בדעות, רבנים וקווי גישה. אני מאמינה שלכל מי שחשוב ללמוד עם הילדים שלו את פרשת השבוע יכול למצוא את מקומו בעלונים אלו. המטרה שלי היא לחבר את הילדים שלנו לתורה. שתהיה חוויה משפחתית וליצור רצון ללמוד ולהעמיק". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן